کد خبر: ۲۱۴۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
شاخص کل بورس با ۱۱ هزار و ۸۳۱ واحد نزول تا رقم یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد کاهش یافت. شاخص کل با معیار هم‌وزن هم ۲۲۳۳ واحد کاهش یافت و در رقم ۳۹۵ هزار و ۶۷۶ واحد ایستاد. در این بازار ۲۳۵ هزار معامله انجام شد که ۲۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال ارزش داشت.

عقب‌گرد شاخص‌های بورس؛ قیمت سهام به کف رسید

بازار سرمایه در مسیر نزولی قرار گرفت و ارزش معاملات خرد در بازار به شدت کاهش یافت. بسیاری از سهم های خوب در محدوده حمایتی قرار گرفته اند. اما جریان اخبار و جهت انتظارات هنوز تغییر نکرده است و خشک و تر در بورس در حال سوختن هستند و هر روز روند نزولی حالت شدیدتری به خود می‌گیرد.

نه دلار توان بالا رفتن دارد که سهم های دلاری را با خود صعود دهد و نه شرایط اقتصادی کشور تغییرات گسترده‌ای داشته است که سهام ریالی مورد استقبال قرار بگیرند.

تحلیلگران تکنیکال معتقدند، شاخص در محدوده نیمه کانال 1.3 میلیون واحدی حمایت خواهد شد. با رسیدن قیمت‌ها به کف و بازگشت شاخص ها با سطوح ابتدای سال می‌توان امیدواری بیشتری برای رشد بورس را در روزهای آینده داشت.

تحلیلگران بنیادی نیز معتقدند عاملی که می ‌تواند بازار را با تغییر جهت روبرو کند، گزارش‌های 6 ماهه و ماهانه (شهریور) شرکت‌هاست.

* نرخ سود بانکی همچنان معضل بازار سرمایه

رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره وضعیت بورس گفت: بورس در وضعیت خوبی قرار ندارد و بسیاری از عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام در جهت تضعیف این بازار در حال حرکت هستند.

وی ادامه داد: یکی از عواملی که بر بورس تاثیر زیادی دارد، نرخ سود بانکی است. نرخ بهره بین بانکی در سقف خود قرار گرفته و این مساله تقاضای سهام را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در حالی که بیشتر گروه های بازار در محدوده های مهم حمایتی قرار دارند، نگرانی از شکسته شدن حمایت ها و اصلاح بیشتر شاخص افزایش یافته است. به نظر می رسد پیش از بازگشت رو به بالای شاخص کل، روند ریسک های غیراقتصادی تغییر کند تا تکلیف بازار سرمایه مشخص شود.

* بازدهی منفی در شاخص های بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 819 واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و 355 هزار و 240 واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی 86 صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن بورس با کاهش 2 هزار و 231 واحدی در سطح 395 هزار و 678 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی 56 صدم درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس 99 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 396 واحد قرار گرفت. 

* رشد 96 درصدی ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با رشد 96 رصدی، به رقم 20 هزار و 611 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 13 هزار و 974 میلیارد تومان بود که 67 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 145 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس به 10.5 درصد رسیده است.

* رشد خروج سرمایه حقیقی از بازار سرمایه

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 247 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز گذشته رشد 59 درصدی داشته است.

در معاملات روز چهارشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خصدرا (شرکت صنعتی دریایی ایران)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و فپنتا (شرکت سپنتا) اختصاص داشت و نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فرابورس (فرابورس) و شکربن (کربن ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افزایش صف‌های فروش بورس

در جریان معاملات چهارشنبه 42 نماد صف خرید داشتند و 80 نماد با صف فروش مواجه بودند. در پایان معاملات امروز، 172 نماد با رشد قیمت و 476 سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 2 درصدی به 149 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 22 درصد افزایش یافت و 250 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات نماد بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد)، ختور (شرکت رادیاتور ایران) و خاذین (شرکت سایپا آذین) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات به نماد زمگسا (کشاورزی و دامپروری مگسال)، وآذر (سرمایه گذاری توسعه آذربایجان) و غنوش (نوش مازندران) تعلق داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار