کد خبر: ۲۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
گزارش ميداني «تجارت» از نخستين روز فروش اقساطي خودرو
طرح فروش اعتباري خودرو با وام 25 ميليون توماني به صورت رسمي از روز گذشته آغاز شد. در روزي كه هواي پايتخت باراني بود طرح خرید خودرو در قالب بسته تسریع در رونق اقتصادی، با استقبال مردم مواجه شد. به گزارش تجارت از همان ساعات اولیه صبح ديروز، استقبال مردم براي خريد خودرو به گونه‌ای بود که در مقابل برخي از نمایندگی‌های ایران‌خودرو و سایپا، صف ایجاد شد.
به گزارش روزنامه تجارت- هرچند كه گروهي از منتقدان بسته ضد ركود دولت معتقدند كه طرح ویژه دولت صرفا برای فروش خودروهای در انبارمانده خودروسازان است؛ اما مشاهدات خبرنگار روزنامه تجارت حاكي از اين است كه از همان ساعات ابتدايي روز گذشته و با آغاز به كار نمایندگی‌های مجاز فروش گروه‌هاي خودروسازي، مراجعات مردم به مرور بیشتر شده و در مقابل برخي از آنها صف تشكيل شده است. گروهي از مراجعه‌كنندگان به نمایندگی‌ها صرفا برای اطلاع از چگونگی و شرایط فروش خودروها حاضر بودند و به مرور با پاسخگویی، توانستند اطلاعات و فرم‌های مربوطه را دریافت کنند، اما آنچه که به عنوان یکی از دغدغه‌های مردم در استفاده از وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به چشم می‌خورد، تعداد چک‌هایی است که فرد متقاضی باید به نمایندگی ارائه داده و پس از آن خودروی مورد نظر را دریافت کند، در حالی که به گفته مسئولان نمایندگی، تمامی چک‌ها باید از سوی ضامن فرد متقاضی امضاء شده باشد.
بازهم مشكل قطعي سيستم در نمايندگي‌ها
صبح روز گذشته برخي نمايندگي‌هاي مجاز فروش خودرو با مشكلي مواجه بودند كه براي بسياري از مردم شنيدن آن تبديل به عادت شده است. فروش اقساطي خودرو طبق اطلاعات از پيش اعلام شده قرار بود تا در 800 نمایندگی ایران‌خودرو و 650 نمایندگی سایپا آغاز شود، با اين حال روز گذشته و در ساعات ابتدايي آغاز فروش اقساطي خودرو در برخي از اين نمايندگي‌ها سيستم دچار قطعي شده بوده است. بر اين اساس برخي از نمایندگی‌های طرح فروش اقساطی خودرو که قرار بود اجرای این طرح قرار بود از ساعت 8:30  صبح فروش خودرو را آغاز كنند، طبق مشاهدات سیستم الکترونیکی ثبت‌نام تاکنون قطع بود و مراجعه‌کنندگان نتوانستند کار ثبت نام خود را انجام دهند. البته بايد به اين نكته نيز اشاره كرد كه بیشتر مراجعه‌کنندگان که در محل حاضر بودند، مدارک کافی همراه ندارند. مدارکی که متقاضیان باید داشته باشند شامل چک، شناسنامه، کارت ملی و پر کردن فرم برای اعتبارسنجی است. براساس اعلام مسئولان متقاضیان بعد از ثبت‌نام در یک بازه زمانی 30 روزه صاحب خودرو می‌شوند.
چند نفر وام خودرو مي‌گيرند؟
ضوابط اجرایی پرداخت تسهیلات در حالی اعلام شده و از ديروز شروع می‌شود که بانک مرکزی قصد دارد برای تسهیلات خودرو، هزار و 500 میلیارد تومان منابع تخصیص دهد که این اعتبارات فقط نیاز 60 هزار متقاضی را پوشش می‌دهد. آنگونه که برخي منابع آگاه در صنعت خودرو کشور اطلاع مي‌دهند بانک مرکزی قرار است 900 میلیارد تومان به ایران خودرو و 600 میلیارد تومان به سایپا تسهیلات ارائه دهد که 34 هزار دستگاه خودرو از سوی ایران‌خودرو و26 هزار دستگاه از سوی سایپا ارائه خواهد شد. بر این اساس با ثبت‌نام 60 هزار نفر در این طرح، به طور موقت از نام‌نویسی جدید جلوگیری به عمل خواهد آمد تا اینکه با تامین اعتبار ثبت‌نام‌های جدید آغاز شود. براساس این گزارش دو شرکت خودروساز برای یک صد تا دویست هزار دستگاه خودرو که نیاز به 5 هزار میلیارد تومان نقدینگی دارد، برنامه‌ریزی کرده‌اند.
عدم‌ آگاهي مشكل بزرگ  متقاضيان
در طرحی که روز گذشته برای فروش خودرو با پرداخت 80 درصد ارزش خودرو به صورت وام بانکی با سود 16 درصد اجرایی شده، مردم می‌توانند نسبت به خرید 26 مدل خودروی سواری، 18 مدل وانت و یا 14 مدل تراکتور اقدام کنند. بررسی وضعیت مراجعه مردم به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز نشان می‌دهد که بیشتر متقاضيان برای كسب اطلاع درباره جزئیات شرایط فروش خودرو و تحویل آن کنجکاو بوده و تا حدود زيادي در حال پرس و جو بودند.
حسين، جواني 30 و چند ساله است كه برای خرید خودرو به يكي از نمايندگي‌ها مراجعه كرده در گفتگو با روزنامه تجارت مي‌گويد: پيش از اين كه به نمايندگي مراجعه كنم، اطلاعات زيادي درباره شرايط اين تسهيلات نداشتم اما حالا متوجه شدم كه برای خرید خودرو باید چند فقره چک ارائه کنیم که تهیه این چک‌ها کار سختی است و کسی حاضر نیست این تعداد چک را به ما بدهد. او همچنين می‌گوید بهتر بود قیمت خودروها کمی کاهش می‌یافت و به اندازه‌ سود وام، از قیمت خودرو کم می‌کردند تا خرید نقدی می‌کردیم و نیازی به ارائه چک و ضمانت نبود.
5 هزار خودرو صبح ديروز فروش رفت
در همين حال قائم مقام وزیر صنعت از فروش 5 هزار خودرو با وام 25 میلیونی از صبح روز گذشته تاکنون لحظه تنظيم اين گزارش (ساعت 14) خبرداد که 99 درصد آن پراید، پژو و تندر بوده است. به گزارش تسنیم، مجتبی خسروتاج گفت: از ساعات ابتداي روز گذشته كه طرح جدید فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی عملیاتی شد، 5 هزار خودرو که 99 درصد آن پراید، پژو و تندر بوده، به فروش رفت. وی در خصوص اینکه چرا مدت بازپرداخت وام خودرو از 7 سال به 4 سال کاهش یافت، گفت: از آنجایی که بانک مرکزی خرید دین را 4 ساله تعیین کرد، خودروسازان هم از بازپرداخت 4 ساله استقبال کردند، البته خودروساز می‌تواند اقساط را 7 سال تعیین کند و در این خصوص مختار است. خسروتاج افزود: بانکهای ملت، تجارت، سپه و صادرات چهار بانک عامل برای پرداخت وام خودرو هستند. وام ماشین‌آلات بخش کشاورزی را هم بانک کشاورزی پرداخت می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر: