کد خبر: ۲۱۷۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
در نخستین روز هفته قیمت طلا و سکه امامی کمی ارزان شد و بر مدار قیمت انس جهانی طلا چرخید. سایر قطعات سکه اما افزایش قیمت داشتند. روند قیمت سکه در هفته پیش‌رو چگونه است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت طلا و سکه در بیش از ۱۰ روز گذشته بر مدار صعودی چرخید. این سقف‌شکنی در بازار فلز زرد در داخل کشور، در حالی رخ داد که انس جهانی طلا روند نسبتا با ثباتی داشت و قیمت دلار نیز توسط بازارساز کنترل شده بود.

قیمت طلا و سکه در روزهای پایانی هفته گذشته، متاثر از جهش قیمت انس جهانی و تاثیر سخنان جرمی پاول رئیس فدرال رزرو بار دیگر صعودی شد و قیمت سکه امامی را تا ۴ پله بالا کشید.

در حالی که برخی فعالان بازار این روند صعودی قیمت در بازار طلا و سکه را با شروع ماه دسامبر، در نخستین روز هفته افزایشی پیش بینی کرده بودند. اما قیمت انس جهانی طلا با کاهش محدودی همراه شد و قیمت طلا و سکه نیز کمی ریخت.

بازار احتیاطی دلار طلا را تکان داد

معامله‌گران در روزهای گذشته، بازار را برای این فلز زرد به دلیل بازار احتیاطی دلار با افزایش تقاضا و روند افزایشی قیمت پیش‌بینی کرده بودند.

تحلیلگران نیز روند کنونی قیمت طلا و سکه را ناشی از سختگیری‌های ارزی بانک مرکزی و بازار احتیاطی دلار می‌دانند که بالانس بازار سکه را به هم ریخته است.

فروش أوراق سکه که از سوی بانک مرکزی به عنوان راهکاری برای کنترل بازار مطرح شده بود نیز مورد توجه مردم قرار نگرفت. به اعتقاد کارشناسان؛ ارائه چنین پیشنهادات و بسته‌هایی نیازمند بستری از اعتماد و آرامش در اقتصاد است. مواردی که فعلا بازار از آن بی‌بهره است.

امروز شنبه ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ قیمت طلا و سکه امامی با روند کاهشی همراه شد. فلز زرد با کاهش محدود قیمت انس جهانی طلا همراه شد.

در حال حاضر قیمت هر انس طلا 1,797.88 دلار است.

سکه امامی که ۱۰ آذر به نیمه کانال ۱۷ میلیون تومانی نزدیک شده بود، امروز ۱۲ آذر ماه با روند کاهشی محدود با قیمت حدودی ۱۷ میلیون و ۳۸۹ تومان معامله شد. این قطعه از سکه نزدیک به ۹۰ هزار تومان کاهش داشت.

سکه بهار آزادی و سایر قطعات سکه اما روند افزایش قیمت داشتند. نوسان رشد قیمت سکه بهار آزادی در حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان بود. این قطعه از سکه در لحظه نگارش این گزارش در حدود ۱۶ میلیون ۷۵۰ هزار تومان معامله شد.

نیم و ربع سکه هر کدام ۱۲۰ هزار تومان گران شدند و به ترتیب به قیمت ۹ میلیون و ۶۸۰ و ۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان رسیدند.

سکه گرمی که در روزهای گذشته نسبت به سایر قطعات سکه افزایش محدودتری داشت امروز ۵ هزار تومان ارزان شد و در حدود ۳ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت طلا نیز روند کاهشی داشت. هر چند این ریزش قیمت چندان قابل توجه نبود اما قیمت هر مثقال طلا امروز حدود ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان کم شد و این مقدار طلا با قیمت ۶ میلیون و ۸۰۳ هزار تومان معامله شد.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهشی بیش از ۷ هزار تومان به یک میلیون و ۵۷۰ هزار تومان رسید.

امروز حباب سکه امامی و سکه گرمی کوچک شد و سایر قطعات سکه افزایش حباب داشتند.

انتظاری غیر از افزایش قیمت نمی‌توان داشت

ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با تاکید بر اینکه پیش‌بینی قیمت در این بازار سخت است به تجارت ‌نیوز گفت: «با مسیر بازار ارز و نوسانات درون این بازار طبیعتا انتظاری غیر از افزایش قیمت طلا و سکه نمی‌توان داشت. میان بازار ارز و طلا ارتباط مستقیم وجود دارد و با توجه به بازار نوسان افزایشی است.»

او در پاسخ به اینکه چرا در هفته گذشته قیمت دلار کنترل شد اما قیمت طلا و سکه روند صعودی داشت نیز گفت: «۲ عامل دیگر می‌تواند در این مسیر روند قیمت‌ها را تغییر دهد. فرادی که سرمایه‌ دارند و فکر می‌کنند که در بازار طلا می‌توانند آن سود را از سرمایه ببرند به بازار ورود می‌کنند که این نوعی تقاضای کاذب است.»

او افزود: «همگن شدن عرضه و تقاضا نیز در بازار موضوع مهمی است.  ممکن است عرضه با تقاضا همراه و هم مسیر و تراز نباشد. این موضوع می‌تواند در نهایت روی قیمت طلا و سکه اثرگذار باشد.»

او ادامه داد: «بازار ارز در مقطعی نوسانات سنگین به خود گرفته اما طلا تقاضای کمتری داشته و پله پله و آرام آرام حرکت صعودی داشته و گران شده است.»

او درباره روند قیمت طلا و سکه در روزهای آینده گفت: «تجربه می‌گوید هفته آینده در همین محدوده فعلی و با ۵ تا ۶ درصد افزایش یا یکی دو درصد کاهش قیمت باشد. طبیعتا افزایش همیشه بیشتر از کاهش اتفاق می‌افتد.»

برای مطالعه اخبار و تحلیل‌های بیشتر به صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار