کد خبر: ۲۱۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶
کتاب «نتنوگرافی» بازتعریف روشی برای مطالعه روابط و فرهنگ در محیط‌های شبکه‌ای از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

«نتنوگرافی»؛ بازتعریف مطالعه روابط و فرهنگ در محیط‌های شبکه‌ای منتشر شد

کتاب «نتنوگرافی» بازتعریف روشی برای مطالعه روابط و فرهنگ در محیط‌های شبکه‌ای از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

کتاب نتنوگرافی نوشته رابرت کوزینتس Robert Kozinets توسط محمدرضا رسولی و پویا نعمت‌اللهی ترجمه شده‌است. نتنوگرافی متدولوژی نوین برای مطالعه‌ روابط و فرهنگ در جوامع و محیط‌های شبکه‌ای است. امروزه نمی‌توان واقعیت مجازی را چیزی متمایز از سایر جنبه‌های فعالیت‌های انسانی و تجربیات او در زندگی واقعی اجتماعی محسوب کرد.

پژوهشگران نتنوگرافی در بررسی‌های خود صرفاً دل‌مشغول کلمات نیستند بلکه با ایماژها، طراحی‌ها، عکس‌ها، فایل‌ها، اصوات و ویدیوها و سایر مصنوعات دنیای دیجیتال نیز سروکار پیدا می‌کنند. نتنوگرافی چارچوب مهم و مطمئنی در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد که بدانند چگونه سوالات پژوهشی خود را تعریف و تبیین کرده و اینکه چگونه از «داده‌ها» به سمت «سوالات» خود پل بزنند و در نهایت اینکه چگونه خودشان را در راستای آگاهی از سویه‌های مشارکت اجتماعی آنلاین هدایت کنند.

این متد پژوهشی از سال ۲۰۰۹ و توسط رابرت کوزینتس در عرصه‌ دینامیک حقیقت شبکه‌ها و رسانه‌ها و جوامع اجتماعی آنلاین تکوین یافت‌. کوزینتس اشاره می‌کند که در نتنوگرافی قرار نیست دست به زمینه‌زدایی از محتواها بزنیم بلکه می‌خواهیم فهم انسانی را از طریق حواس و شعور فرهنگی که متضمن واقعیت «تجربه» و « تعامل» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است، درک کنیم.

نتنوگرافی از متون فضای دیجیتال به مثابه داده‌ کیفی بهره می‌گیرد لذا از منظر پارادایم روش‌شناسی می‌توان آن را در پارادایم «تفسیری» محسوب کرد. کتاب نتنوگرافی مشتمل بر ۱۱ فصل است و مولف تلاش کرده کتاب را به گونه‌ای سازماندهی کند تا مجموعه‌ای از گام‌های منطقی را برای مخاطبان به تصویر بکشد.

از فهم مفهومی نتنوگرافی و نظریه‌های مربوط به تعامل و تجربه‌ آنلاین گرفته تا اقدامات مشخص پژوهشی و کدهای رفتاری و جهت‌گیری‌های معرفت‌شناسانه و نظری و در نهایت سبک‌های بازنمایی و شکل‌های مختلف نتنوگرافی به مخاطب تفهیم می‌شود.

مطالعه این کتاب می‌تواند برای همه‌ روزنامه‌نگاران و عوامل رسانه‌ای مفید باشد. همچنین علاقه‌مندان و محققان فعال در حوزه‌ تحلیل متن، پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی و انسانی و مدیران و متولیان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فضای مجازی و رسانه نیز می‌توانند از مباحث مطروحه در این کتاب بهره‌مند شوند.

کتاب نتنوگرافی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در ۵۳۰ صفحه با شمارگان هزار نسخه منتشر شده‌است.

نام:
ایمیل:
* نظر: