کد خبر: ۲۱۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۳
عضو کمیسیون امور داخلی شورا‌ها مجلس با اشاره به طرح تجمیع کارت‌های بانکی ، گفت : بر اساس این طرح همه حساب‌های یک فرد در یک کارت تجمیع می‌شود تا از حساب اجاره ایی و پولشویی جلوگیری شود .

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امور داخلی شورا‌ها در برنامه  روزی نو در شبکه رادیویی اقتصاد درباره طرح تجمیع کارت‌های بانکی در مجلس گفتگو  کرد  .


مجری: سلام عرض می‌کنم خدمت شما و وقت شما بخیر

ابوترابی : بنده هم سلام عرض می‌کنم خدمت شما و همکاران محترمتان

مجری: طرح تجمیع کارت‌های بانکی و یکی کردن آن‌ها را شما در مجلس مطرح کردید، جنابعالی ازجمله نماینده‌های تقریباً  جنجالی مجلس هستید طرح‌هایی مطرح می‌کنید که خیلی واقعی نیست و یک مقدار دور از واقعیت است، اما خیلی جدی پای آن می‌ایستید و خیلی سفت از آن دفاع می‌کنید ازجمله طرح جابجایی پایتخت که در مجلس قبل مطرح کردید این مجلس هم اوایل به آن اشاره کردید، ولی به نظر می‌رسد که طرح هایتان یک مقدار واقعی‌تر از گذشته است. می‌فرمایید آیا امکان تجمیع کارت‌های بانکی الان وجود دارد یا خیر و چرا این طرح را ارائه دادید.

ابوترابی : ما اگر قرار است چهار تا از منشأ اصلی پولشویی و راه‌هایی که می‌شود با آن پولشویی و خلق پول کرد را بیان کنیم، خداوند به بنده توفیق داده است در این سه دوره که نماینده مجلس بوده ام دست گذاشته ام و ورود پیدا کرده ام. اولین که الحمدلله به نحو احسن درحال اجرا است و تأثیری خیلی خوبی در بازار اقتصاد گذاشته است که الحمدلله ۵۰ درصد آن انجام شده است و این طرح بنده یک کار بنیادین شد در زمینه چک که در دوره اول تبدیل به قانون شد. طرح دوم که ما امروز با یک مقوله‌ای مواجه هستیم به نام قولنامه‌های عادی یعنی افراد می‌آیند و بدون اینکه مشخص شود منشأ پولشان چه است با یک قولنامه عادی ده‌ها هکتار زمین خرید و فروش مغازه

مجری: مسکن اصلاً محلی است برای پولشویی

ابوترابی : بخصوص قولنامه‌های عادی، چون قولنامه‌های عادی در هیچ جایی مطرح نمی‌شود؛ لذا دوره قبل طرح آن را دادم و الان برای بار چهارم بین شورای نگهبان و مجلس رفت و آمد پیدا کرده است و آخرین آن که اصلاح نظر شورای محترم نگهبان بود، حدود دو هفته پیش انجام شد که انشاالله امید داریم برود برای بحث تشخیص مصلحت، یک کار فوق العاده بزرگی که ابطال قولنامه‌های عادی را دربر می‌گیرد. این هم دومین طرحی بود که دوره قبل داده ام یکی تبدیل شد به قانون به نام قانون چک، یکی بین مجلس و شورای نگهبان است که چهار بار رفت و برگشت داشته است و یک تحول فوق العاده بزرگ در این عرصه است می‌دانید بیشترین پرونده ما در محاکم دادگاه عمدتاً بخاطر املاک و بخاطر همین قولنامه‌های عادی است.

مجری: و خیلی از فساد‌هایی که اتفاق می‌افتد شورا‌های شهر یکی اش همین است.

ابوترابی : اگر این اتفاق بیفتد یک تحول بزرگ است عین دقیقاً قانون چک در سامانه معاملات

مجری: عین معاملات عادی و معاملات رسمی دیگر؟ که قوه قضائیه هم اعلام کرده بود باید اصلاح شود.

ابوترابی : بله مردم می‌توانند خرید و فروش و حتی سند خانه یشان را منتقل کنند این تقریباً مثل همان قانون چک می‌شود، اما در قانون چک هم سامانه صیاد ملاک است اگر چک حامل اگر خاطرتان باشد را حذف کرده ایم در قانون چک این هم همین می‌شود قولنامه‌های عادی دیگر باطل می‌شود اساساً هر کسی هم بنویسد نمی‌تواند استفاده کند.

مجری: این تجمیع کارت‌ها چطور.

ابوترابی : نکته بعدی بحث نوعی پدیده‌ای در مملکت داریم به نام حساب‌های اجاره ای، بین سه میلیون و ۴۰۰ تا ۷ میلیون که گفته اند اتباع خارجه، بعلاوه مثل همین مجرمینی که منتد می‌شود به صدور رأی این حساب‌ها و توقیف اموال، اما، چون که ما به طور میانگین هر ایرانی ۷ کارت بانکی و ۷ حساب دارد و هر ایرانی به طور میانگین می‌تواند حداکثر ۲۵۰ حساب داشته باشد در بانک‌های مختلف، با یک پدیده‌ای مواجه هستیم به نام حساب‌های اجاره ای، این حساب‌ها امروز هم امور اتباع خارجه که تقریباً ۵ میلیون نفر هستند و آن‌هایی که مجرم هستند و جرم مرتکب شده اند و حساب هایشان بسته است به راحتی می‌روند از رفیق شان کارت می‌گیرند و حساب می‌گیرند که کارت بانکی در آن است و کل امور زندگی رتق و فتق می‌شود بدون اینکه نیاز به حساب‌های خودش داشته باشد یک مبلغی هم به مالک کار می‌دهد خیلی هم متداول می‌شود بین افراد مستضعف و غیر مستضعف متداول شده است این یکی از موارد مهم پولشویی و انواع جرائم در آن اتفاق می‌افتد. ما برای اینکه ان اتفاق نیفتد به جای اینکه این ۸ تا کارت را میانگینی که هر ایرانی دارد را تجمیع کنیم که تکلیف سال ۱۳۸۲ کارت ملی هم همین است که مکلف می‌کنیم یک کارت بانک صادر کند در فرای این پدیده‌ای به وجود آمده است به نام کیف‌های پول مثل تهران من مثل اسنپ مثل بسیاری از فضا‌های مجازی که انجام می‌دهند یک بانک نوین شده است و خلق پول می‌کند لذا ما یک کیف پول ملی طراحی می‌کنیم بر بستر اینکه پول ملی به ایرانی‌ها یک کارت داده می‌شود کارت بانکی اش هم محسوب می‌شود البته ما دنبال این هستیم که عکس و مشخصات هم باشد.

مجری: پیش بینی می‌کنید مجلس بعد بتوانید این کار را انجام دهید. یا در همین مجلس می‌شود.

ابوترابی : ما سعی مان این است که در همین مجلس بتوانیم این را انجام دهیم خیلی هایش نیاز به قانون ندارد. ما کمیسیون مبارزه با پولشویی که وزیر اقتصاد و دارایی رئیس آن است و ۶ وزارتخانه هم عضو آن است خیلی این‌ها را می‌توانیم پیش ببریم و کار را به نوعی با وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی شروع کرده ایم.

مجری: ممنون

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار