کد خبر: ۲۱۷۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
کشورهای گروه ۷ توافق کردند که قیمت نفت روسیه را فقط ۶۰ دلار در هر بشکه تعیین شود  این قیمت را به عنوان سقف قیمت خرید نفت روسیه اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، کمیسیون اروپا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای گروه ۷، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت دریایی روسیه را از ۵ دسامبر به ۶۰ دلار در هر بشکه محدود کنند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا در شورای اروپا نیز به طور موازی اجرای سقف قیمت نفت روسیه را در اتحادیه اروپا تصویب کرده اند. این سقف با حداکثر قیمت تعیین شده است. در این بیانیه آمده است: ۶۰ دلار در هر بشکه برای نفت خام در نظر گرفته شده و این سقف در آینده هم با توجه به تحولات روز قابل تغییر است تا به تحولات بازار پاسخ دهد.

کمیسیون اروپا افزود: «این سقف قیمت برای نفت‌های خریداری‌شده بالاتر از سقف قیمت قبل از ۵ دسامبر که در کشتی‌ها بارگیری شده و قبل از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۳ تخلیه می‌شود، اعمال نمی‌شود.»

بر اساس این سند، «در حالی که ممنوعیت اتحادیه اروپا برای واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق دریا از روسیه به طور کامل برقرار است، سقف قیمت به شرکت‌های اروپایی اجازه می‌دهد نفت روسیه را به کشورهای ثالث حمل کنند، مشروط بر اینکه قیمت آن کاملاً زیر سقف باشد.»

در عین حال، کمیسیون اروپا تأیید کرده است که استثنائات برای برخی از کشورهای اتحادیه اروپا همچنان به قوت خود باقی است. اتحادیه اروپا استثنای رعایت سقف قیمت نفت را برای مجارستان در نظر گرفته که نفت روسیه را فقط از طریق خطوط لوله دریافت می‌کند. در مقابل مجارستاان نیز از اقدام بروکسل به شرط مستثنی شدن عرضه نفت از خط لوله حمایت کرده است.

کمیسیون اروپا همچنین خاطرنشان کرد، اتحادیه اروپا شرکت‌هایی را که نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت خریداری می‌کنند به قطع خدمات بیمه، تأمین مالی و خدمات رسانی به مدت ۳ ماه تهدید کرده است.

براین اساس، اگر کشتی با پرچم کشور ثالث عمداً نفت روسیه را بالاتر از سقف قیمت حمل کند، شرکت‌های اتحادیه اروپا از بیمه کردن، تأمین مالی و خدمات رسانی به این کشتی برای حمل و نقل نفت یا فرآورده‌های نفتی روسیه به مدت ۹۰ روز پس از خرید محموله، خودداری خواهند کرد.

اعمال سقف قیمت نفت در حالی است که روسیه پیشتر هشدار بود که منابع انرژی خود را به کشورهایی که سقف قیمتی اعمال می‌کنند ارائه نخواهد کرد و مصمم است که تنها بر اساس شرایط بازار کار کند.

توافق بر سر قیمت ۶۰ دلار به عنوان سقف قیمت نفت روسیه در گروه هفت در حالی است که این گروه هفته گذشته پیشنهاد کرده بود که سقف قیمت نفت این کشور که از طریق دریا حمل می‌شود بین ۶۵ تا ۷۰ دلار در هر بشکه باشد.

برخی از کشورهای اتحادیه اروپا، به ویژه لهستان، لیتوانی و استونی در تلاش بودند تا سقف قیمت‌ها را در سطوح بسیار پایین‌تر تعیین کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار