کد خبر: ۲۱۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
طبق آخرین تغییرات نرخ سود در بازار بین بانکی، این نرخ در سال جاری برای دومین بار به نرخ ۲۱ درصد رسیده است‌.

سود بین بانکی دوباره به ۲۱ درصد رسید

اواخر تیر ماه امسال نرخ سود در بازار بین بانکی رکورد ثبت کرد و به نرخ ۲۱‌.۳۱ درصد رسید که این موضوع با واکنش منفی فعالان بازار سرمایه مواجه شد و آن را عاملی تاثیرگذار در افت شاخص بورس طی آن دوره دانستند. 

در واکنش به روند افزایشی سود بین بانکی، جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی و سازمان بورس برگزار شد که در آن بر کنترل سود بین بانکی تاکید شد.

همچنین، عباس حسینی - معاون امور بانکی وزیر اقتصاد - در این باره گفت که سیاستی مبنی برای افزایش نرخ سود بین بانکی وجود ندارد و این نرخ به سرعت تعدیل و منطقی می‌شود.

علاوه بر این، در این رابطه احسان خاندوزی_ وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به ایسنا اعلام کرد که سیاست تیم اقتصادی مبنی بر باقی ماندن سود بین بانکی در محدوده ۲۰ درصد تغییر نکرده و برای حل این مسئله در جلسه شورای پول و اعتبار تصمیم‌گیری خواهد شد.  

در پی اظهارات مسئولان بر کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی، این سود روند کاهشی پیدا کرد و در محدوده ۲۰ درصد قرار گرفت اما اکنون پس از گذشت چند ماه، آخرین تغییرات نرخ سود در بازار بین بانکی نشان می‌دهد که تا تاریخ ۲۹ آذر سال جاری این نرخ به ۲۱ درصد رسیده است.

در این بین، ماجرای مخالفت بورسی‌ها با افزایش سود بین بانکی به این برمی‌گردد که به اعتقاد آن‌ها، افزایش نرخ بهره بین‌بانکی هزینه تامین کسری منابع بانک‌ها را افزایش می‌دهد و بانک‌ها حاضر می‌شوند با نرخ‌های بالاتری به سپرده‌گذارها سود پرداخت کنند تا کسری خود را جبران کنند که این موضوع، جذابیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری را بالا می‌برد و  تاثیر مهمی در حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به بانک‌ها دارد.

از سوی دیگر، کارشناسان پولی و بانکی می‌گویند که این نرخ‌، تاثیری بر تحولات شاخص بورس ندارد و روند افزایشی این نرخ نیز ناشی از فشار و انتظارات تورمی تحت تاثیر رشد نرخ ارز بوده نه سیاست‌های ضدتورمی.

البته، کارشناسان معتقدند که افزایش سود بین بانکی در صورتی می‌تواند بر روند بازار سرمایه تاثیر بگذارد که روند افزایشی سود در بازار بین بانکی متداوم و قابل ملاحظه باشد.

این در حالی است که رئیس کل بانک مرکزی روند تغییرات سود بین بانکی مرتبط با وضعیت عرضه و تقاضا می‌داند و هدف این بانک در بازار بین بانکی را کنترل نوسانات نرخ سود اعلام می‌کند. 

همچنین، طبق گفته محمد نادعلی - مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، نرخ سود سپرده و تسهیلات در ایران تابع شرایط بازار بین بانکی نیست؛ بنابراین تغییرات در سود بین بانکی نمی‌تواند تاثیری بر بازار سرمایه داشته باشد بلکه تغییرات نرخ سود سپرده و تسهیلات است که بر بازار سرمایه تاثیرگذار است.

طبق این گزارش‌، سود بین بانکی که به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد، در واقع قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آن‌ها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.

در حال حاضر، این سود به ۲۱ درصد رسیده که باید دید همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد یا به نرخ ۲۰ درصد بازخواهد گشت.

سود بین بانکی دوباره به ۲۱ درصد رسید

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار