کد خبر: ۲۱۴۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
رییس پلیس پایتخت جزییات حادثه منجر به فوت مهسا امینی را تشریح کرد و گفت: فرماندهی کل فراجا دستوراتی را در همان ساعات اولیه صادر و تأکید کردند تا تیم‌های بازرسی کل، موضوع را بررسی و اگر قصوری وجود دارد به صورت کامل بررسی شود.

جزییات حادثه منجر به فوت مهسا امینی از زبان رییس پلیس پایتخت

رییس پلیس پایتخت جزییات حادثه منجر به فوت مهسا امینی را تشریح کرد و گفت: فرماندهی کل فراجا دستوراتی را در همان ساعات اولیه صادر و تأکید کردند تا تیم‌های بازرسی کل، موضوع را بررسی و اگر قصوری وجود دارد به صورت کامل بررسی شود.

حسین رحیمی در نشست خبری امروز (دوشنبه) در تشریح جزییات حادثه منجر به فوت مهسا امینی اظهار کرد: در هنگامی که خانم امینی برای انتقال به ون هدایت شدند در درون ون تنها یک همکار خانم ما حضور داشته و براساس اظهارات دو نفر از خانم‌های دیگری که در ون با خانم مهسا امینی بودند همگی در ون ساکت بودند و خانم امینی چند شوخی و مزاح نیز تا قبل از رسیدن به مقر پلیس و حضور در کلاس‌های آموزشی انجام دادند.

وی اضافه کرد: برای تشکیل کلاس‌ها نیز نیاز به پاورپوینت و آماده شدن استاد است که همین موضوع زمان‌بر است چرا که نمی‌شود به صورت تک‌به‌تک این کلاس‌ها را برای افراد برگزار کرد. همچنین پس از برگزاری کلاس‌ها افرادی که نیاز به اصلاح ظاهری داشته باشند در تماس با خانواده و پس از انجام این اصلاح ظاهری می‌توانند از مقر پلیس بروند.

 

سردار رحیمی با اشاره به فیلم منتشر شده از لحظه ورود خانم امینی به مقر پلیس امنیت اخلاقی اظهار کرد: در این فیلم نشان داده می‌شود این خانم با همکار ما صحبت می‌کند و در مورد ایراد ظاهری خودشان سوال می‌کنند که همکار ما اعلام می‌کنند ساپورتی که ایشان پوشیده‌اند ایراد دارند که پس از این مکالمه حال ایشان بهم می‌خورد و ظرف مدت یک دقیقه بهیار و پرستار مستقر در مقر پلیس، بالای سر ایشان حاضر می‌شوند و بعد اورژانس می‌آید و کار احیا انجام می‌شود. در حقیقت هفت یا هشت دقیقه بعد همکاران ما تقاضای آمبولانس اورژانس می‌کنند و به همراه بهیار پرستار مقیم در پلیس چهار نفر از همکاران اورژانس نیز بحث رسیدگی و احیاء ایشان را دنبال می‌کنند.

به گفته وی، یکبار در داخل مقر پلیس احیاء می‌شوند و دوبار هم این کار در بیمارستان انجام می‌شود. بی‌تردید آنچه که برای نجات جان یک انسان نیاز بوده در پلیس انجام شده و به بیمارستان کسرا که نزدیک‌ترین بیمارستان به مقر پلیس بوده منتقل می‌شوند و ما زمان انتقال را پنج دقیقه پیش‌بینی می‌کردیم اما دوستان اورژانس اعلام کردند که ظرف مدت دو دقیقه به بیمارستان منتقل شده است.

 

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: همکاران ما نیز در بیمارستان حاضر شدند و تاکید شد هر اتاقی و هر امکاناتی به همراه پزشکان حاضر برای نجات جان این دختر فراهم شود که هزینه آن را پلیس پرداخت خواهد کرد. کادر درمان همه تلاش خود را به کار گرفت؛ اما متاسفانه پس از سه روز منجر به فوت این بانو شد. ظرف مدت یک تا دو ساعت خبر به بنده و فرماندهی کل فراجا رسید و نخستین کسی که با خانواده ایشان تماس حاصل کرد فرماندهی کل فراجا بود. ایشان دستوراتی را در همان ساعات اولیه صادر کردند مبنی بر این‌که این دختر فرزند من است و هر کاری که لازم است انجام دهید. در وهله‌ی دوم دستور دادند به خانواده این دختر اطلاع داده شود و تیم‌های بازرسی کل موضوع را بررسی و اگر قصوری وجود دارد به صورت کامل بررسی شود. این دستوراتی بود که فرماندهی کل فراجا به بنده ابلاغ کردند و همگی آنها با جدیت دنبال شد.

 

وی تاکید کرد: این در شرایطی بود که بنده پنج روز میز خود را در پلیس گذرنامه گذاشته بودم تا کار خادمین زوار امام حسین را انجام دهیم و صف‌های ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ نفری را مدیریت کنیم. فرماندهی کل نیز پس از مراجعت از مرز با خانواده این خانم صحبت کردند. همه امکانات ما بسیج شد و پس از این حادثه تلخ نیز ابراز همدردی با خانواده ایشان انجام شد و همچنان کار در حال دنبال شدن است.

عدم رعایت شئونات اسلامی در اماکن عمومی و یا کشف حجاب جرم مشهود است

پلیس موظف به برخورد است

 

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در پاسخ به سوالی در خصوص توجیه قانونی برگزاری کلاس‌های آموزشی در مقر پلیس امنیت اخلاقی گفت: عدم رعایت شئونات اسلامی در اماکن عمومی و یا کشف حجاب جرم مشهود است و پلیس موظف به برخورد با آن است و این موضوع یکی از بندهای قانون است و برگزاری کلاس‌ها نیز در همین راستا انجام می‌شود.

پلیس اظهارات دو نفر از خانم‌هایی که با خانم مهسا امینی در بند بوده‌اند را گرفته‌ است

وی درباره استفاده از دوربین‌های البسه برای گشت امنیت اخلاقی گفت: گشت‌ها به صورت مستمر رصد و چک می‌شوند؛ اما گشت پلیس پیشگیری، گشت‌های ویژه، گشت امنیت اخلاقی، پلیس فتا و غیره همگی گشت‌های بسیار زیادی هستند که در طول روز کار می‌کنند و ماموریت‌های مختلفی دارند اگر همه اینها به تجهیزات مجهز شوند از جمله دوربین البسه خوب است اما این مستلزم زمان است و زمان‌بر است. ما اظهارات دو نفر از خانم‌هایی که با خانم مهسا امینی در بند بوده‌اند را گرفته‌ایم اما سه نفر از آنها تمایلی به صحبت نداشتند.

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در خصوص گمانه‌زنی‌ها در مورد موجه بودن ظاهر ایشان گفت شما به عنوان یک خانم باید بدانید که ملاک حجاب چیست نمی‌شود با ساپورتی که وقتی مانتو می‌رود بالا تمام بدن شما مشخص می‌شود در اماکن عمومی ظاهر شوید همانطور که در کشور فرانسه اگر روسری روی سر داشته باشید هیچ خدماتی به شما داده نمی‌شود. برای مثال خانم و آقای جوانی که ماشین‌شان به پارکینگ هدایت شده بود جلوی من را گرفتند و درخواست کمک خواستند برای ماشین‌شان، هنگامی که علت را پرسیدم موارد متعددی از تخلف را عنوان کردند که هر یک از آنها منجر به هدایت ماشین به پارکینگ می‌شود. این دو جوان اعلام کردند ما مدت‌ها خارج از ایران زندگی می‌کردیم هنگامی که از آنها پرسیدم اگر در آنجا تخلفی انجام دهید آیا برخورد وجود دارد اذعان کردند کوچکترین تخطی از قانون موجب برخورد و مجازات می‌شود.

نقص در دوربین البسه گشت‌های امنیت اخلاقی

سردار رحیمی در خصوص استفاده از دوربین البسه توسط گشت‌های امنیت اخلاقی گفت: قبل از این حادثه نیز گشت‌های امنیت اخلاقی مجهز به دوربین البسه بودند اما بعضا نقصی در استفاده از این دوربین‌ها وجود دارد.

 

وی ادامه داد: در هنگام هدایت خانم امینی به ون امنیت اخلاقی چهار خانم و دو آقا یعنی مجموعا شش نفر همراه هم بودند که سه خانم با تذکر مشکل‌شان قابل رفع بود و در صحنه پس از تذکر و اصلاح رفتند در صورتی که در وهله اول این خانم‌ها نیز مشمول قانون رعایت شئونات اسلامی بودند اما مشکل‌شان قابل رفع بود و رفتند. نه چهار خانم و نه دو آقا در این موضوع هیچ مقاومتی نکردند و خود خانم مهسا امینی در این موضوع مقاومتی نداشت.

نباید ناجوانمردانه به پلیس تاخته شود

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تاکید کرد: در این حادثه مظلومیت پلیس و نیروی انتظامی که ماموریت‌های متعددی دارد و شبانه‌روزی در معرض تیغ سارقین و متخلفین است و دائما شهید می‌دهد هیچ‌گاه هیچ یک از بازیگران ماموریت‌ها حتی یک تلفن هم نزده اما در مورد این موضوع به گونه‌ای دیگر عمل شده و این مظلومیت پلیس است توقعی هم نداریم اما نباید ناجوانمردانه به ما تاخته شود.

کوچکترین قصور و تقصیری از سوی مامورین پلیس در حادثه مهسا امینی وجود نداشته است

رحیمی ادامه داد: بررسی‌های من و تیم‌های ویژه نشان می‌دهد کوچکترین قصور و تقصیری از سوی مامورین ما وجود نداشته است.

روزانه ۳۰ گشت اماکن در سطح اصناف در حال فعالیت است

وی در خصوص برخورد با فروشندگان لباس‌های نامتعارف در سطح شهر ادامه داد: روزانه ۳۰ گشت اماکن در سطح اصناف در حال فعالیت است و لباس‌های زاپدار و بدن نما و ... را جمع می‌کنند و این موضوع با جدیت استمرار پیدا خواهد کرد.

 

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ بار دیگر با اشاره به فیلم این حادثه اظهار کرد: تمام فیلم‌ها با خانواده مهسا امینی به صورت طولانی مدت و کامل بازبینی شده اما امکان انتشار فیلم کامل در رسانه‌ها وجود ندارد. براساس اطلاعات و بررسی‌های ما از طرف تیم عملیاتی گشت امنیت اخلاقی در این حادثه هیچ قصوری انجام نشده است.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر تاکید سردار رحیمی بر عدم وجود قصور در این حادثه با توجه به عدم استفاده از دوربین البسه توسط این تیم گشت امنیت اخلاقی گفت: عدم استفاده از دوربین البسه نقص بوده و ما با توجه به اظهارات خانم‌های درون ون و اطلاعات رسیده مطمئن هستیم که تیم عملیاتی ما هیچ قصوری انجام نداده است.

 

رحیمی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره مدت زمان حضور خانم مهسا امینی در مقر پلیس امنیت اخلاقی افزود: ایشان بین ۳۰ تا ۳۸ دقیقه در مقر پلیس حضور داشتند.

 

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در خصوص انتشار برخی وویس‌ها در فضای مجازی و رسانه‌های معاند به عنوان مصاحبه با خانواده مهسا امینی اظهار کرد: وویس‌هایی که منتشر می‌شوند را مورد توجه قرار ندهید ضد انقلاب در داخل و خارج فعال شده و بی‌تردید خانواده مهسا امینی برای ما محترم است شخص فرماندهی کل فراجا سردار اشتری اولین نفری بود که با این خانواده صحبت کرد ولی وویس‌های منتشر شده در فضای مجازی را مورد توجه قرار ندهیم.

در خصوص علت مرگ تمام صحبت‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود کذب است

مردم به مطالب و شایعات کذب منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص این‌که اورژانس بیماران را به بیمارستان خصوصی منتقل نمی‌کند، گفت: ما هماهنگ کردیم این خانم به نزدیک‌ترین بیمارستان برده شود و هرچه در توان داشتیم گذاشتیم تا این خانم زنده بماند در خصوص علت مرگ تمام صحبت‌هایی که در فضای مجازی منتشر می‌شود کذب است. من اظهارنظر نهایی در این خصوص ندارم چرا که کار من نیست و باید اجازه دهیم پزشکی قانونی اعلام نظر کند. به مردم نیز اعلام می‌کنیم به این مطالب و شایعات که کذب است در فضای مجازی منتشر می‌شود توجه نکنند و بگذاریم که پزشکی قانونی نظر نهایی و علمی را بیان کند.

حتی تلنگر هم به خانم مهسا امینی زده نشده

 

سردار رحیمی عنوان کرد: قطعا حتی تلنگر هم به خانم مهسا امینی زده نشده و هیچ قصوری از سوی پلیس صورت نگرفته است. بی‌تردید افراد هنگامی که با گشت امنیت اخلاقی برخورد می‌کنند یک وضعیتی دارند و وقتی به داخل مقر پلیس امنیت اخلاقی منتقل می‌شوند طبیعتا وضعیت ظاهری دیگری دارند. بی‌تردید افرادی که حجاب اسلامی را رعایت نمی‌کنند باید به دستگاه قضایی معرفی شوند اما ما این کار را نمی‌کنیم و برای آنها کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. عدم رعایت شئونات اسلامی بین دو تا شش ماه زندانی دارد اما ما آموزش مختصری می‌دهیم و تعهدی مبنی بر عدم تکرار این موضوع از افراد اخذ می‌کنیم.

رییس پلیس پایتخت ادامه داد: بی‌تردید واحدهای امنیتی گشت امنیت اخلاقی در خصوص رعایت شئونات اسلامی مسئول هستند کسانی که در محافل عمومی ظاهر می‌شوند و شئونات را رعایت نمی‌کنند به آنها تذکر داده می‌شود و این موضوع از وظایف پلیس و جزو قانون است. ۹۰ درصد کسانی که با پلیس امنیت اخلاقی برخورد می‌کنند و شئونات را رعایت نکردند به گونه‌ای با تذکر وضعیت را درست می‌کنند و ۱۰ درصد به داخل ون‌ها هدایت می‌شوند که از این میان نیز ۹ درصد در ون‌ها با تذکر مشکل‌شان حل می‌شود و در نهایت تنها یک درصد برای آموزش و برخوردهای قانونی به پلیس امنیت اخلاقی هدایت می‌شوند. اما برای این یک درصد به جای پرونده‌سازی و معرفی به مراجع قضایی در پلیس امنیت اخلاقی به صورت مرتب کلاس آموزشی برگزار می‌شود و تنها از آنها تعهد کتبی اخذ می‌شود. از سوی دیگر آموزش گروه‌های گشت امنیت اخلاقی که همگی پلیس هستند نیز به صورت مستمر دنبال می‌شوند. بررسی‌های ما نشان می‌دهد افرادی که با گشت امنیت اخلاقی برخورد می‌کنند بالغ بر ۸۱ درصد تخلف آنها تکرار نمی‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار