کد خبر: ۲۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳
محققان ایرانی موفق به تولید ویتامین k۳ با فناوری نانو شدند که مصرف این نوع ویتامین توسط دام باعث استحکام استخوانی می شود.
لیلا لطفی، مجری طرح «نانو ویتامین K۳ جهت استفاده در مدل حیوانی» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: صنعت کشاورزی از جمله مهم ترین عرصه های تعیین کننده استقلال و پیشرفت یک کشور است که استفاده از دستاوردهای فناوری نانو منافع زیادی را متوجه آن خواهد کرد.
 
وی افزود: تولیدات با کارایی بالا، کیفیت در خور و قیمت مناسب از جمله عوامل  مهم برای رقابت پذیری در این صنعت است.
 
لطفی با بیان اینکه ما از نظر تولید کل ویتامین ها به واردات وابسته هستیم و در داخل کشور تولید نداریم، عنوان کرد: به همین دلیل درصدد شدیم تا با نانو کردن ذرات ویتامین K  واردات ویتامین ها را محدود کنیم و به نوعی باعث کاهش مصرف این نوع ویتامین شویم.
 
به گفته لطفی، طبق بررسی ما ویتامین K  در هیچ جای دنیا به صورت نانو تولید نشده  که این موضوع می تواند راهی برای صادرات این ویتامین باز کند.
 
وی با بیان اینکه ویتامین K از ویتامین های محلول در چربی است  که نقش اساسی برای انسان و حیوان دارد، اظهار داشت:  این ویتامین سه شکل مختلف دارد که اولین نوع آن از گیاهان و دومین نوع توسط باکتری ها تولید می شود.
 
وی با اشاره به سومین نوع ویتامین K افزود: ۳ K که به صورت مصنوعی تولید می شود در دارو سازی و مکمل سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این ویتامین برای انعقاد خون معروف شده و نقش مهمی در بدن ایفا می کند.
 
به گفته لطفی، استحکام استخوان و حفظ ساختار پوست از ویژگی های برتر این ویتامین به شمار می رود.
 
وی با بیان اینکه این ویتامین مهم به شمار می رود چراکه در مراحل ساخت استخوان بدن به ویتامین K نیاز است، گفت: ویتامین K می تواند ازجمع شدن خون در زیر پوست جلوگیری کند. میزان مصرف این ویتامین در مقیاس نانو کمتر از مقیاس های دیگر است که این یک مزیت  استفاده از این ویتامین به شمار می رود.
 
این محقق اظهار داشت: با استفاده از این ویتامین در حیواناتی همچون جوجه، می توان فهمید که اینها از استحکام استخوانی بالایی برخوردار خواهند بود و ساختار پوستی آنها بهتر از جوجه هایی است که از این ویتامین در شکل هایی به غیر از نانویی استفاده کرده اند. در نهایت این جوجه ها بازار پسند تر هستند.
 
وی افزود: استفاده از این ذرات به عنوان منبع تامین کننده این ویتامین در خوراک جوجه های گوشتی، موجب افزایش زیست فراهمی، جذب ۱۴۵ درصدی ویتامین و افزایش معنا دار استحکام استخوان در این جوجه ها می شود.
 
وی گفت: این  نانو ویتامین در مکمل سازی خوراک دام  و داروسازی کاربرد دارد.

مهر
برچسب ها: نانو ، ویتامین k ، دام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار