کد خبر: ۲۱۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین وضعیت ثبت‌سفارش خودرو گفت: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که کار را اگر چه کمی زمان بر می‌کند اما برای اقتصاد کشور موثر است.

اعلام جزییات شرط مهم دولت برای واردات خودرو

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره آخرین وضعیت ثبت‌سفارش خودرو گفت: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که کار را اگر چه کمی زمان بر می‌کند اما برای اقتصاد کشور موثر است.

سید رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هیأت دولت و با حضور در جمع خبرنگاران در حیاط پاستور با اشاره به سفر نخست وزیر بلاروس به ایران گفت: میزبان نخست وزیر بلاروس بودیم که در چهارماه گذشته چهار هیأت از بلاروس به ایران سفر کرده و این هم پنچمین سفر بود.

وی افزود: همچنین چهار بار هیأت ایرانی به بلاروس سفر کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در هر روابط خارجی ۴ زیرساخت داریم که نخست باید آنها را تکمیل کنیم، اظهار داشت: نخستین زیرساخت بحث مباحث پول و مالی است که تفاهم نامه ای بین ایران و بلاروس امضا شد و یکی از کارهای انجام شده این بود که خط اعتباری ۱۰۰ میلیون دلاری برای کشور بلاروس تخصیص داده شد و از ایران به بلاروس کالا ببرند. همچنین بحت تهاتر با بلاروس را توسعه می‌دهیم.

فاطمی امین زیرساخت دوم را گمرک دانست و ادامه داد: بلاروس عضو پیمان اوراسیا است و ایران تاکنون ۵ دور برای پیوستن کامل به تجارت آزاد مذاکره کرد و امیدواریم به زودی موافقتنامه الحاق ما به تجارت آزاد در پیمان اوراسیا انجام شود.

به گفته وی، در بحث کنسولی و روادید تمهیداتی انجام شد و در بحث حمل و نقل هم قرار شد روابط پروازی با بلاروس انجام شود چون بلاروس به لحاظ صنعتی برای ما اهمیت دارد و ماشین‌هایی که در این کشور تولید می شود در بسیاری از کشورها به ویژه روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فاطمی امین همچنین از خرید ۵۰۰ دستگاه دامپتراک از بلاروس خبر داد و در بحث دارو و تجهیزات پزشکی گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ دارو وتجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته است و گلاوچنکو از این تجهیزات بازدید داشته است؛ جای خوشحالی دارد که شرکت‌های دارویی ایرانی قرار است به بلاروس صادرات داشته باشند.

وی افزود: تأکید ما در وزارت صمت بر صادرات کالای پیچیده یعنی کالاهایی است که کشورها آن را کمتر صادر می کنند و صادرات مواد خام و پتروشیمی برای ما قدرتی ایجاد نمی‌کند. صادرات کالای پیچده، علاوه بر بهبود تراز ارزی کشور قدرت ما را در منطقه و دنیا افزایش می دهد.

وزیر صمت همچنین درباره سند جامع ایران و بلاروس خاطرنشان کرد: سند جامع نقشه راهی با ۱۶ محور آماده شد که همه موضوعات حمل و نقل، گمرگی، کنسولی،صنعتی، تجاری، کشاورزی و آموزشی را دربر گرفته است.

وی افزود: این نقشه راه یک ماه گذشته از طرف ما به وزارت خارجه بلاروس فرستاده شد و امیدواریم در سفر اسفند امسال رییس جمهور بلاروس یه تهران نهایی شود.

لوازم خانگی ما توان صادرات دارد

فاطمی امین درباره وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: وضعیت تولید و قیمت‌ها در لوازم خانگی مناسب است و تخفیف‌های ویژه‌ای تولیدکنندگان عرضه کردند. طرح قسطی فروش لوازم خانگی از هفته قبل تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات فراهم شد.

وی بازار لوازم خانگی ایران را با کیفیت دانست و با بیان اینکه این بازار امسال ثبات داشته است، اظهار داشت: در بسیاری از اقلام خانگی ۲۰ درصد رشد تولید داریم و بنابراین باید به دنبال توسعه بازار باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارهای زیادی برای صادرات لوازم خانگی تولیدی درحال انجام است، اضافه کرد: برنامه سرمایه گذاری ایران در کشورهای دیگر به صورت مشارکتی و مستقم در حال پیگیری است.

همه زیرساخت‌های ثبت سفارش خودرو فراهم است

فاطمی امین درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش خودرو گفت: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین نامه واردات خودرو پیش بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم است و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است.

وی درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی ۴ ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال یادآور شد: در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که کار را اگر چه کمی زمان بر می‌کند اما برای اقتصاد کشور موثر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار