کد خبر: ۲۱۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۹
گوشی ایرپلاگ یا توگوشی، صداگیر ایمنی بوده که مانند عایق عمل کرده و از گوش در برابر صداهای ناهنجار محافظت می‌کند. «ایرپلاگ وسیله‌ای است که برای محافظت از گوش‌های کاربر در برابر صداهای بلند یا نفوذ آب، اجسام خارجی، گرد و غبار یا باد بیش از حد در مجرای گوش قرار می‌گیرد.» این وسیله در دو نوع پلیمری و اسفنجی تولید می‌شود.

برای چه مشاغلی به ایرپلاگ نیاز داریم؟

گوشی ایرپلاگ یا توگوشی، صداگیر ایمنی بوده که مانند عایق عمل کرده و از گوش در برابر صداهای ناهنجار محافظت می‌کند. «ایرپلاگ وسیله‌ای است که برای محافظت از گوش‌های کاربر در برابر صداهای بلند یا نفوذ آب، اجسام خارجی، گرد و غبار یا باد بیش از حد در مجرای گوش قرار می‌گیرد.» این وسیله در دو نوع پلیمری و اسفنجی تولید می‌شود.

برخی از مشاغل شرایط سخت یا خطرناکی دارند که برای پیشگیری از صدمات آن، وسایل ایمنی مخصوص طراحی شده‌است. ضرورت دارد کارکنان این مشاغل از این‌وسیله ایمنی استفاده کنند. در ادامه این شغل‌ها را معرفی می‌کنیم.

کاربرد ایرپلاگ

گوش ما ظرفیت شنیدن صدا در بازه مشخصی را دارد. درصورتی‌که این میزان افزایش پیدا کند، باعث سردرد و تضعیف اعصاب افراد شده و در درازمدت شنوایی را کاهش داده یا ازبین می‌برد. به‌همین‌دلیل به کارکنان این مشاغل توصیه می‌شود از  گوشی ایمنی استفاده کنند تا ضمن مراقبت از قدرت شنوایی، تمرکزشان نیز حفظ شود.

ایرپلاگ ها ظاهر ساده‌ای دارند اما برای طراحی و ساخت آن‌ها دانش و مهارت بالایی لازم است؛ زیرا باید صدا را به‌حدی کاهش دهند که در بازه استاندارد قرار بگیرد. صدای خارج از استاندارد حتی باعث کم‌شدن هوشیاری و مختل‌شدن تمرکز افراد می‌شود.

مشاغلی که باید از ایرپلاگ استفاده کنند

این گوشی‌های صداگیر در بسیاری از مشاغل و صنایع کاربرد دارد. در معادن، فرودگاه، مراکز نظامی، صنایع فلزکاری، آهنگری، تراش‌کاری و برش‌کاری، چوب‌بری، کشاورزی، کارگاه های صنعتی و ساختمانی، ساختمان‌سازی، صنعت تولید خودرو، تولید پارچه، تولید مواد شیمیایی، ساختمان سازی این‌وسیله استعمال می‌شود.

کارکنان معدن

در معدن‌ صداهای بسیار آزاردهنده‌‌ای شنیده می‌شود. وسایل تخریب و انواع دریل با تولید اصوات اذیت‌کننده به گوش و اعصاب کارگران فشار و آسیب وارد می‌کنند. این افراد نیز باید از ایرپلاگ استفاده کنند تا صدمه و اختلالی به شنوایی‌شان وارد نشود.

کارکنان هواپیما و صنایع هوایی

این کار از پرصداترین شغل‌های جهان است؛ لذا توصیه می‌شود مسئولان نگهداری و تعمیر هواپیما، کارگران حمل بار و کنترل زمینی این محصول ایمنی را بر روی گوش‌ها قرار بدهند تا سلامت بمانند.

نظامیان

نظامیان در معرض اصوات گوش‌خراش و مهیبی مانند انفجار، بمب، تیراندازی، غرش هواپیما و کشتی، فریادهای مربیان قرار دارند و این امر خطر آسیب و کاهش شنوایی را برای اعضای ارتش تشدید می‌کند.
به نظامیان توصیه می‌شود در رزمایش‌ها که انواع اصوات سرسام‌آور و مهیب ایجاد می‌شود، صداگیر ایمنی ایرپلاگ را حتما به‌کار ببرند.

تراش‌کاری، فلزکاری، جوشکاری

در جهان، تراشکاری و فلزکاری شغلی به‌شدت پرسروصدا هستند. فلزکاری و سنگ‌زنی ۱۰۰ دسیبل صدا تولید می‌کند. جوش‌کاران علاوه‌بر آسیب صدا، خطر ورود جرقه نیز سلامت گوش‌های‌شان را تهدید می‌کند.

نجارها

به نجارها و چوب‌برها توصیه می‌شود از ایرپلاگ استفاده کنند؛ زیرا ابزارآلات که چوب را برش می‌دهند، صدایی در حدود ۱۳۰ الی ۱۱۰ دسیبل ایجاد می‌کنند. هرچه چوب مورد نظر پهن‌تر باشد به ابزارها بزرگ‌تری نیاز است و درنتیجه صدای بیشتری تولید خواهد شد. صوتی که از اره و مته شنیده می‌شود بیشتر از ۷۰ دسیبل بوده و اره‌برقی نیز حدود ۱۲۰ دسیبل صوت دارد. این میزان صدا از بازه استاندارد بیشتر بوده و به شنوایی صدمه می‌زند.

کشاورزان

 صدای تراکتور و کمباین هنگام کار، از ۱۰۵ دسیبل نیز بیشتر می‌شود و به‌تدریج شنوایی کشاورزان را کاهش می‌دهد. بنابراین کشاورزان برای سلامت نگه‌داشتن قدرت شنوایی‌شان باید از صداگیر ایمنی استفاده کنند.

ساختمان‌سازی

استفاده‌کردن از ایرپلاگ توسط کارگران پروژه‌های ساختمانی، الزامی است. صدایی به‌اندازه ۱۲۰ دسیبل را جک‌ها، بولدوزرها و کامیون‌های حاضر در فعالیت‌های عمرانی ایجاد می‌کنند. هیلتی در هنگام تخریب، بالای ۱۲۰ دسیبل صدا دارد.

کارگران راه‌آهن

راه‌آهن نیز مکانی پرسروصدا بوده و هنگامی که قطارها حرکت می‌کنند صدایی در بازه ۱۴۰ تا ۷۵ تولید می‌کنند. این صدا خارج از محدوده استاندارد بوده و قدرت شنوایی کسانی را که در آن کار می‌کنند مانند تعمیرکاران قطار و کسانی که از مسیرها مراقبت می‌کنند، به خطر می‌اندازد‌.

ویژگی‌های مثبت و منفی ایرپلاگ

در ابتدا باید بگوییم مزایای این صداگیر ایمنی از نواقص آن بیشتر است. با نکات مثبت این محصول شروع می‌کنیم؛

  • نداشتن ‌قیمت بالا
  • جابه‌جایی راحت، به‌طوری که آن را در جیب می‌توان قرار داد.
  • به‌کارگیری راحت و بدون دردسر برای کاربر.
  • عدم ایجاد عرق و خیسی بر روی گوش.
  • عدم مشکل برای پوشیدن البسه و ... .

از نکات منفی ایرپلاگ می‌توان به قدرت حفاظت کمتر آن در مقایسه با ایرماف اشاره کرد. اگر فردی عفونت یا مشکلی در گوش داشته باشد، نمی‌تواند از آن استفاده کند.

نکات خرید و نگهداری از ایرپلاگ

  • در نظر گرفتن صداگیر ایمنی به‌عنوان وسیله شخصی.
  • مناسب بودن اندازه گوشی.
  • شستشو با استفاده از محلول آب و صابون

توجه داشته باشید گوشی ایرپلاگ نوع اسفنجی یک‌بار مصرف بوده اما نوع پلیمری آن را می‌توان شست و دوباره به‌کار برد.

جمع‌بندی

سالم نگه‌داشتن گوش‌ها و قدرت شنوایی اهمیت زیادی دارد، زیرا درصورت بیماری، افراد باید هزینه‌های مالی و جسمی زیادی پرداخت کنند. مشاغل پرسروصدایی وجود دارد که به سلامت گوش‌ها آسیب می‌زنند. اگر دارای چنین شغلی هستید، برای مراقبت و حفظ ایمنی و نگهداری از سلامت گوش، شنوایی و اعصاب‌تان از ایرپلاگ استفاده کنید. ایرپلاگ را می توانید از سایت تجهیزات ایمنی ایرانیان تهیه کنید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار