کد خبر: ۲۱۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
استخراج رمز ارزها در جلسه دولت به تصویب رسید؛
نکته حائز اهمیت این است که فعلاً در دنیا تنها کشوری که در تجارت خارجی رمزارز را به رسمیت شناخته ایران است و به همین جهت در حوزه واردات کمک کننده تأمین ارز باشد.

هزارتوی واردات خودرو با رمز ارز

گروه صنعت و تجارت: به فاصله 20 روز از اعلام و تکذیب خبر ثبت سفارش واردات خودرو با رمز ارزها، این مرتبه بار دیگر موضوع استفاده از رمز ارزها در فرآیندهای اقتصادی کشور به گونه ای دیگر در سرخط خبر رسانه های اقتصادی قرار گرفت. این مرتبه نوبت سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که از تصویب موضوع استخراج رمز ارزها در جلسه دولت خبر بدهد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه مصوبه استخراج رمز ارزها از قبل موجود بود، گفت: اما مدتی پروانه بهره برداری و جواز تاسیس به واحدهای استخراج رمز دارایی‌ها متوقف شده بود‌. وی با بیان اینکه در جلسه دولت تمام موضوع رمز دارایی‌ها تحلیل شد، بیان داشت: بخشی از احکامی که نیاز به مصوبه دولت داشت مصوب شد و بر این اساس واحدهایی که متقاضی استخراج رمز دارایی ها هستند دوباره می توانند جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری بگیرند.

فاطمی امین البته اشاره ای هم به خبرهای منتشر شده طی هفته های گذشته پیرامون امکان واردات با استفاده از رمزها به کشور را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در هفته‌های اخیر اولین محموله وارداتی با روش رمز ارز در کشور تامین ارز شد و بنابراین از این به بعد رمز ارز ها می توانند برای واردات استفاده شود.‌

براساس گزارش های منتشر شده آیین‌نامه‌ای که در دولت مصوب شد، آیین‌نامه کامل و دقیقی است که همه موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرد که این مجوزها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که این خبر مهمی است چراکه مدت هاست فعالان این صنعت منتظرش بودند و این واردات می‌تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد.

شما وقتی قصد واردات یک کالا را دارید باید یک ارزی را پرداخت کنید که این ارز می‌تواند اکنون به جای دلار و یورو از بیت‌کوین استفاده شود. البته در همین زمینه، مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام شده می‌توانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.

در همین حال رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه استفاده از رمزارز برای واردات خودرو امکانپذیر است، گفت: در دنیا هنوز رمزارز برای تجارت به رسمیت شناخته نشده لذا برای واردات باید توافق دوجانبه صورت گیرد. محمد لاهوتی در گفتگو با مهر در مورد استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی، اظهار کرد: استفاده از رمزارز در شرایط کنونی اقتصاد ایران یکی از ابزارهای مهم در حوزه واردات است و در آینده احتمالاً در حوزه صادرات هم قابل استفاده و کمک کننده باشد. اما با توجه به اینکه هم اکنون منشأ استخراج رمزارز برای دولت مهم و مبنای استفاده هم برای رمزارزهای مجاز است بنابراین فعلاً در حوزه واردات عملیاتی شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: استفاده از رمزارزها در حوزه واردات تقریباً موفق هم بوده و طبق اعلام سازمان توسعه تجارت ایران، سه هفته پیش ۱۰ میلیون دلار رمزارز در حوزه واردات استفاده شد. وی با اشاره به واردات خودرو با استفاده از رمزارزها، گفت: در حوزه خودرو که یک حوزه حساسیت برانگیز برای بانک مرکزی و وزارت صمت است و به نوعی باید با ارزهای صادراتی، واردات انجام شود و طبق گفته‌ها به نظر می‌رسد که قرار نیست ارز نیمایی به واردات خودرو تعلق گیرد، بنابراین استفاده از ارز صادراتی و رمزارز می‌تواند کمک کننده باشد.

لاهوتی افزود: نکته حائز اهمیت این است که فعلاً در دنیا تنها کشوری که در تجارت خارجی رمزارز را به رسمیت شناخته ایران است و به همین جهت در حوزه واردات کمک کننده تأمین ارز باشد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید منشأ رمزارز از سوی ارائه کننده اعلام و قابل تأیید باشد، ادامه داد: با توجه به اینکه شرط استفاده از رمزارز، استخراج قانونی و با مجوزی بوده که توسط بانک مرکزی قابل رصد است، لذا می‌تواند نقش مؤثری در تسهیل تجارت خارجی داشته باشد. وی تصریح کرد: البته هیچ بانک مرکزی در دنیا هنوز رمزارز را برای تجارت به رسمیت نشناخته است، بنابراین وضعیت استفاده از این ابزار در تجارت به نحوه توافقات دوجانبه ایران و کشورهای مبدا برمی‌گردد و اگر آن کشورها بپذیرند قطعاً امکان پذیر است. لاهوتی با بیان اینکه استفاده از هر شیوه‌ای که محدودیت‌های فعلی را دور بزند، مفید خواهد بود، گفت: هر روشی که در شرایط تحریمی به ما فرصت حضور مؤثر در تجارت خارجی را بدهد کمک کننده است مشروط بر اینکه کشورهای هدف نیز پذیرنده رمزارز باشند.

از طرف دیگر معاون حقوقی و امور مجلس وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دستورالعمل اجرایی واردات خودرو باید توسط وزارت صمت تهیه شود که این کار به زودی انجام خواهد شد. محمد جواد حاجی حسینی در گفتگو با ایرنا ابراز داشت: آیین نامه واردات خودروهای خارجی را معاون اول رئیس جمهور ابلاغ کرده و مصوبه آن از سوی دولت به دست ما رسیده است و وزارت صمت قانونا یک ماه فرصت دارد که آیین نامه مربوطه را تدوین کند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در زمینه مشکل صادرکنندگان کالا به کشورهای همسایه در بازگشت سرمایه به صورت ریالی به جای ارزی گفت: بانک مرکزی ایران برنامه ریزی هایی داشته است و جلساتی با تولیدکنندگان و معاون صنایع وزارت صمت برای حل این مشکل ترتیب داده است.  


وی اظهار داشت: صادرکنندگان در برگشت ارز به کشور مشکلاتی دارند و البته هر کجا بخش خصوصی حضور دارد، آن بخش موفق تر عمل کرده است. معاون وزیر صمت افزود: در بازگشت ارز دنبال این هستیم که در راستای تهاتر به واردات مواد اولیه کمک کنیم و امیدواریم مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران حل شود.


این در حالی است که به اعتقاد مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات با سقف قیمتی تعیین شده، امری نشدنی نخواهد بود، اما سایر شرایط آیین‌نامه و الزام ایجاد نمایندگی برای خدمات پس از فروش و مهمتر از همه تعرفه واردات که هنوز عدد مشخص ندارد، در اینکه کدام خودروها قطعا وارد می‌شوند، تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین گزارش زیر صرفا به معرفی خودروهای زیر ۲۰ هزار یورو می‌پردازد و قطعیتی برای اینکه این خودروها وارد شوند، وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار