کد خبر: ۲۱۶۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
بازی چین با کارت کرونا در بازار جهانی نفت ادامه دارد؛
با انتشار خبر کم شدن محدودیت های کرونایی چین و تقویت امیدها به بهبود اقتصادی این کشور که می تواند تقاضا برای نفت را بالا ببرد، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت.

احتیاط اوپک پلاس برای افزایش تولید

امیرمهدی نعمتی: اوپک پلاس ماه گذشته تصمیم گرفت هدف تولید را از نوامبر به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اگرچه کاهش واقعی تولید این گروه ۱.۱ میلیون بشکه در روز است اما همچنان بزرگترین کاهش تولید از زمان اعلام کاهش تولید حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز در ابتدای بحران پاندمی کووید ۱۹ به شمار می‌رود. با انتشار خبر کم شدن محدودیت های کرونایی چین و تقویت امیدها به بهبود اقتصادی این کشور که می تواند تقاضا برای نفت را بالا ببرد، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت با 2 دلار و 32 سنت افزایش 95.99 دلار فروخته شد. نفت برنت نسبت به روز پنج شنبه 1.1 درصد افزایش یافت اما طی هفته گذشته 2.6 درصد از ارزش خود را از دست داد. هر بشکه نفت خام آمریکا با 2 دلار و 49 سنت افزایش 88.96 دلار معامله شد. همچنین شاخص های قیمت نفت در طول هفته به دلیل رشد ذخایر نفت آمریکا و تداوم نگرانی‌ها نسبت به ضعیف شدن تقاضا برای سوخت در چین کاهش پیدا کردند.
کاهش محدودیت‌ های کرونایی در چین شامل کوتاه کردن زمان قرنطینه برای افرادی که از نزدیک با مبتلایان در تماس بودند و همچنین مسافران تازه ورود به این کشور به دو روز و حذف جریمه برای خطوط هوایی برای ورود مسافران آلوده بوده است. کاهش قیمت هر دو شاخص نفتی طی هفته گذشته نیز به علت افزایش ذخایر نفت آمریکا و نگرانی در مورد کاهش تقاضا در چین بود اما در افزایش قیمت ها در آخر هفته، این کاهش قیمت ها را جبران کرد. از طرفی کاهش ارزش دلار نیز یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت نفت عنوان شده است. هر چه دلار تضعیف شود، قیمت نفت برای مالکان ارزهای دیگر ارزان تر می شود. افزایش نرخ بهره از عوامل تقویت کننده دلار است. همچنین پس از انتشار آمار تورم ملایم تر از انتظار آمریکا در روز جمعه که امید برای اینکه فدرال رزرو روند افزایش نرخ بهره را آرام کند، تقویت کرد، قیمت نفت افزایش یافت.
در این میان عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان با اشاره به بلاتکلیفی و بی ثباتی در اقتصاد جهانی در آستانه نشست بعدی این گروه، به بلومبرگ گفته است، اوپک پلاس در مورد تولید نفت محتاط عمل می کند. عبدالعزیز بن سلمان تاکید کرد که اعضای گروه اوپک پلاس به وضعیت اقتصاد جهانی نگاه می ‌کنند و تردید زیادی می ‌بینند. وزیر نفت عربستان با اشاره به بی‌ثباتی‌‌های موجود در اقتصاد دنیاگفت رویکرد اوپک پلاس درقبال تولید نفت همچنان محتاطانه است. آنطور که تسنیم به قول بلومبرگ گزارش داده است ، عبدالعزیز بن‌سلمان وزیر نفت عربستان با اشاره به بی‌ثباتی‌‌های موجود در اقتصاد دنیا در آستانه اجلاس آینده اوپک پلاس در ماه دسامبر گفت این ائتلاف همچنان نسبت‌به تولید نفت محتاط است. وی در حاشیه اجلاس سالانه تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل موسوم به COP27 در شرم‌الشیخ گفت:«رویکرد ما همچنان محتاطانه است. مهم است که مسئولانه عمل کنیم و نیازهای بازار را در نظر بگیریم». سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه در ائتلاف اوپک پلاس در ماه اکتبر تصمیم گرفتند 2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را علی‌رغم مخالفت آمریکا و سایر کشورها پایین بیاورند. قرار است اجلاس آینده این ائتلاف در چهارم دسامبر در وین برگزار شود، یعنی یک روز قبل‌از اجرایی شدن توافق کشورهای گروه 7 برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه. وزیر نفت عربستان گفت چین شهرهای بیشتری را قرنطینه کرده و هیچ اطمینانی در مورد زمان پایان محدودیت‌های کرونایی آن وجود ندارد. وی با اشاره به اقدام بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا در افزایش نرخ بهره جهت پایین آوردن تورم گفت:«همه‌چیز به رکود اقتصاد مربوط می‌شود. ما از نزدیک عملکرد بانک‌های مرکزی را زیر نظر داریم». قیمت نفت حدود 3 درصد در روز جمعه به‌دنبال خبر برداشته شدن بخشی از محدودیت‌های کرونایی در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام دنیا افزایش یافت.
در این میان یک عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: نمی توان گفت وضعیت فروش نفت با توجه به تحریم ها و جنگ اوکراین و روسیه ایده آل است اما با تلاش های صورت گرفته نسبت به قبل به شرایط مطلوب تری دست یافته‌ایم. عبدالعلی رحیمی مظفری در گفتگو با ایسنا، با بیان اینکه نمی‌توان گفت در شرایط فعلی با توجه به تحریم‌های ظالمانه، فروش نفت یک حوزه پایایی است، تصریح کرد: بعد از حمله روسیه به اوکراین و تحریم روسیه از سوی کشورهای اروپایی، روسیه بازار شرق را جایگزین بازار غرب برای فروش نفت خود کرد و طبیعتا این اقدام روسیه بر بازار فروش نفت ما تاثیر منفی گذاشت اما با تلاش همکاران وزارت نفت در دولت سیزدهم امروز وضعیت فروش نفت نسبت به گذشته مطلوب تر است. وی گفت: نمی‌توان گفت وضعیت فروش نفت ایده آل است اما نسبت به گذشته مطلوب تر شده است.

برچسب ها: اوپک ، نفت ، بازار انرژی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار