کد خبر: ۲۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: نمایندگان اوپک در مورد اهداف بلندمدت این سازمان نظرات متفاوتی دارند.
نمایندگان اوپک به این روزنامه گفته اند، این سازمان تکمیل گزارش داخلی خود در مورد استراتژی بلندمدتش را به دلیل تشدید تنش ها در میان کشورهای عضو در زمینه ادامه سیاست کاهش قیمت نفت، به تاخیر انداخته است.
به نوشته روزنامه یاد شده، این تضادها می تواند زمینه ساز یک نشست پر تنش در ماه آینده باشد، زمانی که وزرای نفت 12 کشور عضو اوپک در چهارم دسامبر (13 آذر) در مقر این سازمان در وین گرد هم خواهند آمد تا در مورد سقف تولید این سازمان تصمیم بگیرند.
قیمت نفت برنت دریای شمال که یک قیمت پایه بین المللی برای نفت است، پس از آنکه سال ها بیش از 100 دلار در هر بشکه بود، اکنون به کمتر از 50 دلار در هر بشکه رسیده است و بودجه کشورهای اوپک که بشدت وابسته به صادرات نفت هستند را کاهش داده است.
انتظار می رفت، گزارش استراتژی بلندمدت اوپک چهارشنبه گذشته در نشست کارکنان این سازمان نهایی شده و آماده تصویب در نشست وزیران این سازمان در ماه دسامبر شود، اما به گفته نمایندگان حاضر در این نشست، آنها نتوانسته اند در مورد سیاستی که ماموریت بلندمدت این سازمان را تعریف کند، به توافق برسند.
به گفته آنها، الجزایر، ایران و ونزوئلا که بشدت از کاهش قیمت های نفت در سال گذشته آسیب دیده اند، از سیاستی حمایت می کنند که خواستار به حداکثر رسیدن درآمد گروه و تقویت مجدد توانایی اوپک در تاثیرگذاری بر سطح قیمت ها و تولید است. اما این سیاست که طرفدار قیمت های مناسب است، با سیاست پیشنهاد شده از سوی دبیرکل اوپک که عربستان سعودی نیز حامی آن است، تضاد دارد.
انتظار می رفت این گزارش که هر پنج سال یک بار تهیه می شود و یک چشم انداز پنج ساله از اهداف این گروه را به تصویر می کشد، برای ارایه به نشست وزیران آماده شود اما اکنون مهلت آماده شدن آن رو به اتمام است.
در نشست کارکنان اوپک، دبیرخانه این سازمان اعلام کرد، هدف به حداکثر رساندن درآمد، خطر نقض قوانین ضد تراست آمریکا را به همراه دارد.
به گفته نمایندگان اوپک، نماینده الجزایر در پاسخ به این گفته، اظهار داشته است که کشورهای اوپک می خواهند این سازمان از منافع اعضا چه به طور انفرادی و چه به طور جمعی حمایت کند.
در حالی که این گروه با کاهش بی سابقه قیمت های نفت دست به گریبان است، این بحث ها، پنجره ای رو به نگرانی های اوپک می گشاید.
اوپک در سال 2014، در واکنش به افزایش چشمگیر تولید نفت در آمریکا، کنترل قیمت ها را رها کرد و تصمیم گرفت با افزایش تولید و کاهش بهای نفت، رقبا را از بازار بیرون کرده و از سهم بازار خود دفاع کند.
اکنون برخی کشورها که بشدت از کاهش قیمت های نفت آسیب دیده اند، خواهان برگشت اوپک به مسیر گذشته خود هستند.
ونزوئلا پیشنهاد تعیین یک محدوده ثابت برای قیمت نفت را مطرح کرده، سیاستی که بیش از 10 سال پیش اوپک آن را به دلیل غیرواقعی و غیرموثر بودن رها کرده است.
ایران پیشنهاد احیای سهمیه های تولید که از سال 2011 متوقف شد را مطرح کرده است. این پیشنهاد با محدود کردن تولید کشورهایی مانند عربستان سعودی، فضا را برای افزایش تولید ایران باز می کند. ایران آماده می شود تا پس از لغوتحریم های غرب، صادرات نفت خود را افزایش دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر: