کد خبر: ۲۱۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی از کاهش ۲۵۷ هزار نفری تعداد کشاورزان در ۱۰ سال اخیر و ایجاد پژوهشگاه بذر در کشور با مشارکت صربستانی‌ها خبر داد.
 سید وحیدرضا ابطحی در نشستی خبری از ایجاد پژوهشگاه بذر در کشور با همکاری صربستانی‌ها خبر داد و اظهار داشت: در راستای خودکفایی کشور در حوزه تولید بذر قرار است پژوهشگاه بذر با مشارکت صربستانی ها تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در این راستا تولید ارقام مختلف بذر گندم، جو، ذرت، یونجه و آفتابگردان در کشور به صورت اصلاح شده انجام خواهد شد، گفت: به زودی هیاتی از صربستان برای این منظور وارد ایران خواهد شد و پژوهشگاه بذر با مشارکت اتحادیه مرکزی تشکیل می شود، ضمن اینکه ما برای این کار برخی ارقام را از کشور صربستان وارد خواهیم کرد و تولید آنها را در داخل ادامه می‌دهیم.

به گفته ابطحی، پژوهشگاه بذر سعی دارد حضور مصرفی و محصولات استراتژیک را با توجه به آزمون خاک و مقاومت در خشکسالی تهیه و تولید کند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی کشور اضافه کرد: ایجاد پژوهشگاه بذر کشور با همکاری وزارت جهادکشاورزی انجام خواهد شد.

در ادامه این نشست، نادر علیزاده مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری سازمان تعاون روستایی کشور از انعقاد تفاهمنامه‌ای با شهرک‌های کشاورزی برای توسعه محصولات گلخانه ای خبر داد.

علیزاده تصریح کرد: براساس تفاهمنامه ای که با شهرک‌های کشاورزی منعقد شده است، به منظور مدیریت آب و استفاده از منابع آبی محصولات سبزی و سیفی در گلخانه ها و در فضای بسته صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: توسعه کشاورزی جز با توسعه محصولات گلخانه ای میسر نخواهد بود و طی تفاهمنامه‌ای که با شهرک‌های کشاورزی منعقد شده، کشت محصولات گلخانه ای سبزی و سیفی در پراکنش متناسب و براساس الگوی کشت در کشور اجرایی خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری سازمان تعاون روستایی کشور با اشاره به اعلام شدن نتایج سرشماری کشاورزی در سال ۹۳ اظهار داشت: مقایسه نتایج سرشماری های انجام شده در سال ۹۳ با سال ۸۲ نشان می دهد که وضعیت کشاورزی کشور در حال حاضر چندان مطلوب نیست.

علیزاده با بیان اینکه براساس آمار در سال ۸۲ سطح اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی ۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار بوده است، گفت: در سال ۹۳، این عدد به ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار کاهش یافته، ضمن اینکه سرانه زمین از ۵.۸ درصد در سال ۸۲ به ۴.۹ درصد در سال ۹۳ افت کرده است.

به گفته وی، مساحت زمین‌های زراعی از ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در سال ۸۲ به ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار در سال ۹۳ کاهش یافته اما سطح زیر کشت اراضی باغی رشد داشته است.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری سازمان تعاون روستایی کشور، مساحت اراضی باغی کشور را در سال ۸۲، یک میلیون و ۶۴۸ هزار هکتار عنوان کرد و ادامه داد: این میزان در سال ۹۳ به یک میلیون و ۷۰۴ هزار هکتار رسیده است.

علیزاده، مهمترین علت تغییر کاربری اراضی زراعی به باغی را مسائل اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: تعداد بهره برداران کشاورزی از ۴ میلیون و ۳۰۰ نفر در سال ۸۲ به ۴ میلیون ۴۳ هزار نفر رسیده که معادل ۲۵۷ هزار نفر کاهش داشته است.

این مقام مسئول دولتی از شتاب گرفتن خردشدن اراضی کشاورزی ابراز نگرانی کرد و افزود: خرد شدن اراضی مانع از مدیریت تولید، مدیریت منابع آب، استفاده از تکنولوژی های نوین، استفاده از ماشین آلات مدرن و در نهایت افزایش هزینه ها و کاهش راندمان آب خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: