کد خبر: ۲۱۶۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
در حوزه ارزهای دیجیتال، برخلاف سایر سرمایه‌گذاری‌ها نظیر بورس و اوراق بهادار، هیچ تعریف مشخصی برای سرمایه‌گذاری «بلندمدت» و «کوتاه‌مدت» وجود ندارد. از این گذشته، قدیمی‌ترین ارز دیجیتال، یعنی بیت کوین (BTC)، تنها 13 سال است که به بازار وارد شده است.

در حوزه ارزهای دیجیتال، برخلاف سایر سرمایه‌گذاری‌ها نظیر بورس و اوراق بهادار، هیچ تعریف مشخصی برای سرمایه‌گذاری «بلندمدت» و «کوتاه‌مدت» وجود ندارد. از این گذشته، قدیمی‌ترین ارز دیجیتال، یعنی بیت کوین (BTC)، تنها 13 سال است که به بازار وارد شده است.

خرید ارز دیجیتال برای کوتاه‌مدت و بلندمدت

برای برخی افراد، سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در حوزه ارز دیجیتال می‌تواند از یک ماه تا یک سال معنی داشته باشد، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است فقط چند هفته طول بکشد. برای برخی، سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌تواند از 3 تا 5 سال و برای برخی دیگر، 6 تا 8 سال باشد.

به جز افق زمانی، عوامل دیگری نیز سبک سرمایه‌گذاری در رمز ارز را تعیین می‌کنند:

  • تحمل ریسک: می‌خواهید چه میزان ریسک را بپذیرید؟ آیا نوسانات قیمت شما را اذیت نمی‌کند یا سرمایه‌گذاری با ثبات‌تری را ترجیح می‌دهید؟
  • اهداف سرمایه‌گذاری: امیدوارید با سرمایه‌گذاری خود به چه چیزی برسید؟ آیا به دنبال رشد ثروت، حفظ سرمایه یا ایجاد درآمد هستید؟
  • تجربه سرمایه‌گذاری: آیا تجربه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید؟ آیا در این فضا، تازه‌کار هستید؟

اینها تنها تعدادی از عوامل کلیدی هستند که استراتژی سرمایه‌گذاری شما را در حوزه ارزهای دیجیتال تعیین می‌کنند. هیچ رویکردی که برای همه افراد مناسب باشد، وجود ندارد. بنابراین مهم است که استراتژی خود را با شرایط فردی خود تنظیم کنید.

چگونه در حوزه ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری بلندمدت کنیم؟

در سرمایه‌گذاری بلندمدت، ایده اصلی این است: «بخرید و نگه دارید» یا مطابق با اصطلاح رایج بازار، HODL کنید. این به معنای خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال و ذخیره آن‌هاست، بدون اینکه فورا به دنبال فرصتی برای فروش آن به محض افزایش قیمت باشید.

استراتژی بسیاری از سرمایه‌گذاران برای انجام این کار، روش میانگین هزینه دلاری (DCA) است. میانگین هزینه دلاری مانند کنار گذاشتن مبلغ مشخصی در هر هفته یا هر ماه برای خرید رمز ارز است.

در DCA، سرمایه‌گذار، کل سرمایه خود را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کند و آن را در چند مرحله سرمایه‌گذاری می‌کند. خریدار با این کار، ریسک نوسانات بازار و قیمت را کاهش می‌دهد. برای سرمایه‌گذارانی که تازه وارد بازار شده‌اند یا نوسانات زیاد قیمت‌ها، برای آنها ناخوشایند است، DCA، استراتژی خوبی است.

سرمایه‌گذارانی که در پیش‌بینی روند بازار ماهر هستند، زمانی که بازار به پایین‌ترین حد خود رسید، حجم زیادی را یک جا خریداری می‌کنند. انجام موفق این کار بسیار سخت است و حتی ممکن است سرمایه‌گذاران باتجربه از ترکیبی از هر دو روش استفاده کنند. آن‌ها ممکن است با DCA شروع کنند، اما زمانی که قیمت‌ها به سطح بسیار پایین‌تر از آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌کردند، رسید، سرمایه بیشتری تخصیص دهند.

سرمایه‌گذاران بلندمدت ارز دیجیتال، علاوه بر موضوعات بنیادین مانند ارتقاهای برنامه‌ریزی شده شبکه، مشارکت‌ها، نقشه‌های راه و سایر مواعد کلیدی پروژه، معیارهایی مانند نقدینگی، ارزش بازار، حجم معاملات و نرخ پذیرش را زیر نظر می‌گیرند.

چه ارز دیجیتالی را برای بلندمدت خریداری کنیم؟

همانطور که در بازار سهام، سرمایه‌گذاران بلندمدت، سهام شرکت‌های معتبر را ترجیح می‌دهند، رمزارزهای با ارزش بازار زیاد (یعنی 20 ارز برتر از نظر ارزش بازار)، عموماً جزو ارزهایی هستند که سرمایه‌گذاران، آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و باثبات در دنیای پرنوسان ارزهای دیجیتال ترجیح می‌دهند. بدیهی است که معروف‌ترین آنها، بیت کوین و اتریوم هستند.

خرید ارز دیجیتال برای بلندمدت با استفاده از سهم بازار

سهم بازار ده ارز دیجیتال برتر

 

بیت کوین: طلای دیجیتال

بدون شک، بیت کوین، هیجان‌انگیزترین فناوری از زمان ظهور اینترنت در دهه 1990 است. انتظار می‌رود بیت کوین به دلیل محدودیت تعداد عرضه، به عنوان رقیب جدی طلا در سبد سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار بیت کوین 398 میلیارد دلار است و رتبه اول بازار را در اختیار دارد.

شکل زیر نشان می‌دهد که چرا علی‌رغم این که بیت کوین از اول سال تاکنون، 70 درصد ارزش خود را از دست داده است، هنوز امن‌ترین گزینه در میان دارایی‌های ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است.

، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ده ساله بیت کوین در مقایسه با سایر دارایی‌ها

براساس اطلاعات سایت Casebitcoin.com، نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ده ساله بیت کوین، 196.72 درصد است که در تاریخ مالی بی‌نظیر و  از سایر دارایی‌ها بهتر است.

 

اتریوم: بستر پیشرو در قراردادهای هوشمند

اتریوم، به‌عنوان بستر پیشرو در حوزه قراردادهای هوشمند، رونق امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi را در سال 2020 و رشد انفجاری توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) در سال 2021 را موجب شده است.

در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار اتریوم 197.7 میلیارد دلار است و رتبه دوم بازار را در اختیار دارد.

معامله ارز دیجیتال به صورت کوتاه‌مدت

برخلاف سرمایه‌گذاران بلندمدت که در بازه‌های زمانی طولانی منتظر بازدهی بسیار بزرگ هستند، معاملات ارز دیجیتال به صورت کوتاه‌مدت، به خرید و فروش مرتب سکه‌ها برای کسب سودهای کوچک‌تر، اما همیشگی اشاره دارد.

برخی از استراتژی‌های معامله ارز دیجیتال به صورت کوتاه‌مدت، شامل موارد زیر است:

  • معامله روزانه: این استراتژی، شامل خرید و فروش دارایی‌ها در یک روز به منظور کسب سود از نوسانات کوچک قیمت است.
  • معامله نوسان‌گیری: این استراتژی مستلزم نگه‌داری دارایی برای یک دوره زمانی معمولا چند روزه تا چند هفته به منظور استفاده از نوسانات بیشتر قیمت است.
  • اسکالپینگ: این یک استراتژی است که به موجب آن، معامله‌گران سعی می‌کنند تا از نوسانات کوچک و مکرر قیمت سود ببرند. آنها معمولا دارایی را برای چند دقیقه یا چند ساعت نگه می‌دارند. این نوع معامله‌گران باید در شناخت حرکات جزئی بازار، متخصص باشند تا فرصت‌های ورود و خروج ایده‌آل را شناسایی کنند.
  • آربیتراژ: معامله‌گران آربیتراژ از اختلاف قیمت میان دارایی‌های ارز دیجیتال یکسان در صرافی‌های متفاوت یا با جفت‌ارزهای متفاوت در یک بازار استفاده می کنند تا سود کسب کنند. ماهیت این نوع معامله، کسب سود از ناکارآمدی‌های بازار است.

معامله روزانه و اسکالپینگ می‌توانند استراتژی‌های پرریسکی باشند و برای همه سرمایه‌گذاران مناسب نیستند.

اگر یک دارایی ارز دیجیتال را برای مدت کوتاه نگه می‌دارید، مهم است که بازار را به دقت زیر نظر داشته باشید و مراقب نشانه‌های بازگشت احتمالی بازار باشید. با فروش دارایی در اولین نشانه‌ها، می‌توانید زیان خود را محدود و شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

چه ارز دیجیتالی را برای کوتاه‌مدت خریداری کنیم؟

سرمایه‌گذارانی که معاملات کوتاه‌مدت ارز دیجیتال را ترجیح می‌دهند، معمولاً به سراغ رمزارزهایی می‌روند که نوسانات بیشتری دارند، یعنی سکه‌های با ارزش بازار کوچک، تا از نوسانات قیمت آن‌ها در کوتاه‌مدت، سود کسب کنند. اما در میان این ارزها باید دقت لازم را کرد تا سرمایه خود را از دست نداد. برخی از ویژگی‌های کلیدی که باید به آنها توجه کرد، عبارتند از:

  • تیم مدیریتی قوی که دارای سابقه کار اثبات شده در صنعت باشد و از افراد با تجربه تشکیل شده باشد.
  • پروژه باید نقشه راه کاملاً تعریف شده داشته باشد و بر حل مشکلات متمرکز شود. همچنین باید یک محصول یا نمونه اولیه در حال کار داشته باشد.
  • یک جامعه قوی، فعال و حمایت‌گر برای هر پروژه ارز دیجیتال ضروری است. جامعه باید سطح تقاضای مشخصی از توکن پروژه داشته باشد.

برخی سرمایه‌گذاران که ریسک‌پذیری بیشتری دارند، سرمایه کوچکی را به ارزهای با ارزش بازار کوچک که چشم‌انداز رشد انفجاری دارند، اختصاص می‌دهند. روش کار ایشان، خرید ارزهای دیجیتال بی‌ارزش و فروش فوری در زمان رشد قیمت آنهاست.

نتیجه‌گیری

هنگام تصمیم‌گیری در مورد استراتژی سرمایه‌گذاری یا معامله ارز دیجیتال به صورت بلندمدت یا کوتاه‌مدت، مهم است که اهداف، تحمل ریسک و افق سرمایه‌گذاری خود را در نظر بگیرید.

با انتظارات واقع‌بینانه و یک برنامه سرمایه‌گذاری مدون و آموزش ارزهای دیجیتال، می‌توان ریسک‌ها و نوسانات این بازار را کاهش داد و به خرید و فروش ارزهای دیجیتال پرداخت.

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار