کد خبر: ۲۱۷۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲
اخیرا تصاویری از کیفیت نامرغوب و نازک ورق سقف خودرو‌ها منتشر شد که ایران خودرو برای رفع این نقص فراخوان داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، گاهی اوقات در فضای مجازی تصاویری از کیفیت پایین برخی خودرو‌های به نمایش در می‌آید؛ در این تصاویر‏ مخاطب نشان می‌دهد که روی سقف خودروی خود فشار دستی وارد می‌کند و سقف خودرو به راحتی فرو می‌رود‏, خودرو‌هایی که به گفته مالکان، متعلق به تولیدی‌های امسال خودروسازان است. 
 
 
آقای امیرحسین جلالی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به کیفیت خودرو‌های داخلی و ایمنی آنها، گفت: تمام خودرو‌هایی که در داخل کشور طراحی و مهندسی شده است، تست تصادف را می‌گذرانند به طوری که اکثر آن‌ها در مراکز بین المللی تست تصادف مانند اسپانیا مورد سنجش قرار می‌گیرند.
 
نایب رئیس هیئت‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در تولید خودرو‌های داخلی، از ورق فولادی استفاده می‌شود، افزود: در تولید بدنه خودرو، فرآیند پرسکاری، نوع ورق، سختی و نرمی ورق و مواردی از این قبیل اهمیت دارد؛ در تولید یک خودرو اگر به صورت کیفی به این موارد توجه شود، می‌توان از ایمنی بالای خودرو‌ها اطمینان حاصل کرد.
 
جلالی با بیان اینکه قطعه سازان طی چند سال گذشته به دنبال ارتقا کیفیت محصولات تولیدی بوده اند، گفت: اکنون به جرات می‌توان گفت کیفیت قطعات تولید داخل نسبت به قطعات وارداتی قابل قبول است؛ با توجه به شرایط تحریمی و مشکلات اقتصادی و تامین مواد اولیه، قطعه سازان تلاش بسیار زیادی انجام داده اند تا کیفیت قطعات در سطح مطلوبی باشد و اکنون می‌توان گفت این قطعات تولیدی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی هستند.
 
 آقای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما‏ با اشاره به کیفیت پایین برخی خودرو‌های داخلی، گفت: این خودرو با توجه به نظارت خودروسازان، نمی‌تواند از فرآیند خط تولید خارج شده باشد، اما چرایی تولید آن را باید از خودروساز مرتبط با محصول بپرسید. 
 
 آقای مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو نیز در خصوص خودرویی که کیفیت پایین برخی محصولات این کارخانه خودروسازی را نشان می‌دهد‏‌, گفت: خودروسازان در تولید خودرو، چسبی را برای زیر سقف استفاده می‌کنند که در مقطعی در سایت مشهد، غفلت شده و این خودرو مربوط به آن خط تولید است؛ ما هیچ گونه تغییری در استاندارد‌ها و کیفیت ورق‌هایی که در گروه صنعتی ایران خودرو برای خودرو‌ها بکار می‌رود، انجام نداده ایم.
 
مدیرعامل ایران خودرو گفت: از شرکت فولاد و بخش فولاد خواهش می‌کنم که نیاز ما و سایپا را به ورق برطرف کنند و برای ایجاد خطوط تولید جدید، سرمایه گذاری کنند؛ امروز در بخش ورق و فولاد اگر ظرفیت سازی مناسبی صورت نگیرد حتماً در آینده هر دو خودروساز در بخش توسعه تولید با مشکل مواجه خواهند شد و مجبور هستیم که بخش مهمی از ورق‌ها را به صورت واردات تأمین کنیم، به جای این که فرافکنی و همدیگر را متهم کنیم به دنبال توسعه ظرفیت‌ها برویم.
 
آقای باقرزاده مسئول استاندارد و کیفیت انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما، گفت: در سال ۹۴ میلادی کنسوسیونی از ۳۵ کشور جهان با هدف استفاده از ورق‌های فولادی در بدنه خودرو، تشکیل شد که این کار کاهش وزن بدنه خودرو و به دنبال آن کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده‌ها را به دنبال داشت. آنچه در مورد فولاد مورد استفاده در صنعت خودرو مطرح می‌شود، بحث مربوط به ضخامت بدنه خودرو است؛ در گذشته ضخامت بدنه اگر در پیکان ۸۸ صدم میلی متر بود، اکنون در خودرو‌های جدیدتر مثل پژو، سمند و محصولات سایپا مانند پراید و تیبا به ۷ دهم کاهش پیدا کرد که ابعاد مصرفی استفاده شده، همان استاندارد‌ها در خودروسازان اروپایی و بین المللی مانند پژو سیتروئن است. 
 
مسئول استاندارد و کیفیت انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه اکنون افزایش استحکام بدنه خودرو به دنبال کاهش بدنه خودروست، افزود: به دنبال افزایش استحکام بدنه خودرو هستیم که راه آن تنها از طریق افزایش ضخامت بدنه خودرو میسر نمی‌شود و شاید یکی از کوچکترین پارامتر‌ها باشد، راهکار آن در انتخاب نوع و جنس فولاد مصرفی است. بر اساس یکی از پروژه‌های تعریف شده ۱۰ ساله در سایپا، جزو یکی از اهداف بود که تا سال ۱۴۰۰، به تدریج نوع فولاد مصرفی تغییر پیدا کند و به جای فولاد فوق کششی از فولاد پراستحکام کم آلیاژ که اکنون در خودرو‌های به روز جهان استفاده می‌شود، استفاده کنند. 
 
وی اضافه کرد: در بدنه خودرو‌ها همچنان از فولاد‌های قدیمی استفاده می‌شود که نیاز است تغییر پیدا کند؛ با این کار کاهش مصرف سوخت، کاهش الایندگی و افزایش ایمنی در برخورد‌ها خواهیم داشت. در حال حاضر اگر بخواهیم فولاد به روز دنیا را تولید کنیم، ضعف داریم که اگر بخواهیم فقط فولاد مورد نیاز خودروسازان را تامین کنیم، از میزان تولید فولاد ساز خواهد کاست، به طوری که از تولید ۷ میلیون تنی فولاد مبارکه، درصد قابل ملاحظه‌ای از تولید کم می‌شود؛ برای هر گونه تغییر در خط تولید باید تمهیداتی در نظر گرفته شود، اما اکنون آنچه استفاده می‌شود غیر استاندارد نیست.
 
مسئول استاندارد و کیفیت انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه نیاز داخل به فولاد مصرفی را خودمان باید تامین کنیم، گفت: بیشترین استفاده از ورق فولادی در لوله سازی، ساختمان سازی، اسکلت و سازه‌های فولادی است که ۵ میلیون تن از فولاد کشور را به خود جذب می‌کند، طبیعتا در این عرصه نباید کم گذاشت. به سرعت می‌توانیم فولاد خودرو را تامین کنیم و در مرحله تولید قرار بگیریم، منوط به اینکه تمام شرایط کشور محیا شود که این می‌تواند از طریق واردات بخشی از فولاد‌های خاص انجام شود و اصلاحاتی که در داخل باید صورت گیرد که نیاز به هماهنگی با تولید کننده و مصرف کننده است.
 
بر اساس این گزارش؛ ایران خودرو اعلام کرده است برای رفع این ایراد فراخوان داده است بالطبع دارندگان خودرو‌هایی با این نقص می‌توانند به نمایندگی‌های ایران خودرو مراجعه کنند و نتیجه را با ما با شماره ۰۹۱۲۱۴۸۷۱۶۹ با ما در میان بگذارند.
 
گزارش از فائره شعبانی اصل خبرنگار گروه صنعت و معدن خبرگزاری صداوسیما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار