کد خبر: ۲۱۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
رئیس جمهور پیش از سفر به ازبکستان:
رئیس جمهور اظهار کرد: از اقدامات مهمی که در سفر به ازبکستان صورت خواهد گرفت قطعی شدن امضای اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای است.

عضویت ایران در شانگهای قطعی می‌شود

سید ابراهیم رئیسی پیش از سفر به ازبکستان برای شرکت در اجلاس شانگهای در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: درباره اجلاس شانگهای بحمدالله در اجلاس گذشته عضویت جمهوری اسلامی ایران تایید شد، اما لازم بود اسناد ما مورد بررسی وزارت امور خارجه قرار بگیرد که این اسناد مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب دولت هم رسیده و مراحل قانونی آن در حال طی شدن است.

وی اضافه کرد: از اقدامات مهم در این سفر قطعی شدن این اسناد است که مسیر حقوقی آن باید طی شود و به امضای وزیر امور خارجه کشورمان و کشورهای عضو برسد.

رئیس دولت سیزدهم همچنین درباره اهداف دیگر سفر به ازبکستان عنوان کرد: این سفر به دعوت رئیس جمهور ازبکستان انجام می‌شود که هم برای دیدار دو جانبه رسمی و هم برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری شانگهای است. هدف از این سفر تقویت سیاست همسایگی، همگرایی، پیوستگی و چند جانبه‌گرایی است.

وی ادامه داد: بدون تردید در سیاست‌ همسایگی توانستیم در گام اول اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم نقش آفرینی ایران و حضور فعال در منطقه را دنبال می‌کنیم.

رئیسی با اشاره به زیرساخت‌هایی که در آسیا و کشورهای همسایه ایران وجود دارد، بیان کرد: ما باید قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و همه ظرفیت‌هایی که در کشورهای همسایه وجود دارد را کنار هم قرار دهیم و بهترین استفاده را از آن بکنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر این‌که ایران و ازبکستان روابط دو جانبه بسیار خوبی با هم دارند یادآور شد: روابط ما به ویژه در موضوعات تجاری و اقتصادی خوب است، اما به اندازه کافی نیست. الان روابط تجاری ما با ازبکستان در مرز 500 میلیون دلار است که در سه دهه اخیر به بالاترین سطح خود رسیده اما از نظر دو طرف این میزان کافی نیست و می‌تواند افزایش بیابد.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم در حوزه‌های تجاری و اقتصادی، ترانزیت، حمل و نقل و فرهنگی و در حوزه تمدنی ارتباطات خوبی با ازبکستان داشته باشیم ضمن این‌که برای این سفر تفاهم‌نامه‌هایی هم تهیه شده که با صحبتی که با بخش‌های مختلف فرهنگی و تجاری دو کشور صورت گرفته به امضای دو طرف خواهد رسید.

رئیسی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های خود به ازبکستان اظهار کرد: در حاشیه این سفر دیداری با سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس شانگهای برنامه ‌ریزی شده که این دیدارها حتما به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه کمک خواهد کرد و ما حتما در نشست‌های دو جانبه دیدگاه‌های منطقه‌ای خود را مطرح خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: جمهوری اسلامی ایران باید بتواند بیش از گذشته در منطقه نقش‌آفرینی کند و امیدواریم این سفر گامی در جهت توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط ایران با کشورهای منطقه باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار