کد خبر: ۲۱۳۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
رئیس قوه قضاییه درخصوص نحوه رسیدگی به گزارش واصل شده تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه دستوراتی را خطاب به دادستان تهران صادر کرد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، امروز (دوشنبه هفتم شهریور) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضائیه، ضمن تسلیت مجدد رحلت عالم وارسته آیت‌الله ناصری به محضر مقام معظم رهبری، علمای اعلام، حوزه‌های علمیه، مردم شریف استان اصفهان و منطقه دولت‌آباد این استان و آشنایان و خانواده آن عالم ربانی، یاد و خاطره شهیدان باهنر و رجایی و شهیدان قوه قضائیه آیت‌الله قدوسی و لاجوردی را گرامی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با گرامیداشت مجدد هفته دولت و قدردانی از مجاهدت و تلاش‌های شبانه روزی رئیس جمهور محترم و اعضای هیأت دولت، به همه مسئولان قضائی در بخش‌های مختلف تکلیف کرد تا همچون یک سال گذشته در راستای رفع مسائل و مشکلات کشور در بخش‌ها و حوزه‌های گوناگون از جمله «رفع موانع کسب و کار»، «ایجاد اشتغال»، «انسداد بسترهای فسادزا»، «رفع معضلات حوزه صادرات و واردات»، «جلوگیری از تصرفات منابع طبیعی و تغییرکاربری‌های غیرمجاز» و «کنترل بازار» به دولت، کمک و یاری رسانند.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با اشاره به در پیش بودن هشتم شهریور، روز مبارزه با تروریسم، اظهار کرد: ایران قربانی تروریسم است؛ شاید هیچ نظام و کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران از ناحیه تروریسم متحمل خسارت نشده است و شخصیت‌های ممتاز و برجسته زیادی در کشور و نظام ما توسط جریان‌های وابسته به استکبار و نفاق ترور شده‌اند؛ البته خون این شهیدان والامقام، امروز درخت جمهوری اسلامی ایران را تنومند و بارور کرده است؛ به گونه‌ای که این نظام دیگر با هیچ اقدام ایذایی از ناحیه دشمن، متزلزل نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه بر اهمیت تبیین و افشای هر چه بیشتر چهره جنایتکاران و تروریست‌ها و حامیان آنها تاکید کرد و گفت: صاحبان قلم و سخن و تریبون در کشور ما و هنرمندان و تاریخ‌نویسان ما باید بیش از آنچه تاکنون انجام شده در افشای چهره جنایتکاران و تروریست‌های وابسته به استکبار جهانی و حامیان مستکبر آنها، تلاش و کوشش کنند؛ امروز باز هم شاهدیم که در کشورهای همسایه ما و در کشورهای اسلامی، گروه‌های تروریستی و تکفیری با حمایت‌های لجستیکی و تسلیحاتی استکبار جهانی، به کشتار مردم در اجتماعات مختلف مبادرت می‌ورزند.

رئیس عدلیه با یادآوری نقش رژیم آمریکا در ایجاد گروه تروریستی داعش، بیان داشت: امروز سرکردگان گروهک‌هایی که در اوایل انقلاب و در مقاطع بعدی، مردم ما را ترور می‌کردند، در دامن چه کسانی هستند؟ کدام کشورها از این تروریست‌ها و جنایتکاران حمایت می‌کنند؟ این‌ها مواردی است که باید بیش از پیش مورد تبیین و تشریح قرار گیرد و ستاد حقوق بشر ما با کمک وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های ذیربط نباید اجازه دهند جنایت‌های آن گروه‌ها به فراموشی سپرده شود.

وی تصریح کرد: ضرورت دارد قضایای مرتبط با اقدامات جنایتکارانه گروهک‌های تروریستی علیه مردم ما، بیش از پیش برای نسل جوان تببین شود؛ چرا که کوتاهی در این امر سبب می‌شود بنگاه‌های تبلیغاتی نظام سلطه جای «جلاد» و «شهید» را عوض کنند و کسانی را که دستانشان تا مرفق به خون بی‌گناهان و مردم آلوده است را در مقام طلبکار بنشانند.

محسنی اژه‌ای در ادامه نشست امروز شورای عالی قوه قضائیه با اشاره به واصل شدن گزارش تحقیق و تفحص مجلس پیرامون فولاد مبارکه به دستگاه قضائی، مجدداً خطاب به دادستان تهران تاکید کرد که شعبه ویژه‌ای را برای رسیدگی به این موضوع اختصاص دهد و همه جوانب قضیه مذکور با نهایت دقت، مورد بررسی قرار گیرد تا به آنچه حق و انصاف است، عمل شود.

رئیس قوه قضائیه در همین راستا گفت: پیرامون خیلی از این گزارشاتی که واصل می‌شود بخصوص در مواردی که خود اعضای تحقیق و تفحص تصریح دارند هنوز جمعبندی نهایی را انجام نداده و هنوز همه دفاعیات را استماع نکرده‌اند، بعضاً اخبار و مسائل خامی در سطح جامعه منتشر می‌گردد که خود متولیان تحقیق و تفحص، این اخبار را قبول ندارند؛ کمااینکه در مورد اخیر مرتبط با فولاد مبارکه نیز برخی نمایندگان مجلس توضیحاتی را ارائه کردند؛ لذا ضرورت دارد گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس هر چه سریع‌تر و در نهایت دقت و انصاف و رعایت ضوابط قانونی مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد و آن مقدار که مطابق با حق و حقیقت است به صورت مستدل و متقن به مردم اعلام شود و آن مقداری دیگر نیز که برخلاف واقع است و ذهنیت‌هایی را ایجاد کرده، برای مردم تبیین شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه جلسه امروز با قدردانی از دادستان کل کشور به سبب تشکیل جلسه «بررسی راهکارهای برخورد با مجرمان جرایم خشن و سارقان مسلح» با حضور مسئولان فراجا و متولیان سایر بخش‌های ذی‌صلاح، بر ضرورت شکل عملیاتی به خود گرفتن این قبیل جلسات تاکید کرد و اظهار داشت: در حال حاضر اولویت اصلی، شناسایی و دستگیری سریع سارقان خشن است؛ این افراد باید بدانند که جامعه ما جای ایجاد ناامنی نیست؛ بر همین اساس، ضابطین و نیروی انتظامی برای شناسایی و دستگیری هر چه سریع‌تر مرتکبان جرایم خشن، تیم‌های ویژه تشکیل دهند؛ آنها می‌توانند در صورت لزوم از دستگاه امنیتی نیز در راستای شناسایی این افراد استفاده کنند.

قاضی‌القضات خطاب به مسئولان ذیربط قضائی نیز تاکید کرد: مطابق با ضوابط قانونی، هر چه سریع‌تر به پرونده‌های جرایم و سرقت‌های خشن رسیدگی کنید و برای سارقان خشن، وفق مقررات قانونی، مجازات‌های بازدارنده درنظربگیرید تا عبرتی برای دیگران برای عدم تکرار این قبیل مسائل باشد.

رئیس عدلیه همچنین تاکید کرد: دادگاه‌های برخی از این افراد شرور و باسابقه باید به نحوی برگزار شود که مردم مطلع شوند و از این طریق بازدارندگی بیشتری در جامعه ایجاد شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار