پس از اینکه سید ابراهیم رئیسی در بازدید از کارخانه هواپیما سازی هسای اصفهان وعده ساخت هشت فروند هواپیمای ۷۲ نفره را داد و اعلام شد اخبار خوش این اتفاق تا پایان سال اعلام می شود ، این بار محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از مشارکت وزارت صمت ، مسکن و شهرسازی و دفاع برای تولید هواپیماهای کشور سخن گفت و تاکید کرد بر روی دو پلتفرم ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافربری درحال فعالیت هستند. او اعلام کرد این پروژه ها غیر از پروژه ایرتاکسی که زودتر به ثمر خواهند نشست تا ۳۶ ماه آینده تکمیل شده و به خطوط پروازی می آیند.
ایران در حال حاضر تنها پلتفرم تولید شده هوایی که در اختیار دارد ، پروژه تعطیل شده ایران ۱۴۰ است که با هواپیماسازی اوکراینی آنتونوف انجام شده و به موفقیت نرسیده بود. همچنین پلتفرم کوچک ۷۲ نفره ای که احتمالا شباهت هایی به مدل هواپیماهای برزیلی امبرائر دارد و فانتوم های کوچک است هم گفته شده در چند شرکت دانش بنیان در دست طراحی و ساخت هستند . دیگر گزینه پیش روی مهندسان ایرانی البته می توانست سوخوهای ۸۰ تا ۱۰۰ نفره باشد که آنها هم وابستگی شدید قطعه ای به بویینگ و ایرباس دارند. مشکلی که خود روسیه را هم دچار چالش ناوگان هوایی کرده است چون تحریم های اروپایی و آمریکایی علیه آنها عملا این کارخانه را هم از تولید خارج کرده است.
در حال حاضر البته چین هم پس از ۵ سال تعویق از رسیدن به نمونه آزمایشی و نخستین پرواز ، سرانجام پلتفرم ۱۵۰ نفره هواپیمای مسافربری کمک را ساخت و رسما برای پرواز رونمایی کرد. این هواپیما که به نوعی مستقل ترین نمونه هوایی دنیاست ، به تازگی توانست استاندارد های بین المللی پرواز را با اقلا ۵ سال تاخیر از برنامه بدست آورد اما همچنان این پلتفرم هم که با مشارکت قطعاتی بویینگ و ایرباس ساخته شده تا تولید اقتصادی فاصله ای زیاد دارد.
محمدی بخش بدون پرداختن به جزئیات درباره پلتفرم ساخت و میزان سهم تولید داخلی و احتمالا همکاری های خارجی وعده پرواز این هواپیما ها در ۳۶ ماه آینده در ناوگان هوایی کشور را داده است و باید دید چه زمانی دولت درباره این وعده خود اطلاعات و جزئیات دقیقتری اعلام خواهد کرد.