کد خبر: ۲۱۶۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

علیرضا مرزبان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در خصوص کسب اولین جام تیم فوتبال استقلال با ریکاردو ساپینتو، اظهار داشت: طبیعتا برای یک مربی که تازه وارد یک تیم شده، گرفتن یک جام در چند ماه به هویت او کمک و به ارزش‌هایش اضافه می‌کند. در باشگاه، بین بازیکنان و هواداران جایگاه خوبی پیدا می‌کند.

سوپرجام؛ ادامه کار فرهاد مجیدی 

وی افزود: هر دیدگاهی که داشته باشیم باید قبول کنیم این جام ادامه کار فرهاد مجیدی است با اینحال کسب آن نقش ساپینتو را در تیم مثبت‌تر می‌کند که برای ادامه کارش مفید است. در مجموع استقلال روزهای اول شرایط سختی داشت. دیدگاه‌های یک مربی جدید و نوع رفتاری‌اش طبیعتا در یک تیم تاثیر گذار است. تیم تلاطم زیادی داشت و ثبات خوبی نداشت. در بخش هجومی خوب کار نمی‌کرد ولی به مراتب به طرف جلو آمد و بهتر شد. در واقع کسب نتایج بهتر به تیم کمک کرد.

ساپینتو با سوپرجام هویت بهتری پیدا کرد

کارشناس فوتبال با اشاره به رفتارهای سرمربی استقلال، عنوان کرد: ساپینتو باید بتواند خودش را بیشتر کنترل کند. بعضی از رفتارهای او نه به تیم و نه به هواداران کمک می‌کند. باید خویشتن دار باشد و همه را هم مقصر نداند. انتقاد شدید از داوران یا اعتراض به حریف و بهانه جویی، مساله مثبتی نیست ولی مطمئنم با گرفتن سوپرجام چون هویت و شخصیت بهتری پیدا کرد می‌تواند بین همه اهالی فوتبال ایران پایگاه بهتری به دست بیاورد. می‌‌دانم آرام‌تر می‌شود چون کسب این جام بی نهایت به او کمک می‌کند.

مرزبان در مورد شرایط فنی استقلال، عنوان کرد: این تیم در بخش هجومی شرایط خاص خودش را دارد. با ترکیبی از بازیکنانی بازی می‌کند که در هر پستی می‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. استقلال خط حمله فوق‌العاده قوی دارد که می‌توانند به هر تیمی آسیب بزنند. بعد از اینکه خط دفاعی از 3 نفره به 4 نفره انتقال پیدا کرد، نقشی که الان مدافعان بازی می‌کنند هم به تیم کمک می‌کند. من امیدواری زیادی دارم که بتوانند ثبات بیشتری داشته باشند و در مسیر موفقیت حرکت کنند.

مدیریت تیمی کی‌روش صددرصد با اسکوچیچ فرق دارد

مربی فوتبال در خصوص شرایط تیم ملی پس از تغییر و تحولات کادرفنی، گفت: اتفاقاتی که افتاده به همین سادگی نیست که فکر کنیم خطی نوشته شده بود و پاک شد. هنوز هم می‌دانیم در تیم اختلافات بزرگی وجود دارد. طبیعتا اسکوچیچ با رفتار خودش و نتایجی که گرفت دوستان بزرگی بین بازیکنان دارد. هواداران خوبی را برای خودش داشت که از او حمایت می‌کردند و الان هم حمایت می‌کنند. اسکوچیچ با بازیکنان خیلی خوب کنار می‌آمد. نقش شخصیتی و مدیریت تیمی کی‌روش صددرصد با اسکوچیچ فرق دارد. او می‌خواهد همه مسائل زیر نظر خودش باشد اما باید بداند این بازیکنان، بازیکنان چند سال پیش و بله قربان‌گو نیستند.

اردوی قطر، یک سیزده به در بود

وی تصریح کرد: آن‌‌ها شخصیت خاص خودشان را پیدا کرده‌اند. از نظر مالی شرایطشان فرق کرده است. اینکه برای تیم ملی بازی می‌کنند بخشی از تایید شخصیت فوتبالی‌شان است و دیگر به مسائل گذشته بر نمی‌گردد. با اسکوچیچ در مسیر مثبتی بودیم ولی اردویی که در قطر برگزار شد، مثل یک سیزده به در بود و هیچ کس نمی‌دانست چرا این اردو برگزار شده است. نبود دیسیپلین در این اردو بزرگترین ضربه را به خود اسکوچیچ زد.

مرزبان گفت: آمدن کی روش از قبل سازماندهی شده بود ولی این مسائل ادامه دارد. بعد از مشکلات بزرگی که کی‌روش در دو تیم قبلی به خصوص مصر و با بازیکنان بزرگ این تیم داشت، ضربه بزرگی از نظر شخصیتی به او خورد. بازیکنان کلمبیا هم همین را گفتند که بازیکنان بزرگ آن تیم با کی‌روش مشکل شخصیتی داشتند. کی‌روش نمی‌تواند از این مساله به این سادگی رد شود. عدم نتیجه گیری و نداشتن پایگاه خوب بین بازیکنان آن تیم ها روی شخصیت کی روش تاثیر گذاشته است. به خاطر همین بعد از برگشت رفتار متفاوتی از او می بینیم.

تیم ملی هنوز کاملا متحد نیست

وی با اشاره به تغییر رفتار کی‌روش، اظهار داشت: او سعی می‌کند از نظر ارتباطی با اصحاب رسانه خوب و با بازیکنان مهربان‌تر باشد. سعی می‌کند رفتار قابل هضمی داشته باشد و بازیکنان را بفهمد. نتیجه نگرفتن در دو تیم ملی قبلی برایش خیلی سخت بود. حالا کار جدید شروع کرده و امیدواری این را دارد که بتواند با  توجه به اینکه بازیکنان را از قبل می‌شناسد به مسیر موفقیت خودش برگردد ولی این مساله به این سادگی نیست. تیم ما هنوز کاملا متحد نیست و این کار کی‌روش و مسئولان تیم ملی را سخت می‌کند.

کارشناس فوتبال افزود: اینکه امیدوار باشیم حول محور ملی و کشور ما این تیم متحد شود به این سادگی نیست. این مساله احتیاج به گفت‌و‌گوهای دقیق بین مسئولان و سرمربی تیم با تک تک بازیکنان برای پیدا کردن مشکلات و راه حل آن‌ها، دارد. ما گاهی اوقات در مورد مشکلات زیاد حرف می‌زنیم ولی در مورد حل آن‌ها کمتر صحبت می‌کنیم چون واقعا چیزی در دستمان نیست که بتوانیم مسائل را حل کنیم.

بازی با نیکاراگوئه ارزش تاکتیکی ندارد اما می‌تواند تیم کی‌روش را متحدتر کند

مرزبان در مورد اینکه با انجام بازی مقابل اروگوئه و سنگال بسیاری از اهالی فوتبال به کسب نیتجه در جام جهانی امیدوار شدند، گفت: نباید بازی‌هایی که داشتیم را بزرگ کنیم. بازی با اروگوئه و سنگال محک بزرگی برای اینکه امیدواری داشته باشیم می‌توانیم در جام جهانی مقابل هر تیمی نتیجه بگیریم، نیست. این دو بازی را باید کنار بگذاریم. الان بحث اتحاد درون تیمی و تغییر سیستم است. به عنوان مثال قبلا با دو مهاجم هدف بازی می‌کردیم و تیم الان به این طرف می‌رود که با یک مهاجم هدف بازی کند.

کارشناس فوتبال تصریح کرد: انتخاب بین سردار آزمون و مهدی طارمی مشکل بزرگی خواهد بود. چون هیچ کدام از آن‌ها حاضر نیستند در کناره‌ها و حتی در پست شماره 10 بازی کنند. این مساله خیلی بزرگ و حساس خواهد بود. بازی با نیکاراگوئه هم هیچ ارزش تاکتیکی و سنجشی ندارد. فقط می‌تواند تیم ما را متحدتر کند. محور اصلی این بازی می‌تواند بحث روانشناسی آن باشد که بازیکنان یکبار دیگر کنار هم بازی کنند و موفق باشند. در بازی با تونس اگر برنده باشیم می‌توانیم امیدوار باشیم که تیم متحد شده است. اولین مساله‌ همین متحد شدن است که این اتفاقی بزرگ است.

وقتی مونته نگرو در ومبلی امتیاز می‌گیرد، هر اتفاقی در فوتبال مدرن شدنی است

مربی اسبق تیم ملی مونته نگرو در مورد شانس امتیازگیری تیم ملی در مسابقات جام جهانی، گفت: زمانی که با مرحوم کرانچار در تیم ملی مونته نگرو بودیم، توانستیم با انگلیس مساوی کنیم. ولز، سوئیس و بلغارستان را شکست دادیم. این کار را با یک کشور کوچک انجام دادیم. نتیجه گرفتن مقابل انگلیس، آمریکا و ولز کاری نشدنی نیست. وقتی کشور کوچکی مثل مونته نگرو قدرت این را پیدا می‌کند که در ومبلی مساوی کند، سوئیس را در خانه شکست بدهد و مقابل ولز برنده شود، پس در فوتبال مدرن دنیا این امکان وجود دارد هر تیمی بتواند تیم دیگری را ببرد.

آمریکا در ضدحملات فوق‌العاده قوی است

وی با اشاره به خصوصیات حریفان تیم ملی در جام جهانی، عنوان کرد: مهم این است که استراتژی مشخصی تعریف شود. آنالیز خیلی خوبی از بازیکنان انگلیس، ولز و آمریکا داشته باشیم و هیچ چیز را به دست حوادث نسپاریم. خیلی مهم است که در مورد ضربات ایستگاهی بی نهایت حساس باشیم چون هر دو تیم انگلیس و ولز روی ضربات ایستگاهی بی نهایت قوی هستند. تیم آمریکا با توجه به مهره‌هایی که دارد فوق العاده در ضدحمله ها قوی عمل می‌کند. آن‌ها خیلی خوب هم دفاع می‌کنند.

مرزبان گفت: این معیارها را باید خیلی خوب آنالیز کنیم. همه باید خیلی به تیم ملی کمک کنیم که از دروازه‌بان تا بخش هجومی تیم، وظایف خودشان و استراتژی مشخصی را بدانند تا به خصوص در بازی اول موفق باشیم. این افتخار برای همه ایرانیان و عزیزانمان است که ما واقعا بتوانیم فوتبال خوبی ارائه بدهیم و از گروه خودمان صعود کنیم. این مساله قابل درک و انجام شدن است. به امید آن روز.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار