کد خبر: ۲۱۷۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶
«تجارت آنلاین» گزارش می دهد؛
شیب قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی است و به نظر میرسد هیچکدام از سیاست های وزارت صمت نتوانسته بازار خودرو را در مسیر تعادل قرار دهد.

پائیز گرانی در بازار خودرو

گروه صنعت و تجارت: شیب قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی است و به نظر میرسد هیچکدام از سیاست های وزارت صمت نتوانسته بازار خودرو را در مسیر تعادل قرار دهد.

به گزارش«تجارت آنلاین » کارشناسان اعتقاد دارند ادامه ابهام در زمینه واردات و نوسانات نرخ ارز به همراه آمار تولید نامطلوب خودروسازان از عوامل اصلی افزایش قیمت در بازار خودرو است.ایسنا نوشت:روند قیمت‌ها در بازار خودرو طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد که بازار با افزایش قیمت قابل توجهی طی این مدت روبه‌رو بوده است. بررسی بازار خودرو در ماه آبان نشان می‌دهد که قیمت پرتیراژهای داخلی ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان ظرف این یک‌ماه افزایش یافته است؛ البته که هایما ۱۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌ است. این در حالیست که فروشندگان همچنان از عرضه خودروها امتناع کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند و بازار در بالاترین حالت رکود قرار دارد.در محصولات ایران‌خودرو، کمترین میزان افزایش قیمت ۱۷ میلیون و بیشترین ۶۰ میلیون تومان است. البته که همانطور که اشاره شد، هایما S۷ توربوپلاس تولیدی امسال ۱۳۵ میلیون تومان و هایما S۷ تولیدی پارسال ۱۰۵ میلیون تومان گران شده است.در محصولات سایپا اما شیب افزایش قیمت‌ها ملایم‌تر است و در این بازه یک ماهه، قیمت خودروها بین ۴ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.گفتنی است که در آخرین روز آبان ماه (دوشنبه)، تعداد یک هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان در حدود یک ساعت رقابت، در بورس کالا معامله شد؛ این در حالی است که یک روز پیش از آن (یکشنبه ٢٩ آبان)، پژو ۲۰۷ با قیمتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده بود. با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض و نیز چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه ثابت که به مبلغ معامله اضافه می‌شود، خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا به طور میانگین برای خریداران حدود ۳۹۲ میلیون تومان تمام شده است.
البته باید توجه داشت که خودروهای عرضه شده در بورس کالا تحویل سه ماهه بوده (۳۰ بهمن) که هزینه خواب پول آن بر مبنای نرخ سود سپرده بانکی حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ با این حساب می‌توان گفت خرید این خودرو از بورس کالا حدود ۲۸ میلیون تومان برای متقاضیان آن سود داشته است.سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران- اظهار کرد: خودرو یک کالای سرمایه‌ای است و از همین روی کوچکترین نوسان نرخ ارز، تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت که علت اصلی آن نیز محدودیت‌های ارز مضاف بر اختلاف قیمت کارخانه و بازار است.
طبق روالی که در گذشته نیز شاهد بودیم، فاصله قیمت محصولات از کارخانه تا بازار که زیاد شد، نوسان افزایشی نرخ ارز منجر به افزایش قیمت خودروها اعم از داخلی‌های پرتیراژ، مونتاژی و وارداتی شد. وی تصریح کرد: این افزایش قیمت قابل توجه نیز بوده است. بطور مثال پرتیراژهای خودروسازان داخلی همچون پژوها و سمند طی نسبت به یکماه گذشته، ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند یا دناپلاس اتوماتیک نسبت به یکماه گذشته، بالغ بر ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. در محصولات سایپا نیز محصولاتی همچون تیبا و کوییک پنج تا ۱۰ میلیون تومان هم افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.
در محصولات مونتاژی نیز نظیر هایما قریب به ۱۰۰ میلیون افزایش قیمت داشته است.رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران تصریح کرد: در حقیقت بازار خودرو روندی صعودی طی کرده است؛ ضمن اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که اکنون هفت ماه از سال گذشته است، در این مدت چه تعداد خودرو فاکتور شده است؟ آمار نشان می‌دهد که تعداد خودروهای فاکتور شده متناسب با میزان تقاضا نبوده و نسبت به تقاضای بازار بسیار کمتر بوده است.
همین موضوع تاثیرگذار بر روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو بوده است. ضمن اینکه ثابت نگه داشتن قیمت محصولات درب کارخانه طی یکسال گذاشته منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار که نشده، بلکه افزایش را هم رقم زده است و عرضه پاسخگوی تقاضا نبوده است.موتمنی تاکید کرد: همچنین طی دو هفته اخیر نیز، تاثیر روانی افزایش نرخ ارز را موثر بر بازار خودرو دیده‌ایم و فروشندگان به‌نوعی عقب‌نشینی کرده و چندان راغب به فروش نیستند. البته که بخشی از پول‌هایی که از بورس خارج شد و افراد سرمایه‌های خود را بیرون آوردند، خواه‌ناخواه به سمت بازار خودرو وارد شد و تاثیر خود را گذاشت. همه این موارد دست به دست هم داد تا روند صعودی قیمت‌ها در بازار خودرو، اوج گیرد.
وی در رابطه با وضعیت معاملات در بازار خودرو، گفت: ماه‌هاست که رکود در بازار خودرو دیده می‌شود و خرید و فروش به حداقل خود رسیده است. معاملات بسیار محدود و بنابر ضرورت صورت می‌گیرد و خریدار به بازار مراجعه نمی‌کند. نوسانات اخیر نرخ ارز نیز سبب شد اکثریت فروشندگان خودرو، از ورود به بازار امتناع می‌کنند. سطح معاملات طی شش ماهه اخیر نیز پایین بوده و اکنون کمتر هم شده و در هر صورت قیمت اعلامی فروشندگان، بالاتر رفته است.

بورس کالا بازار خودرو را نجات میدهد؟
تسنیم نوشت:طبق وعده‌های دولت مبنی بر کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری و تأکیدات وزیر اقتصاد برای حذف سایه قیمت‌گذاری از صنعت خودرو، آمار‌ها نشان می‌دهد که روند عرضه و فروش خودرو در بورس کالا در حال افزایش است تا با حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری، سود حاصل از تولید به خودروساز و سهامدار برسد.
آمار‌های بورس کالا حاکی از آن است که از ابتدای عرضه نخستین خودرو در بورس تاکنون در مجموع 5 هزار و 236 دستگاه خودرو روی تابلوی معاملات رفته است و در نهایت 4 هزار و 80 دستگاه از این خودرو‌ها مورد معامله قرار گرفته است.فروش این تعداد خودرو در بورس کالا که قیمت کالا‌ها در آن بر اساس نظام عرضه و تقاضا کشف می‌شود، یک رویداد مهم را به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله فعالان صنعت خودرو و بازار سرمایه مخابره می‌کند که تصمیم دولت برای کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری به‌عنوان بازیگر اصلی در زیان‌دهی سود شرکت‌های تولیدی، کاملاً جدی و برنامه‌ریزی شده است.خودرو در ادامه جریان واقعی‌سازی قیمت زنجیره فولاد، سیمان، شیشه و سایر محصولات با اتکا به سازوکار عرضه و تقاضا در بورس قرار گرفته است و حتی تایر خودرو نیز برای احیای این صنعت و سودآوری واحد‌های تولیدی در صف ورود گسترده به بورس کالا قرار دارد.طی روز‌های گذشته نیز به‌دلیل فراگیری بیشتر محصول خودرو میان عموم مردم، استقبال قابل‌توجهی از عرضه پژو207 تولیدی ایران خودرو در بورس کالا صورت گرفت به‌طوری که در برابر عرضه 1000 دستگاه، تقاضایی معادل پنج هزار و 900 دستگاه به ثبت رسید که به‌گفته کارشناسان استمرار عرضه‌ها و اطمینان خریداران از برنامه عرضه منظم در بورس کالا قطعاً می‌تواند در مدت زمان کوتاهی به تعادل بازار خودرو کمک کند.دوشنبه 207 با میانگین قیمتی 342 میلیون و 842 هزار تومان کشف شد که با احتساب مالیات و هزینه‌های جانبی قیمت تمام‌شده 207 در بورس به 391 میلیون تومان رسید؛ اما این محصول در بازار آزاد حدود 440 میلیون تومان قیمت دارد و اینجا مشخص می‌شود که چرا شفافیت و حذف رانت به‌سود مصرف‌کننده واقعی است. همه مردم باید بدانند که در سازوکار بازار سرمایه، خبری از شانس و قرعه‌کشی نیست؛ بلکه رقابت و شفافیت در این بازار حرف اول را می‌زند و معاملات 207 نیز 60 دقیقه میان خریداران به‌طول انجامید.شیوه معاملات نیز به این شکل است که همه خریداران با علم و آگاهی کامل نسبت به سایر قیمت‌ها، اقدام به رقابت می‌کنند که همین رقابت به‌معنای برداشتن گامی بزرگ در جهت حذف رانت از بازار خودرو به‌شمار می‌رود.به‌گفته مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه پژو207 آغاز ورود سایر خودرو‌های عمومی و پرتیراژ در بورس کالاست و به این ترتیب متقاضیان خودرو نیز می‌توانند به‌جای امتحان کردن شانس خود در سیستم قرعه‌کشی در سازوکاری قانونمند و شفاف یعنی بازار سرمایه به خرید خودرو روی بیاورند.در پایان اینکه همان طور که از تابلوی معاملات بازار سهام و گروه خودرویی‌ها برمی‌آید، سهامداران نیز به اهمیت موضوع ورود خودرو به بورس کالا و رسیدن سود حاصل از تولید به خودروسازان واقف شده‌اند و با ادامه این روند می‌توانند به رشد سودآوری این صنعت امیدوار باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار