کد خبر: ۲۱۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
در حالیکه طبق برخی اخبار، اخیراً پیامک‌‎‌های ارسالی از سوی سامانه همتا قطع شده و تداوم این وضعیت، قطعاً منجر به شکست طرح رجیستری می‌شود؛ اما مسئولان وزارت ارتباطات نسبت به این مسئله پاسخگو نبوده و وزارت صمت را متولی امور این سامانه می‌دانند.

رجیستری گوشی های موبایل غیرفعال شد؟

طرح رجیستری تلفن‌همراه که در دولت گذشته و از سال ۹۶ با هماهنگی دو وزرارتخانه صمت و ارتباطات اجرایی شد، ظاهراً این روزها در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد؛ مطابق این طرح، ارائه خدمات اپراتوری به گوشی‌های تلفن‌همراه منوط به رعایت تشریفات قانونی در واردات این کالاها به کشور شد. بر اساس اظهارات مقامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرایی شدن این طرح در دولت گذشته، منجر به جلوگیری از ورود میلیاردها دلار کالای قاچاق، بی‌کیفیت و بدون گارانتی به کشور شده است.

اما روز گذشته برخی رسانه‌ها، از بروز اختلال در ارسال پیامک‌های سامانه همتا خبر دادند. این در حالی است که ارسال این پیامک‌ها از جمله موارد حیاتی در اجرای طرح رجیستری بوده است، چراکه اساساً مصرف‌کننده از طریق همین پیامک‌ها در جریان اصالت کالای خریداری شده قرار می‌گرفت. پیش از بروز این اختلال، چنانچه خریداران تلفن همراه، گوشی قاچاق می‌خریدند؛ بلافاصله پس از قرار دادن سیم‌کارت در گوشی، پیامک هشدار از سمت سامانه همتا برای این افراد ارسال می‌شد و بنابراین مشتری می‌توانست با اطلاع از آن پیامک و بلافاصله پس از خرید، فوراً گوشی را به فروشنده مرجوع کند. اما حالا با قطع این پیامک‌ها چنین امکانی از خریداران سلب شده است.

به عبارت دیگر ممکن است در شرایط فعلی، خریداران گوشی تلفن همراه، پس از چند روز استفاده از کالای خریداری شده و بدون هیچگونه هشدار یا اطلاع‌رسانی، با قطع خدمات اپراتوری نظیر تماس یا ارسال پیامک و اینترنت همراه، مواجه شوند؛ کمااینکه گزارشات حاکی از آن است که در همین چند روز گذشته برخی سودجویان با اطلاع از خلأ بوجود آمده نسبت به فروش گوشی‌های قاچاق اقدام کرده‌اند اما طبق ساز و کار تعریف شده در طرح رجیستری، بعد از ۳۰ روز آنتن این گوشی‌ها به‌صورت خودکار قطع می‌شود.

مسئولان وزارت ارتباطات پاسخگو نیستند!

پیگیری‌های خبرآنلاین از وزارت ارتباطات در خصوص این مسئله تاکنون بی‌نتیجه مانده و از قرار معلوم مسئولان این وزارتخانه، خود را متولی سامانه همتا نمی‌دانند و خبرنگاران را به وزارت صمت ارجاع می‌دهند، مسئولان وزارت صمت نیز تاکنون نسبت به این مسئله سکوت پیشه‌ کرده‌اند و انگار ناهماهنگی بین این دو وزارتخانه که احتمالا ریشه در مسائل مالی مربوط به ارسال این پیامک‌ها دارد، به این زودی‌ها حل نمی‌شود.

گفتنی است در سال گذشته بیش از ۱۸ میلیون دستگاه تلفن‌همراه به ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار وارد کشور شد که حدود ۸۰ درصد از گوشی‌های وارداتی (به لحاظ تعداد) متعلق به برندهای اپل، شیائومی و سامسونگ بوده است. همچنین در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز بیش از ۳۰میلیون دستگاه تلفن همراه به ارزش بیش از ۵.۵ میلیارد دلار وارد کشور شده بود. این در حالی است که پیش از سال ۹۶، تقریبا تمام بازار تلفن همراه در انحصار قاچاق بود و واردات رسمی تنها ۱۰ درصد این بازار (حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون دلار) را در اختیار داشت.

اظهارات حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال گذشته حکایت از آن دارد که اجرای طرح رجیستری تا سال گذشته منجر به افزایش بیش از ۱۰هزار میلیارد تومانی درآمدهای دولت شده است؛ با این وجود جای تعجب است که چنین طرح موفقی در زمینه کنترل قاچاق کالا معطل هزینه‌هایی همچون ارسال پیامک اطلاع‌رسانی به مردم شود!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار