کد خبر: ۲۱۶۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶
مجموع ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات روز یکشنبه با افت 13 درصدی به 277 میلیارد تومان رسید.

3 عامل اصلی رشد بورس در روزهای اخیر چیست؟

بازار سرمایه در حالی امروز برای هفتمین روز متوالی با رشد همراه شد که یکی از مهمترین مقاومت‌های پیش روی شاخص کل بورس شکسته شد.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، بازار همه جانبه روند صعودی به خود گرفته و همه عوامل مانند بسته حمایتی، رشد قیمت دلار و تورم در کشور به سمت سبزپوشی بورس در حال حرکت هستند.

از منظر تکنیکالیست‌ها، واگرایی که نمودارها ایجاد شده بود، یک کف جدید برای شاخص بازار سهام ایجاد کرده است. این روند به همراه شکست خط روند نزولی در اندیکاتور شاخص RSI، نشان از شکل گیری یک روند صعودی در بازار سرمایه داشت.

طبق استانداردهای تکنیکالی، شاخص باید حداقل به اندازه 23 یا 38 درصد از موج قبلی را اصلاح کند تا بگوییم روند قبلی پایان یافته است. حالا شاخص با رشد خوب این روزها نشان داد که به روند نزولی قبلی خود پایان داده است.

طی معاملات روزهای گذشته بیشترین ارزش معاملات را گروه فرآورده‌ های نفتی و کک به خود اختصاص داد و گروه‌ های خودرویی و شیمایی به همراه فلزات اساسی در رتبه ‌های بعدی قرار گرفتند. همه این گروه ها به رشد قیمت های جهانی و افزایش نرخ ارز واکنش نشان داده و روند صعودی به خود گرفته اند.

در روزهای گذشته بازدهی شاخص بیش از بازدهی شاخص کل هموزن بوده است، اما در جریان معاملات امروز، رشد شاخص کل هموزن بیشتر از شاخص کل بود که این مساله می تواند آغاز رشد سهام کوچک بازار را نشان دهد.

* شاخص کل با کف سازی به سمت صعود حرکت می‌کند

راضیه آرمند، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: بسته حمایتی 10 بندی که سازمان بورس به عنوان سیاست‌گذار در بازار ابلاغ کرد، مانعی بر سر راه عرضه‌ در بازار بود و از سوی دیگر رشد نرخ دلار و افزایش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی نیز موجب رشد قیمت‌ها در بازار سهام شده است.

وی ادامه داد: شاخص در طول هفته گذشته و هفته جاری چند پله بالا آمده و حالا می ‌تواند خود را برای رشد بیشتر آماده کند. به نظر می ‌رسد شاخص کف جدیدی ساخته و از حمایت قوی برای رشد برخوردار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بیمه کردن سهام سهامداران تاکید کرد: این تصمیم در گذشته باعث اطمینان بخشی به بازار سهام شد و به نظر در شرایط کنونی هم این اتفاق می‌ تواند اثر مثبت بگذارد. انتشار اوراق تبعی و بیمه گسترده سهام می ‌تواند یک حاشیه امن و تضمینی برای سهامداران حقیقی ایجاد کند که این موضوع باعث برقراری ثبات و اطمینان از ناحیه شرایط آینده شرکت‌ها و سرمایه‌‌گذاری می‌شود.

* بازدهی شاخص کل هم‌وزن از شاخص کل پیشی گرفت

در پایان معاملات روز، شاخص کل بورس نسبت به روز کاری قبل 16 هزار و 351 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 344 هزار و 676 واحد رسید. بازدهی این شاخص 1.23 درصد بوده است.

شاخص کل هم وزن نیز با رشد 5 هزار و 78 واحدی در سطح 379 هزار و 862 واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت 1.36 درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس، 127 واحد بالا آمد و در سطح 17 هزار و 835 واحد قرار گرفت.

* کاهش ارزش کل معاملات بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش 3 درصدی به رقم 11 هزار و 234 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه سه هزار و 365 میلیارد تومان بود که 30 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

ارزش معاملات خرد سهام با کاهش 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 862 میلیارد تومان رسید. سهم این معاملات از کل معاملات بورس 34 درصد بوده است.

* خروج پول حقیقی از بورس

در مجموع معاملات یکشنبه، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 99 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. دیروز سهامداران حقیقی پول وارد بورس کرده بودند.

 بیشترین خروج پول حقیقی به سهام خاور (شرکت ایران خودرو دیزل)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) اختصاص داشت و نمادهای شلرد (کود شیمیایی اوره لردگان)، خزامیا (زامیاد) و فملی (ملی صنایع مس ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

* افت صف‌های خرید و فروش بازار سهام

در جریان معاملات امروز، 80 درصد نمادها با رشد قیمت و 20 درصد سهم‌ها با افت قیمت روبرو شدند. در پایان معاملات روز یکشنبه، 101 نماد صف خرید داشتند و 35 نماد با صف فروش مواجه بودند.

مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 13 درصدی به 277 میلیارد تومان رسید و مجموع ارزش صف‌های فروش 2.5 درصد کاهش یافت و 76 میلیارد تومان بود.

در پایان معاملات امروز، نمادهای خگستر (شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو)، خودرو (شرکت ایران خودرو) و کرمان (شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان) بیشترین صف خرید را داشتند.

در پایان معاملات روز یکشنبه، سهم های انرژی 1 (نهادهای مالی بورس انرژی)، حبندر (دریایی و کشتیرانی خط دریا بندر) و وگردش (بانک گردشگری) بیشترین ارزش در صف فروش را داشتند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار