کد خبر: ۲۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
همکاری و همزیستی میراث فرهنگی و توسعه پایدار در همکاری برای تحقق اهداف متوقف نمی‌شود بلکه آنچه در جوهره میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین نهفته است تجربه هزاران سال زندگی خردمندانه در سرزمین ایران است که انباشت علمی عظیمی را به وجود آورده است.
در زمینه توسعه زیرساختها نهادهای توسعه‌ای باید با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری سازنده داشته باشند بطوریکه همزمان توسعه و حفاظت تحقق یابد.
 خبرگزاری میراث فرهنگی – میراث فرهنگی - شهرام کریمی رئیس موسسه گنجینه ملی آب ایران این مطلب را در آستانه برگزاری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار مطرح کرد .
 
وی با اشاره به ارتباط موجود میان میراث فرهنگی با مدیریت آب تصریح کرد که در زمینه توسعه زیرساختها باید نهادهای توسعه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همکاری سازنده داشته باشند بطوریکه همزمان توسعه و حفاظت تحقق یابد.
 
او افزود:همکاری و همزیستی میراث فرهنگی و توسعه پایدار در همکاری برای تحقق اهداف متوقف نمی‌شود بلکه آنچه در جوهره میراث فرهنگی و طبیعی سرزمین نهفته است تجربه هزاران سال زندگی خردمندانه در سرزمین ایران است که انباشت علمی عظیمی را به وجود آورده و بایسته است در روند توسعه کشور، نسبت به این ذخیره بین نسلی و عظیم توجه لازم صورت گیرد .
 
به اعتقاد کریمی از این دیدگاه میراث فرهنگی می‌تواند در زمینه ارائه تجربیات توسعه و بومی سازی مقتضیات آن پیشرو باشد.
 
 وی تجدید نظر در روشهای مبتنی بر زورمداران مدرن و بازگشت به تجربیات تاریخی و مبتنی بر اصول مدارا و همزیستی با طبیعت و فرهنگ، کنترل شتابزدگی ،حفظ محیط زیست و حفظ هویت و فرهنگ (میراث فرهنگی) را از اهداف برگزاری همایش یاد شده عنوان کرد .
 
کریمی خاطرنشان ساخت که بررسی راهکارهای توسعه تعامل بین متولیان میراث فرهنگی و توسعه پایدار به ویژه آمایش سرزمین و نیز دستگاه‌های مسئول در زمینه توسعه زیر ساختهای کشور نیز از اهداف این همایش است .
 
او که ریاست پنل میراث فرهنگی ، توسعه پایدار و مدیریت آب همایش رابرعهده دارد سایر اعضای این پنل را به این شرح اعلام کرد: سید علی ایوب‌زاده عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، علی باقری استادیار گروه مهندسی منابع آب دانشگاه تربیت مدرس، محمود شفاعی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، عباسعلی قزل سوفلو رئیس پژوهشکده محیط های خشک، سید حبیب موسوی جهرمی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی، مهدی یاسی دانشیار مهندسی رودخانه دانشگاه ارومیه، محمد صافی استادیار پردیس فنی دانشگاه شهید عباسپور .
 
به گفته کریمی میراث فرهنگی، توسعه پایدار و مهندسی و مدیریت منابع آب و آموزش علمی- فنی و حرفه ای، حفاظت از آثار تاریخی در محدوده‌  طرحهای توسعه منابع آب و میراث فرهنگی بنیان فرهنگ توسعه پایدار و بهره گیری از تجربه تاریخی- فرهنگی زیست در بهبود فرهنگ در حوزه‌های مختلف آب (تامین، انتقال، توزیع و بهره برداری، مدیریت) از زیرمحورهای تصویب شده در کمیته سیاستگذاری همایش هستند.
 
 وی باورها، آداب و رسوم، آیین‌های آب در تاریخ و آموزه‌های آن در توسعه پایدار، نقش میراث فرهنگی در ارتقای مدیریت منابع آب کشور شامل حوزه استفاده از میراث فرهنگی در بهبود اقتصاد تامین آب و ارتقای بهره برداری، اهمیت توسعه  موزه‌های آب در توسعه  گردشگری و آگاهی بخشی آب نسبت به تجربه  تاریخ و فرهنگ، بازخوانی و به روز کردن دانش سنتی مهندسی آب، علاج بخشی، مرمت سازه‌های تاریخی آبی با استفاده از فناوری‌های روز و انطباق مطالعات میراث فرهنگی و گردشگری با نظام فنی اجرایی کشور و راهکارهای پیشنهادی آن را از دیگر زیر محورهای این همایش عنوان کرد.

منبع: خبرگزاری میراث فرهنگی
نام:
ایمیل:
* نظر: