کد خبر: ۲۱۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
بازار جدید به فرابورس اضافه شد
با تصویب مقررات مربوط به معاملات بازار توافقی فرابورس ایران توسط هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، یک بازار دیگر به بازار‌های فرابورس ایران افزوده شد.

 با اعلام مرکز تدوین، تنقیح و تطبیق قوانین و مقررات بازار سرمایه، دستورالعمل بازار توافقی با پیشنهاد فرابورس و همکاری مستمر مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران از جمله مدیریت نظارت بر بازار اولیه و مدیریت نظارت بر بورس‌ها طی جلسات متعدد در کمیته تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار جمع‌بندی و نهایی شده و متعاقباً در دو جلسه در هیئت مدیره سازمان بررسی و تصویب گردید. این مقررات در فرایند ابلاغ جهت اجرا قرار دارد و متعاقب ابلاغ دستورالعمل، در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه ایران به آدرس: https://cmr.seo.ir نیز منتشر و بارگذاری خواهد شد.

عمده هدف از ایجاد بازار توافقی، نظم‌بخشی به شرکت‌های متعدد ثبت شده به موجب حکم ماده ۳۶ قانون احکام دائمی است و با پیش‌بینی بازار توافقی با شرایط و کارکرد متفاوت تلاش می‌شود تا وضعیت این‌گونه شرکت‌ها سامان داده شود. اگرچه سابقاً طی دو مرتبه تابلوی توافقی با کارکرد مشابه مقررات جدید بازار توافقی وجود داشته، اما به نظر می‌رسد بتوان با مقررات فعلی بازار توافقی عمر طولانی‌تری را برای بازار توافقی ترسیم نمود و ثبات بیشتری با رویکرد توسعه‌ای بر آن متصور بود.

برای اینکه ناشری در بازار توافقی درج شود باید درخواست خود را از طریق یکی از کارگزاری‌های عضو فرابورس ارائه دهد و در عین حال باید شرایطی از قبیل: پرداخت کلیه مبلغ اسمی سهم، انتخاب حسابرس از میان مؤسسات حسابرسی معتمد سازمان، دارا بودن سهام عادی یا سهام ممتاز قابل نقل و انتقال در سامانه معاملات داشته باشد. کلیه اشخاص به جز برخی صندوق‌ها امکان انجام معامله را خواهند داشت.

از جمله ضوابط مدنظر در این مقررات عبارت است از اینکه؛ در بازار توافقی ارسال سفارش صرفاً از طریق ایستگاه‌های نامک و معاملات به صورت عمده و بلوک خواهد بود. دامنه نوسان و حجم مبنا اعمال نشده و نمی‌توان از اعتبار استفاده نمود. همچنین، شرایط درج و رویه اجرایی نقل و انتقال اوراق بهادار در این بازار، گشایش، توقف، تعلیق یا بازگشایی نماد معاملاتی از جمله عناوینی است که مقررات مربوط به آن در بازار توافقی فرابورس ایران تنظیم شده و به تصویب رسیده است.

مقررات افشا نظیر توقف نماد قبل از برگزاری مجامع عمومی و جلسه هیئت مدیره جهت تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه در بازار توافقی نیز اعمال شده و بازگشایی نماد حداکثر دو روز کاری پس از افشا خواهد بود.

از سهامداران و فعالان محترم بازار سرمایه و ناشران بازار توافقی انتظار می‌رود ضمن مطالعه دستورالعمل معاملات اوراق بهادار در بازار توافقی فرابورس ایران به اطلاعیه‌های فرابورس ایران که در اجرای مواد مختلف این دستورالعمل درخصوص چگونگی انجام معاملات در این بازار است توجه ویژه داشته باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار