کد خبر: ۲۱۴۴۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
اپل گوشی های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس را معرفی کرد. اما آیا این گوشی‌ها ارزش خرید دارند؟ چرا iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max بخریم و چرا نخریم؟

آیفون ۱۴ بخریم یا نه؟!

گجت نیوز نوشت:به نظر می‌رسد گوشی های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس، دستگاه‌های برجسته‌ای بودند که در رویداد اپل در ماه سپتامبر که چند روز پیش برگزار شد، معرفی شدند. این دو گوشی با ویژگی‌های جدید و بهبودهایی که تجربه کردند، نسبت به سایر گوشی های اپل برتری پیدا کرده‌اند. مقایسه آیفون 14 معمولی با آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس بسیار مفصل است که در اینجا قرار نیست به آن بپردازیم؛ اما کافی است بگوییم که اگر به دنبال تغییرات عمده‌ای هستید، به سراغ مدل‌های Pro بروید.

اما آیا این بدان معناست که آیفون 14 پرو و پرو مکس ارزش خرید دارند؟ از آنجایی که پیش خرید این گوشی‌ها در حال انجام است، مطمئنا این سوال برای بسیاری از کاربران پیش آمده، اما تا زمانی که فرصتی برای آزمایش و بررسی کامل این گوشی‌ها نداشته باشیم، نمی‌توانیم به طور دقیق به آن پاسخ دهیم. با این حال می‌توانیم برداشت‌های اولیه‌ای در این رابطه داشته باشیم که به ما کمک می‌کنند تا دلایلی برای خرید آیفون 14 پرو و پرو مکس پیدا کنیم و همچنین به دلایلی برای نخریدن آنها برسیم.

مدل‌های Pro در سری آیفون 14 چیزهای زیادی برای ارائه کردن دارند که از جمله آنها می‌توان به یک چیپست جدید و قدرتمند، دوربین ارتقا یافته و جایگزینی ناچ قدیمی با یک بریدگی کپسولی با نام داینامیک آیلند اشاره کرد که ویژگی‌های جذابی دارد.

اما در کنار این‌ها، چند دلیل هم وجود دارد که باعث می‌شود فعلا از خریدن آیفون 14 پرو و پرو مکس دست بکشیم. در اینجا قصد داریم پنج دلیل برای خریدن این گوشی‌ها و همچنین دو دلیل برای نخریدن آنها را به شما گوشزد کنیم.

دلایلی برای خریدن آیفون 14 پرو و پرو مکس


پیشرفت‌های بزرگ دوربین

برای چندین سال، 12 عدد جادویی برای دوربین گوشی های آیفون بوده است. اپل برای تمام دوربین‌های پشتی، از دوربین اصلی گرفته تا لنزهای فوق عریض و تله فوتو و همچنین برای دوربین جلوی گوشی از سنسور 12 مگاپیکسلی استفاده می‌کرد و مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر سری آیفون 14 یعنی آیفون 14 معمولی و آیفون 14 پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما آیفون 14 پرو و پرو مکس بازی را تغییر داده‌اند.

مدل‌های پرو در سری آیفون 14 اکنون دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی هستند که به شما امکان می‌دهد چهار پیکسل را در یک پیکسل ترکیب کنید تا عکس‌های روشن‌تر، دقیق‌تر و بهتری را ثبت کنید.

حالت ProRAW در این گوشی‌ها می‌تواند تصاویر 48 مگاپیکسلی فشرده نشده را بگیرد که انعطاف‌پذیری بیشتری در ویرایش را به شما می‌دهد. حتی یک حالت زوم دو برابری با استفاده از دوربین اصلی وجود دارد. لنزهای اولترا واید یا فوق عریض و تله فوتو هم پیشرفت‌های خاص خود را داشته‌اند. لنز فوق عریض اکنون دارای پیکسل‌های بزرگتری است که نور بیشتری را وارد لنز می‌کند و حالت دوربین ماکرو را بهبود می‌بخشد. در همین حال، لنز تله فوتو در مدل‌های آیفون 14 پرو اکنون از زوم دیجیتال 6 برابری پشتیبانی می‌کند. حتی دوربین TrueDepth جلو نیز از دیافراگم بازتری برای بهبود عکسبرداری در نور کم به همراه فوکوس خودکار داخلی بهره می‌برد.

به نظر می‌رسد عکاسی در نور کم، تمرکز اصلی اپل در دوربین سری آیفون 14 بوده است. موتور فوتونیک جدید این گوشی‌ها قصد دارد عکاسی در نور کم را در هر سه دوربین عقب بهبود ببخشد. حالت اکشن مود – Action Mode هم برای فیلمبرداری طراحی شده تا حتی وقتی با سرعت بالا در حرکت هستید، بتوانید ویدیوهای پایدارتری را ضبط کنید.

گوشی های اپل به طور معمول در رده‌بندی بهترین دوربین گوشی های هوشمند جای ثابتی دارند و بر اساس چیزی که تاکنون از دوربین گوشی های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس دیده‌ایم، این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

آیفون ۱۴ بخریم یا نه؟!

تراشه سریع‌تر و قدرتمندتر A16 Bionic

اپل برای گوشی های iPhone 14 و iPhone 14 Plus از نسخه پیشرفته‌تر همان چیپست A15 Bionic استفاده می‌کند که در آیفون 13 سال گذشته نیز به کار رفته بود. اما مدل‌های Pro به تراشه جدیدتر، سریع‌تر و قدرتمندتر اپل یعنی A16 Bionic ارتقا پیدا کرده‌اند. این تراشه بر خلاف A15 که با لیتوگرافی 5 نانومتری ساخته شده بود، از فرایند ساخت 4 نانومتری بهره می‌برد. بنابراین اپل پیش‌بینی می‌کند که قادر است بهره‌وری انرژی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در واقع A16 Bionic باید حدود 20 درصد انرژی کمتری را نسبت به نسل قبلی خود مصرف کند.

عملکرد سریع و روانی که کاربران آیفون از آن لذت می‌برند، همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که هنوز نتوانسته‌ایم عملکرد سخت افزاری آیفون 14 پرو و پرو مکس را محک بزنیم، اما اپل به ما می‌گوید که پردازنده 6 هسته‌ای A16 Bionic می‌تواند تا 40 درصد سریع‌تر از چیپست‌های مشابه سازندگان تراشه رقیب (مثل اسنپدراگون 8 نسل 1) عمل کند. پردازشگر گرافیکی و موتورهای عصبی نیز در اینجا شامل بهبودهایی شده‌اند.

بنابراین تراشه جدید، سریع‌تر و قدرتمندتر A16 اپل می‌تواند یکی از دلایلی باشد که شما را به خرید گوشی های آیفون 14 پرو و پرو مکس ترغیب می‌کند.

داینامیک آیلند شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد

ناچ یا بریدگی بزرگ و قدیمی آیفون‌های قبلی و حتی آیفون 14 معمولی و آیفون 14 پلاس امسال، با انتقاداتی همراه بوده و توی ذوق بسیاری از کاربران می‌زند. به همین دلیل کاربران اگر می‌خواستند چشمشان به این بریدگی روی نمایشگر گوشی های آیفون نیفتد باید به سراغ انواع گوشی های اندرویدی (از ارزان تا گران) می‌رفتند. اما اپل در مدل‌های Pro سری آیفون 14 مسیر خود را تغییر داده و ناچ قدیمی را با بریدگی کپسولی شکل جایگزین کرده که دوربین جلوی بهبود یافته و حسگرهای مورد نیاز فیس آی دی برای باز کردن ایمن قفل گوشی درون آن جای گرفته‌اند.
اما در این زمینه، چیزهای بیشتری از یک بریدگی معمولی برای قرارگیری دوربین سلفی و حسگرها وجود دارد. اپل این بریدگی را Dynamic Island نامگذاری کرده و ویژگی‌های جالبی را در آن ارائه می‌کند. داینامیک آیلند در آیفون 14 پرو و پرو مکس مجموعه‌ای کامل از هشدارها و اعلان‌ها را ارائه می‌دهد که ظاهرا بر اساس نیاز گسترش یا کاهش می‌یابند. پخش یک آهنگ با اطلاعات آن در این جزیره پویا ظاهر می‌شوند و برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید آن را به مدت طولانی فشار دهید.
این فضا به اندازه‌ای بزرگ است که دو مجموعه اطلاعات را در خود جای دهد. برای مثال یک تایمر شمارش معکوس و یک اعلان مبنی بر اتصال ایرپادز شما در این بخش به نمایش درمی‌آید. اپل می‌گوید که با توسعه‌دهندگان کار می‌کند تا آنها از قابلیت‌های داینامیک آیلند استفاده کنند؛ بنابراین در طول زمان شاهد پیشرفت ویژگی‌ها و کاربردهای این بخش خواهیم بود.

نمایشگر همیشه روشن

نمایشگر با نرخ تازه‌سازی تطبیقی همچنان به مدل‌های پرو در سری آیفون 14 محدود شده است. خبر بد این که اگر آیفون 14 یا آیفون 14 پلاس را می‌خواهید، باید به نرخ تازه‌سازی تصویر 60 هرتزی رضایت بدهید. نرخ تازه‌سازی تطبیقی صفحه نمایش پروموشن در آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس بهبود پیدا کرده و اکنون اجازه می‌دهند زمانی که فعالیت روی نمایشگر ثابت است، نرخ تازه‌سازی تا یک هرتز کاهش پیدا کند.
این تغییر دری را به روی ویژگی جدید آیفون باز می‌کند که آن هم نمایشگر همیشه روشن یا Always-on Display است. این ویژگی که مدت‌هاست در گوشی‌های بالارده اندرویدی وجود داشت، برای اولین بار در گوشی های آیفون ارائه می‌شود و مواردی مانند تاریخ و ساعت را در صفحه قفل آیفون 14 پرو و پرو مکس، حتی در صورت خاموش بودن نمایشگر به نمایش می‌گذارد. همچنین شما می‌توانید ویجت‌هایی را به این بخش اضافه کنید و امکان سفارشی‌سازی صفحه قفل از طریق سیستم عامل آی او اس 16 وجود خواهد داشت.
همانطور که گفته شد، مدت‌هاست که گوشی های اندرویدی ویژگی نمایشگر همیشه روشن را ارائه می‌دهند، اما با توجه به چیزی که تاکنون از اجرای این ویژگی روی آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس دیده‌ایم، به نظر می‌رسد ارزش صبر کردن را داشته باشد.

بدون افزایش قیمت

اگر شایعات مربوط به آیفون 14 را در آخرین روزهای قبل از معرفی این سری گوشی‌ها دنبال می‌کردید، حتما انتظار داشتید که اپل قیمت گوشی های جدید خود را نسبت به نسل قبلی افزایش دهد. تحلیلگران و افشاگران از افزایش 100 دلاری قیمت برای هر گوشی از این خانواده خبر می‌دادند و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شد قیمت آیفون 14 پرو مکس وارد محدوده قیمتی گلکسی اس 22 اولترا سامسونگ شود.
با این حال پیش‌بینی‌ها درست از آب در نیامدند و خوشبختانه افزایش قیمت مورد انتظار هرگز محقق نشد. قیمت آیفون 14 پرو همچنان در نسخه پایه همان 999 دلار است و آیفون 14 پرو مکس پایه نیز 1099 دلار قیمت دارد؛ یعنی دقیقا همان قیمتی که برای آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرو مکس داشتیم. البته هنوز هم این قیمت‌ها به هیچ وجه ارزان نیستند، اما با آنچه انتظار دارید برای یک گوشی حرفه‌ای و بالارده بپردازید، مطابقت دارند. مهم‌تر این که ارزش ارتقای گوشی به آیفون 14 پرو و پرو مکس همچنان حفظ شده و حتی اگر بخواهید نسخه ارزان‌تر آیفون 14 معمولی را بخرید، صرفه‌جویی بیشتری در هزینه‌های خود خواهید داشت.


دلایلی برای نخریدن آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس


فضای ذخیره‌سازی کم

آیفون 14 پرو و پرو مکس، گران‌ترین و پیشرفته‌ترین گوشی های حال حاضر اپل هستند؛ پس چرا این شرکت اصرار دارد که مدل‌های پایه آنها را همچنان با 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی عرضه کند؟ این میزان حافظه با فضای ذخیره‌سازی که بسیاری از گوشی های ارزان قیمت بازار دارند، برابری می‌کند و این خبر خوبی برای مشتریانی که هزینه زیادی برای خرید گوشی های گران قیمت آیفون می‌کنند، نخواهد بود.
این فضای ذخیره‌سازی محدود به ویژه در مورد گوشی های آیفون نگران‌کننده‌تر است؛‌ چرا که اپل هرگز درگاه کارت حافظه جانبی میکرو اس دی را برای افزایش حافظه در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد. سری آیفون 14 نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همچنان خبری از پشتیبانی از کارت حافظه جانبی نخواهد بود. بنابراین اگر نسخه 128 گیگابایتی این گوشی‌ها را می‌خرید مجبور هستید تا مدت‌ها برای ذخیره کردن فایل‌ها، برنامه‌ها، بازی‌ها و تمام اطلاعات خود صرفه‌جویی کنید. توجه داشته باشید که نرم افزار از پیش نصب شده مقداری فضا را اشغال می‌کند و در واقع شما کمتر از 128 گیگابایت را در اختیار خواهید داشت.
بنابراین احتمالا بسیاری از کاربران مجبور می‌شوند هزینه بیشتری کنند تا نسخه 256 یا 512 گیگابایتی یا حتی 1 ترابایتی را خریداری کنند. اما این موضوع می‌تواند هزینه زیادی روی دست خریداران بگذارد؛ چرا که آیفون 14 پرو 256 گیگابایتی 100 دلار گران‌تر از مدل 128 گیگابایتی خواهد بود و مدل 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی نیز به ترتیب 300 و 500 دلار گران‌تر هستند.
در هر صورت انتظار می‌رفت اپل فضای ذخیره‌سازی بیشتری را حداقل در مدل‌های گران‌قیمت‌تر و پیشرفته‌تر Pro و Pro Max در اختیار کاربران قرار دهد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. البته این موضوع در خصوص برخی گوشی های اندرویدی از جمله پرچمداران سامسونگ نیز صدق می‌کند. مثلا گلکسی اس 22 اولترا نیز از درگاه کارت حافظه جانبی برخوردار نیست و در نسخه پایه با 128 گیگابایت حافظه عرضه می‌شود. این امر در خصوص گوشی تاشو جدید سامسونگ، یعنی گلکسی زد فولد 4 کمتر صدق می‌کند، چرا که در نسخه پایه از 256 گیگابایت حافظه بهره می‌برد.

بدون تغییر در سرعت شارژ

گاهی اوقات پیش از معرفی گوشی های مورد انتظار، شایعات زیادی درباره برخی قسمت‌های آنها منتشر می‌شود؛ مثل غوغا و حواشی که در مورد افزایش قیمت آیفون‌های امسال به راه افتاده بود و در نهایت مشخص شد که حقیقت نداشتند. با این حال بعضی وقت‌ها هم درباره مواردی هیچ شایعه‌ای منتشر نمی‌شود و این موضوع در خصوص سرعت شارژ آیفون 14 پرو و پرو مکس صادق بود. همه ما امیدوار بودیم که سرعت شارژ این گوشی‌ها نسبت به نسل‌های قبلی ارتقا پیدا کند، اما متاسفانه ناامید شدیم.
البته قبل از عرضه آیفون 14، برخی شایعات حاکی از این بود که مدل‌های Pro از سرعت شارژ سیمی 30 واتی برخوردار خواهد بود که نسبت به سرعت شارژ 20 واتی سری آیفون 13 بهبود یافته است. این پیشرفت به آیفون‌ها کمک می‌کند تا با سایر دستگاه‌هایی که باتری خود را خیلی سریع‌تر شارژ می‌کنند،‌ رقابت جدی‌تری داشته باشد. گلکسی اس 22 دارای شارژ سیمی 25 واتی است، در حالی که گوگل پیکسل 6 پرو سرعت شارژ 23 واتی دارد. وان پلاس 10 پرو با سرعت شارژ 65 وات برای کاربران ایالات متحده آمریکا و 80 واتی برای سایر بازارهای جهان عرضه می‌شود و هر سه این گوشی‌ها قیمت کمتری نسبت به آیفون 14 پرو دارند.
در هر صورت متاسفانه سرعت شارژ آیفون 14 پرو ارتقا پیدا نکرد؛ اما هنوز هم می‌توانید پس از 30 دقیقه اتصال به برق، ظرفیت شارژ باتری این گوشی را از صفر به 50 درصد برسانید که نسبتا قابل قبول است؛ اما این سریع‌ترین شارژر موجود در بازار نیست و برای بسیاری از کاربران راضی‌کننده نخواهد بود.


جمع بندی

ممکن است پس از این که فرصتی برای بررسی دقیق‌تر و کامل‌تر گوشی های جدید آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس پیدا کنیم، دیدگاه ما در خصوص این گوشی‌ها تغییر کند. روی کاغذ، iPhone 14 Pro و iPhone 14 Pro Max پیشرفت‌های بزرگی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه کرده‌اند. علاوه بر مواردی که بالاتر اشاره کردیم، نباید ویژگی‌های جدیدی مثل تشخیص تصادف و اتصال ماهواره‌ای برای ارسال پیام‌های اضطراری را از یاد ببریم.
این دو گوشی جدید اپل بسیار قدرتمند و جذاب هستند و اگر بتوانید 999 دلار یا بالاتر هزینه کنید، کاملا ارزش خرید خواهند داشت و قابلیت‌های زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

 

در ادامه قیمت هر یک از محصولات معرفی شده در رویداد اخیر اپل را مشاهده می‌کنید:

Apple Watch Series

  • نسخه: Apple Watch Series 8 for GPS
  • قیمت ارزی: ۳۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۱۱۴ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۶۱۸ ریال
  • نسخه: Apple Watch Series 8 for GPS + Cellular
  • قیمت ارزی: ۴۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۱۴۲ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۸۱۸ ریال

Apple Watch SE

  • نسخه: Apple Watch SE for GPS
  • قیمت ارزی: ۲۴۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۷۱ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۳۱۸ ریال
  • نسخه: Apple Watch SE for GPS + Cellular
  • قیمت ارزی: ۲۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۸۵ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۴۱۸ ریال

Apple Watch ULTRA

  • نسخه: Apple Watch ULTRA for GPS + Cellular
  • قیمت ارزی: ۷۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۲۲۸ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۴۱۸ ریال

Air pods pro

  • نسخه: Air pods pro
  • قیمت ارزی: ۲۴۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۷۱ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۳۱۸ ریال

iPhone 14

  • نسخه: معمولی
  • قیمت ارزی: ۷۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۲۲۸ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۴۱۸ ریال
  • نسخه: پلاس
  • قیمت ارزی: ۸۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۲۵۷ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۶۱۸ ریال
  • نسخه: PRO
  • قیمت ارزی: ۹۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۲۸۵ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۸۱۸ ریال
  • نسخه: PRO MAX
  • قیمت ارزی: ۱۰۹۹ دلار
  • قیمت ریالی (با احتساب هر دلار به میزان ۲۸۶ هزار و ۱۸۲ ریال صرافی ملی ایران): ۳۱۴ میلیون و ۵۱۴ هزار و ۱۸ ریال
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار