کد خبر: ۲۱۶۰۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ‌اخیرا شاهد بی‌سابقه‌ترین حملات سایبری بودیم، گفت: خوشبختانه حجم عمده این تهدیدات خنثی سازی شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم،‌ سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به همراه جمعی از مدیران و معاونان این سازمان به مناسبت ایام نکوداشت پدافند غیرعامل، با حضرات آیات جوادی آملی یکی از مراج عظام تقلید، ‌سعیدی‌ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، ایت الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان و حجت‌الاسلام شهرستانی، نماینده آیت اللّه سیستانی دیدار و گفتگو کرد.

راهبرد جدید دشمنان برای نفوذ به ایران

سردار جلالی در دیدار با آیت الله ‌سعیدی‌ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، ضمن تسلیت حادثه تروریستی در آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام، تهدیدات پیش روی کشور را به دو دسته ترکیبی سایبری و ترکیبی جنگ شناختی تقسیم کرد و اظهار داشت: جبهه استکبار پس از ناامیدی از تاثیر اقدامات نظامی در اراده ملت ایران، به سراغ یک راهبرد ترکیبی چند لایه رفته است.

وی ادامه داد: در این راهبرد جدید از طریق نفوذ و شناسایی آسیب پذیریهای فنی در زیرساختهای حیاتی، حساس و مهم، آن زیرساختی را که بیشتر تاثیر را در زندگی مردم دارد انتخاب و آن را مورد هدف قرار می دهند. پس از آن در سایه قطع کارکرد و خدمت رسانی به مردم از رسانه و شبکه های اجتماعی برای بزرگنمایی و تحریک مردم به سمت اغتشاش استفاده می کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه برای مقابله با این نوع تهدیدات باید الگوی چند جانبه و ترکیبی را در دستور کار قرار دهیم، توضیح داد: در موضوع سایبری انجام اقدامات پیشگیرانه و شناسایی نقاط ضعف و آسیب از جمله راهبردهایی است که در دستور کار سازمان قرار دارد.

وی با بیان اینکه تداوم کارکرد زیرساختهای حساس، حیاتی و مهم خط قرمز سازمان پدافند غیرعامل کشور است، تصریح کرد: در همین زمینه تدوین برنامه تداوم کارکرد دستگاه های خدمات رسان در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته سردار جلالی اخیرا شاهد بی‌سابقه‌ترین حملات سایبری هستیم که خوشبختانه حجم عمده این تهدیدات خنثی سازی شده است.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تدوین یک برنامه پدافند رسانه ای برای مقابله با حجم بالای تبلیغات منفی و دروغ پراکنی رسانه های بیگانه بر لزوم تبیین اهداف دشمنان و آشکاری سازی توطئه ها برای مردم تاکید کرد.

نقش آفرینی پدافند غیرعامل در مسیر تحقق راهبرد ایران قوی

سردار غلامرضا جلالی همچنین در دیدار با حجت‌الاسلام شهرستانی، نماینده آیت اللّه سیستانی در قم با بیان اینکه رسالت سازمان پدافند غیرعامل به کارگیری ترکیبی از انواع روش‎های دفاع غیرنظامی با هدف ارتقای پایداری زیرساخت‌های حیاتی کشور و حفاظت از مردم در شرایط بحران است، اظهار داشت: در قرآن بر نفی حاکمیت دیگران بر مسلمین تاکید شده است. مصداق این توصیه، در مفاهیم امروزی، فناوری هایی است که سبب سلطه و اشراف بیگانگان بر مردم می شود. در همین زمینه شاهدیم که پدیده ای مانند شبکه های اجتماعی، کل فعالیتهای اجتماعی را به خود وابسته کرده است.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله می‌فرمایند که اگر بیم آن برود که تسلطی بر مسلمین در حوزه های اقتصادی و فرهنگی وارد شود، بر همگان واجب است که اقدامات سلبی از جنس مبارزه منفی را انجام دهند، تصریح کرد: این موضوع اگر درست تببین شود می‌تواند الگوی حکمرانی اسلامی قرار گیرد که ما چگونه کشورمان را در سطح راهبردی اداره کنیم تا استقلال و حاکمیت خود را در فضای سایبری نیز به دست آورده و حفظ کنیم. البته در حوزه هایی که با فناوری نو تلاقی پیدا می کند، تشخیص این موضوع هم سخت است که چگونه تسلط و اشراف بوجود می آید و چگونه می توان از آن جلوگیری کرد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: راهبرد قوی شدن مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بر همین موضوع تاکید دارد که ما در همه حوزه ها باید به سطح مطلوبی از قدرت دست یابیم. ادامه روند قدرت بازدارندگی ما در عرصه های مختلف جلوه ای از راهبرد قوی شدن در برابر دشمن است.

حفظ زیرساخت شبکه های اجتماعی ملی یک تکلیف حاکمیتی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در ‌دیدار با آیت الله فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ‌حادثه تروریستی در آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ علیه السلام را تسلیت گفت.

وی در ادامه به تبیین ظهور و بروز تهدیدات نوین از جنس تهدیدات ترکیبی شناختی پرداخت و گفت: متاسفانه هنوز شاهد یک اجماع ملی برای مقابله با این تهدیدات نیستیم. این تهدیدات، روح و روان و قوه تفکر و باور افراد جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و ابزار آن نیز رسانه و در راس آن شبکه های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه افکار عمومی یک دارایی حیاتی و کلیدی برای کشور است، تصریح کرد: در هیچ جایی در دنیا سراغ نداریم که این دارایی مهم و زیرساختهای شکل دهنده و جهت دهنده و تنظیم کننده آن در اختیار بیگانه قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه یکی از راهبردهای دشمن در جنگ شناختی، رودررو قرار دادن مردم و منافع ملی است، تصریح کرد: سلاح در این جنگ داده و محتوا از عکس و فیلم تا متن است.

وی با بیان اینکه در چنین صحنه‌ای، در یک ماه اخیر شاهد بی سابقه ترین حملات جنگ شناختی و به دنبال آن حمله به زیرساخت‌های سایبری خدمات رسان به مردم با هدف تحریک مردم به اغتشاش هستیم، تصریح کرد: در دولت قبل بر حفظ زیرساخت شبکه های اجتماعی ملی به عنوان یک تکلیف حاکمیتی تاکید کردیم که متاسفانه در این زمینه غفلت شد.

سردار جلالی با بیان اینکه افشای دروغ های دشمنان و مواضع قاطع و روشن گرانه مقام معظم رهبری، سبب جدا شدن صف مردم از خرابکاران و اغتشاشگران شد، تصریح کرد: با این وجود، همچنان باید به فرمایش مقام معظم رهبری در زمینه جهاد تبیین و رفع ابهام و پاسخ به سوالات به ویژه در میان نسل جوان ادامه دهیم و آنها را نسبت به توطئه ها آگاه کنیم و این یک تکلیف ملی است.

وی با بیان اینکه لازم است تا با اغتشاشگران و تخریب کنندگان اموال عمومی که به دنبال برهم زدن نظم و امنیت اجتماعی هستند اتمام حجت کرد و پس از آن با این مخلان نظم و امنیت برخورد جدی صورت گیرد، افزود: در برخورد با چنین تهدیداتی نیازمند یک راهبرد جامع هستیم. باید ضمن اقناع مردم، توجه به مطالبات به حق مردم و مدیریت و هدایت نسل جوان برخورد قاطع و صریح تر با آشوبگران انجام شود. در کنار این مسائل باید شاهد حمایت جدی از پیام رسانهای داخلی و ایجاد فضای مطلوب برای برقرار کسب و کار مجازی افراد در شبکه های بومی باشیم که خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

حساب خط اغتشاش از اعتراض جداست

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور به در دیدار با آیت الله سید احمد خاتمی ‌با تاکید بر اینکه می بایست بین خط اعتراض و اغتشاش تفکیک گذاری صورت گیرد گفت: ضمن اقدامات فرهنگی و تبیینی باید برخورد قاطع با برهم زنندگان نظم و امنیت کشور صورت پذیرد.

سردار جلالی همچنین بر انجام اقداماتی در راستای تقویت اقتدار هم در حوزه داخلی و هم در حوزه خارجی تاکید کرد و توضیح داد: باید ضمن تقویت اقتدار و انسجام در داخلی کشور با هدف تولید اقتدار، در مورد کسانی که در خارج از کشور از اغتشاشات حمایت کرده و بر آتش آن دمیدند نیز اقدامات حقوقی و قانونی لازم صورت گیرد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار