کد خبر: ۲۱۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
یک اپیدمیولوژیست ضمن تاکید بر لزوم رعایت برخی الزامات در بازگشایی مدارس، گفت: به نظر می‌رسد دچار خستگی از پاندمی شدیم و از آنجایی که عملکرد ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. در عین حال رعایت پروتکل‌ها به شدت کاهش یافته، چرخش ویروس هم وجود دارد؛ همه این‌ها یعنی اینکه جامعه آبستن ابتلای مجدد به یک خیزش است.

کرونا زیر پوست شهر

یک اپیدمیولوژیست ضمن تاکید بر لزوم رعایت برخی الزامات در بازگشایی مدارس، گفت: به نظر می‌رسد دچار خستگی از پاندمی شدیم و از آنجایی که عملکرد ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. در عین حال رعایت پروتکل‌ها به شدت کاهش یافته، چرخش ویروس هم وجود دارد؛ همه این‌ها یعنی اینکه جامعه آبستن ابتلای مجدد به یک خیزش است.

دکتر حمید سوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور، با اشاره به کاهش شهرهای قرمز کرونایی گفت: دلیل این کاهش این است که معیار سنجش ما در رنگ‌بندی شهرها اشتباه است و در نتیجه در قضاوت دچار خطا می‌شویم. در حال حاضر وضعیت کرونا در کشور در حالت نوسانات جزئی است؛ به طوری که نه روند کاهشی معنی‌داری قابل مشاهده است و نه روند افزایشی معنی‌دار. به نوعی در حالت نسبتا با ثباتی قرار داریم. منتها نمی‌توان به شرایط موجود دل‌خوش کرد و امیدوار بود که روند کاهشی شده یا به همین صورت بماند زیرا اجتماعات انبوه را داشتیم و بعد از بازگشت به کشور در صورت عدم کنترل می‌توانند باعث انتقال و انتشار بیشتر بیماری شوند و از طرفی هم ویروس مرتبا دارای جهش‌هایی خواهد بود و بر همین اساس احتمال دارد که دوباره واریانت‌های جدیدی داشته باشیم که باعث شود از حالت ثبات نسبی خارج شویم.

وضعیت موجود کرونا شکننده است 

وی با بیان اینکه تا زمانیکه رسما در دنیا اعلام پایان پاندمی نشود، ما هم باید هوشیاری و نگرانی را داشته باشیم که وضعیت نامناسب شود، افزود: بنابراین اینکه تا دو روز مرگ‌میرمان کاهش یافته یا بستری‌مان کاهش می‌یابد، تصور کنیم که اپیدمی دارد تمام می‌شود یا تمام شده است، تصور غلطی است و بارها هم مسئولان امر این را تجربه کردند که با شتاب‌زدگی در گرفتن جشن پایان اپیدمی مجددا جامعه به دردسر می‌افتد. بنابراین وضعیت موجود کرونا شکننده است؛ به طوری که به لحاظ علمی احتمال افزایش و خیزش‌های بعدی وجود دارد، اما پیش‌بینی از شرایط آینده بسیار دشوار است. زیرا بازیگر  اصلی ویروس است.

خستگی از پاندمی و کاهش شدید رعایت پروتکل‌ها

جامعه آبستن خیزی دیگر

سوری با بیان اینکه به نظر می‌رسد متاسفانه دچار خستگی از پاندمی شدیم و بی‌تفاوتی بر متولیان امر حاکم شده است، گفت: در نتیجه ما خیلی نقشی در وضعیت اپیدمی نداریم و ویروس بیشترین نقش را دارد. از آنجایی هم که عملکرد ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. در عین حال اشتباهات انبوهی داریم، رعایت پروتکل‌ها به شدت کاهش یافته و همه این‌ها به این معناست که هم فرد حساس داریم، در عین حال چرخش ویروس هم وجود دارد و پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت نمی‌شود و همه این‌ها یعنی اینکه جامعه آبستن ابتلای مجدد به یک خیزش است.

دانش‌آموزان، اولیای مدارس و مسئولان در زمان بازگشایی مدارس چه باید انجام دهند؟

وی در ادامه با اشاره به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: خوشبختانه کودکان آنچنان گروه در معرض خطری نیستند یا حداقل شدت ابتلا در آنها زیاد نیست، اما کودکان می‌توانند حامل عامل بیماری‌زا شده و بیماری را گسترش دهند. توصیه‌ها خطاب به چند گروه است؛ خود دانش‌آموزان طبیعتا باید رعایت کنند، با فردی که علائمی از بیماری دارد، ارتباط نداشته و فاصله را رعایت کنند، از ماسک استفاده کنند، پروتکل‌های بهداشتی که از سوی آموزش و پرورش اعلام می‌شود، رعایت کنند. متولیان مدرسه و اولیای مدرسه هم باید شرایط بیماریابی را به صورت فعال برقرار کنند؛ به طوری که کودکان باید چک شوند و به محض اینکه علائمی در آنها دیده شد، حتما از دیگران جدا شده و حداقل به مدت ۱۰ روز به مدرسه نروند. همچنین مراقبت شود که اگر اولیای دانش‌آموزان دچار بیماری هستند، مراقبت‌ها انجام شود، به خانواده‌ها اعلام شود که در صورت دیدن علائم بیماری کووید از فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه اجتناب کنند.

لزوم برپایی نظام مراقبت کووید ۱۹ در مدارس

سوری ادامه داد: در عین حال متولیان امر هم عمده‌ترین کاری که باید انجام دهند، این است که یک نظام مراقبت کووید ۱۹ در مدارس برپا کنند و این موضوع لازم است که اتفاق افتد. در این زمینه ما پیشنهادات و چارچوبی را به متولیان آموزش و پرورش ارائه دادیم؛ به این صورت که در سطح استان و شهرستان تیم‌های نظام مراقبت برقرار کنند و مرتبا هم شرایط را رصد کنند و هم مرتبا پایش کنند و به محض اینکه مواردی از طغیان بیماری در محل یا مدرسه‌ای رخ داد، اقدامات لازم را انجام دهند؛ به طوری که اگر در محله یا مدرسه‌ای طغیان رخ داد، شاید لازم باشد که بلافاصله آن مدرسه خاص تعطیل شده و از انتشار بیماری به سایر مدارس و مناطق جلوگیری شود. بنابراین چارچوب کار تعریف‌شده است، منتها مشکلی که داریم این است که عملا این موارد را به اجرا درنمی‌آوریم و زمانیکه دچار عوارض و مصیبت بعد از آن می‌شویم، باید هزینه هنگفتی خرج کنیم تا مجددا به شرایط قبلی بازگردیم. در حالی که اگر رویکردمان پیشگیرانه باشد، هم هزینه‌هایی که به دنبال خیزش رخ می‌دهد، کمتر است، هم جامعه‌مان سالم‌تر خواهد بود و هم خیال‌مان راحت‌تر است که می‌توانیم زندگی در کنار اپیدمی را به صورت منطقی و فعال ادامه دهیم.

وی تاکید کرد: زندگی عادی در کنار اپیدمی به این معنا نیست که دست روی دست گذاشته و کاری نکنیم و در نهایت هم انتظار داشته باشیم که ویروس با ما راه بیاید، بلکه زندگی عادی در کنار پاندمی یعنی اینکه اقدامات لازم برای شناسایی بیماری، طغیان‌ها و مراقبت از جامعه را انجام داده و در کنار آن زندگی عادی را هم داشته باشیم. متاسفانه به نظر می‌رسد که تفسیر نادرستی از زندگی عادی در کنار پاندمی یا اپیدمی در ذهن برخی مسئولان ایجاد شده و لازم است که ترمیم شود. تمام پروتکل‌هایی که تدوین شده باید اجرا شود، پروتکل‌ها فقط برای روی کاغذ نیست و باید اجرا شود. در حالی که متاسفانه عمده آن‌ها رعایت نمی‌شود. بنابراین هم خانواده‌ها، هم اولیای مدارس و هم مسئولان باید نقش‌هایشان را دست اجرا کنند. هر یک از آنها که نقش‌شان را بازی نکنند، طبیعتا باید منتظر عوارضش هم باشیم.

سوری در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه مقداری نگران افراد آسیب‌پذیر در اربعین هستم، گفت: دو هفته پیش از مناطق مرزی بازدیدی داشتیم که مشخص بود که حضور افراد پرخطر و آسیب‌پذیر، زنان باردار، کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و... می‌تواند عواقبی داشته باشد. به هر حال باید در چارچوب اعتقادات و باورها، توجه داشته باشیم که این اعتقادات را با توجه به تامین سلامت مردم فراهم کنیم. تجمعات در مناطق مرزی همچنان وجود دارد و در عراق هم به همین صورت است. وقتی در شرایط حاد بیماری بودیم، مجبور شدیم تمام اماکن متبرکه را تعطیل کنیم، نماز جماعت و مساجد را تعطیل کنیم و این اقدامات نشان داد که رعایت احتیاط شرط عقل است و باید این رعایت را مورد توجه قرار داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار