کد خبر: ۲۱۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۱
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۷۰۰ شعبه بانکی و ۲۲۰ صرافی آماده فروش ارز هستند، گفت: برای سهولت زوار اربعین در ایلام، خوزستان و کرمانشاه دستگاه‌های خودپرداز هم تا ۵۰۰ هزار تومان قابلیت برداشت پول خواهند داشت.

پرداخت ارز اربعین در 700 شعبه بانکی و ۲۲۰ صرافی

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۷۰۰ شعبه بانکی و ۲۲۰ صرافی آماده فروش ارز هستند، گفت: برای سهولت زوار اربعین در ایلام، خوزستان و کرمانشاه دستگاه‌های خودپرداز هم تا ۵۰۰ هزار تومان قابلیت برداشت پول خواهند داشت.

علی صالح‌آبادی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: آمارهای پولی بهبود پیدا کرده و رشد پایه پولی به ۲۶.۲ درصد و نقدینگی به ۳۴.۹ درصد رسیده است که البته ایده‌آل نیست و باید بهبود پیدا کند. تورم از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۴۰.۱ درصد رسیده است. این در حالی است که در ماه‌های گذشته تورم‌های شدید جهانی داشتیم.

وی افزود: البته مردمی‌سازی یارانه‌ها را هم داشتیم که یک تورم انباشته ناشی از اصلاح ارز ترجیحی داشتیم که آثار آن در مردادماه تخلیه شد و در مرداد به دو درصد رسید. اقدامات متعددی برای کنترل نقدینگی و پایه پولی انجام شده و تداوم خواهد داشت. یکی از موضوعات تنخواه است که دولت تلاش می‌کند از روش‌های جایگزین استفاده کند و به تنخواه روی نیاورد که کار مهم و اثرگذاری بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی اصلاح خود بانک‌ها با کنترل اضافه‌برداشت‌ها را در کنترل نقدینگی موثر دانست و گفت: دولت از اوراق هم باید استفاده کند که در مجموع از ابتدای سال ۳۴ همت فروخته که ۱۲ همت آن را بانک‌ها خریده‌اند و این یک اتفاق خیلی خوب است. بانک‌ها طبق مصوبه شورای پول و اعتبار باید سه درصد از منابع خود را به خرید اوراق تخصیص دهند.

او ادامه داد: بازار بین بانکی هم به زودی تعمیق خواهد شد تا بانک‌ها به خوبی بین هم پول رد و بدل کنند و به منابع بانکی روی نیاورند. رهبر معظم انقلاب روز گذشته تاکید داشتتد که کنترل ترازنامه بانک‌ها کار خوبی است و در کنار آن تامین مالی بنگاه‌ها باید در نظر گرفته شود.

صالح‌آبادی بیان کرد: از ۱۰۰۰ همتی که از ابتدای سال تسهیلات داده شده ۶۶ درصد سرمایه در گردش بنگاه بوده و ۱۲ درصد به تشکیل بنگاه‌های جدید تخصیص داده شده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از کارهای بسیار خوب بانک مرکزی و شبکه بانکی با همکاری وزارت صمت تامین مالی زنجیره‌ای و اوراق گام است که نیاز به نقدینگی را کم می‌کند و از اواخر سال گذشته اجرایی شده است. در یکسال و نیم ۸.۸ هزار میلیارد تومان اوراق گام منتشر شده اما با اصلاح دستورالعمل آن ۱۱ همت از اوراق گام در دو ماه گذشته برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی استفاده شده است.

وی افزود: اوراق گام قابلیت واگذاری و حتی فروش در بازار سرمایه دارد که اتفاق بسیار خوبی است که می‌توان با آن از سرمایه‌های مردمی هم برای تامین مالی تولید استفاده کنیم. پیش‌بینی من این است که در سال آینده ۲۰ درصد بنگاه‌ها با این ابزار تامین مالی می‌شود و نیاز به نقدینگی بنگاه‌ها کم خواهد شد.

صالح‌آبادی ادامه داد: یکی از اقدامات خیلی خوب کنترل ترازنامه بانک‌ها بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد است. اگر بانکی رعایت نکند سپرده قانونی بانک از ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند و ضمانت اجرای سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها است. البته بانک‌های قرض‌الحسنه به دلیل پرداخت تسهیلات خرد به مردم تا ۴.۵ درصد اجازه رشد دارند.

وی بیان کرد که بانک‌ها را بر اساس شاخص‌های سلامت رتبه‌بندی کرده‌ایم و بانک‌های خوب تا ۲.۵ درصد اجازه رشد ماهیانه ترازنامه دارند. عملا شش بانک بیش از ۲.۵ درصد رشد دارند که باید سریعا اصلاح شوند و بعد از آذرماه تصمیمات جدید اتخاذ خواهد شد.

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد ودیعه مسکن

صالح‌آبادی گفت: از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۴۰۰ هزار نفر به صورت الکترونیک احراز  هویت شده‌اند. از سفته الکترونیک هم از ابتدای سال تا پایان تیرماه ۲۵۰ هزار نفر استفاده کرده‌اند. ۴۱۸ هزار فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ ۵۸ همت از ابتدای سال تا تیرماه پرداخت شده است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ۳۱۵ هزار فقره به مبلغ ۱۳ همت نیز تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده است که جمعا ۷۱ همت است؛ در حالی که سال گذشته کلا ۸۰ همت تسهیلات ازدواج پرداخت شده است. تا پایان تیرماه هم ۲۰ همت تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شده است.

بانک‌ها باید افزایش سرمایه بدهند

وی با بیان اینکه ۲۳ بانک موظف به افزایش سرمایه شده‌اند، گفت: بانک‌ها در گذشته اوراق خریداری‌شده از دولت را به بانک مرکزی می‌فروختند. سال گذشته ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اوراق در سبد بانک مرکزی وجود داشت که الان به حدود ۷۰ همت رسیده که به معنی جمع‌شدن بیش از ۳۰ همت پول از بازار است و در کاهش نقدینگی موثر بوده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: کار بزرگ دیگری که با همکاری سازمان مالیات انجام شد ساماندهی ۱۸ میلیون درگاه پرداخت و کارتخوان بود که الان دیگر کارتخوان و درگاه بدون شناسنامه در کشور نداریم.

بازار ارز به ثبات رسیده است

وی با بیان اینکه بازار ارز به ثبات خوبی رسیده است، گفت: ۷۰۰ شعبه بانکی و ۲۲۰ صرافی در سراسر کشور آماده پرداخت ارز اربعین به زوار هستند. هر زائر می‌تواند ۱۰۰ دلار یا ۱۵۰ هزار دینار عراق برای سفر اربعین ارز دریافت کند.

وی افزود: برای سهولت زوار اربعین در ایلام، خوزستان و کرمانشاه دستگاه‌های خودپرداز هم تا ۵۰۰ هزار تومان قابلیت برداشت پول خواهند داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار