کد خبر: ۲۱۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
وی با بیان اینکه برداشت چوب از جنگل‌های ایران ممنوع شده است، گفت: چوب مبلمان‌سازی وارداتی است؛ درحال حاضر چوب وارداتی راش متری ۳۴ میلیون تومان شده است.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان خاطر نشان کرد: مردم می‌توانستند تا ۱۰ ماه پیش مبل راحتی خوب و مناسب را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خریداری کنند؛ اما امروز افزایش قیمت در کنار مشکلات معیشتی باعث شده است ۶۰ درصد قشر متوسط جامعه یعنی کارمند و کارگر خرید مبل را از اولویت و لیست خریدهای خود پاک کنند.

به گزارش ایلنا، علی‌رضا عباسی، میزان اشتغال در هنر صنعت مبلمان‌سازی را حدود ۱۰ درصد دانست و افزود: این صنعت جزو صنایع سبک و زودبازده محسوب می‌شود اما این روزها بازار این صنعت حال خوشی ندارد.

وی با اشاره به چالش‌های ایجاد شده در زمینه تامین، تولید و توزیع در این صنعت، خاطر نشان کرد: بازرسان دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت و سازمان صمت بر عملکرد تامین‌کنندگان مواد اولیه مبل نظارتی اعمال نمی‌کند از این‌رو این افراد قیمت مواد اولیه را بنا به سلایق و منافع خود تعیین می‌کنند.

این فعال صنفی ادامه داد: دلال‌ها و شرکت‌های واسطه‌ای بین تولیدکنندگان کالای نهایی و تامین‌کننده مواد اولیه قرار گرفتند از این‌رو مواد اولیه چند برابر قیمت واقعی به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

عباسی خاطر نشان کرد: مردم می‌توانستند تا ۱۰ ماه پیش مبل راحتی خوب و مناسب را با قیمت ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خریداری کنند؛ اما امروز افزایش قیمت در کنار مشکلات معیشتی باعث شده است ۶۰ درصد قشر متوسط جامعه یعنی کارمند و کارگر خرید مبل را از اولویت و لیست خریدهای خود پاک کنند.

۶۰ درصد مردم توان خرید مبل را ندارند/ تصاحب بازارهای ایران توسط چینی‌ها و ترک‌ها

وی با بیان اینکه کارگاه‌های تولیدی با ظرفیت ۴۰ درصد اقدام به تولید می‌کنند، افزود: شواهد نشان می‌دهد کسانی که هدف تعمیر مبل‌های قدیمی خود را داشتند افزایش نرخ تعمیر نیز آنها را از انجام این کار منصرف کرد؛ از این‌رو ورود دولت برای رفع چالش‌های پیشروی این صنعت بسیار احساس می‌شود.

این فعال صنفی با تایید رکود در بازار مبل‌سازان، تاکید کرد: این روزها تعطیلی واحدهای تولیدی و توزیعی خرد و بزرگ به یک روال تبدیل شده است و این خطر بزرگی برای این صنعت محسوب می‌شود چراکه تعداد قابل توجهی از نیروی انسانی در حرفه مشغول به فعالیت هستند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان تصریح کرد: اگر قیمت مواد اولیه از ۹۲ تا به امروز را با احتساب نوسان‌های نرخ ارز و تورم موجود در کشور حساب کنیم باز به قیمت‌های فعلی نمی‌رسیم.

این فعال صنفی با اشاره به ممنوعیت واردات مواد اولیه تولید مبل، ادامه داد: به بهانه حمایت از تولید داخلی مانع واردات شدند اما از سوی دیگر انحصار مواد اولیه این صنعت در دست عده‌ای خاص افتاده است که بازار را به هر سمتی که بخواهند هدایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برداشت چوب از جنگل‌های ایران ممنوع شده است، گفت: چوب مبلمان‌سازی وارداتی است؛ درحال حاضر چوب وارداتی راش متری ۳۴ میلیون تومان شده است.

عباسی تصریح کرد: در حالی‌ که توان خرید مردم کاهش پیدا کرده است؛ مواد اولیه باید با قیمت مناسب به‌دست تولیدکنندگان برسد تا آنها بتوانند باقیمت منطقی‌تر مبل را تولید کنند.

رئیس اتحادیه مبل‌سازان و درودگران در پاسخ به این پرسش که آیا آمار صادرات مبل کاهشی شده است؟ گفت: صادرات مبلمان حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار است که انتظار می‌رود رقم صادرات مبلمان به عدد ۱ میلیارد دلار برسد. مبل ایران به عراق، پاکستان، گرجستان، ارمنستان، عمان صادرات می‌شود اما بازار ما را ترکیه و چین به‌دلیل افزایش قیمت کالای نهایی تصاحب کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار