کد خبر: ۲۱۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۳
معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: الگوی کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان تغییر کرده و از کشت سنتی و تولید تریاک به تولید شیشه رسیده که بسیار خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، نشست مجمع عمومی و انتخابات هیات امنا و هیات مدیره مجمع خیرین یاریگران زندگی استان هرمزگان، با حضور دکتر علیرضا نبی رئیس هیات مدیره مجمع یاریگران زندگی کشور، جمال‌لو معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، احسان کامرانی معاون سیاسی، امنیتی، اجتماعی استانداری هرمزگان، دکتر قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و خیرین برگزار شد.

دکتر نبی رئیس هیات مدیره مجمع یاری‌گران زندگی کشور در این نشست اظهارداشت: خیلی وقت است با عزیزانی کار می‌کنم که غیر از خدا هیچ‌کسی را ندارند و از همین بچه‌هایی که علی‌الظاهر طردشده هستند حاجت‌های بسیاری دارند و خداوند متعال را در بین این افراد دیده‌ام.

وی افزود: من خیلی آدم خوشبختی هستم؛ صبح که از خواب بیدار می‌شوم گوشی‌ام پر از حواله‌هایی است که درخواست بندگانش است و این نشان می‌دهد من نشان دهنده این است که من زنده‌ام و تاثیرگذار هستم و خداوند مرا می‌بیند، ما انسان‌ها اگر خدمت نکنیم می‌میریم حتی اگر قلب‌مان کار کند و شش‌هایمان پر از اکسیژن باشد.

رئیس هیات مدیره مجمع یاری‌گران زندگی کشور، بیان‌کرد: اینجا قلب‌های پاکی دور هم جمع شده‌اند و می‌خواهند عشق را به همدیگر ارزانی بدهند، من عزت، شهرت، احترام و محبت را از بچه‌ها دارم، دو هفته پیش مادرید بودم و وقتی گفتم که در ایران چه کار می‌کنیم نمایندگان ۵۳ کشور به حرمت ایران عزیزمان کف می‌زدند و ما چرخه نحص اعتیاد را قطع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: من در شورای زیتون سازمان ملل متحد عرض کردم که سازمان ملل متحد را منحل کنید و سازمان دلل متحد را تاسیس کنید چرا که این دل های ما است که می تواند رنج‌ها را از بین ببرد.

نبی عنوان کرد: بچه‌های ما در کمپ‌ها مشکل تغذیه دارند، هر کدام از این‌ها چاه نفت هستند و باید از آن‌ها استفاده کنیم و برایشان کار استفاده کنیم، با خدا باید معامله کنیم، نه خواب است، نه سرش شلوغ، نه رییس دفترش وقت ندارد و نه مریض می‌شود و همیشه هست.

اعتیاد در حال تبدیل به یک پاندمی است

دکتر جمال‌لو معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، نیز در این جلسه، اظهارداشت: به دنبال این هستیم که به دور از اقدامات ظاهری کاری تحول‌گرایانه در استان هرمزگان انجام دهیم که ارزش‌آفرین باشد.

وی ادامه داد: ما با یک اپیدمی مواجه هستیم که سازمان ملل در گزارش ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به آن اشاره کرده است و اپیدمی‌ها را حاکمیت‌ها به تنهایی نمی‌توانند حل و فصل کنند؛ طبق اعلام سازمان ملل، اعتیاد به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است و در حال تبدیل شدن به یک پاندمی است و همه برای حل آن باید پای کار بیایند‌.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید‌کرد: سال ۱۴۰۰ رکورد کشف مواد مخدر در دنیا توسط ایران شکسته شد، بارها و بارها سازمان های بین الملل از ما تقدیر کردند اما این امر یک پروسه بود و قریب به ۴هزار جوان عزیز کشور جان خود را از دست دادند تا مواد به کشور وارد نشود.

جمال‌لو تصریح‌کرد: به قول شهید مطهری، انسان‌های امروزی از فاصله بین دانسته‌ها و باورهایشان رنج می‌برند و تا پیش از این تمرکز ستاد مبارزه با مواد مخدر بر افزایش دانسته‌های مردم بوده اما رویکرد جدید ستاد با طرح یاری‌گران زندگی ارتقای باورهای مردم است.

وی عنوان‌کرد: الان فضا و نیروی انسانی در کمپ‌ها وجود دارد و مقدروات فروش محصولات نیز ایجاد شده است که لازم است با ایجاد انگیزه برای معتادین به سمت کارآفرینی پیش برویم.

جمال‌لو خاطرنشان‌کرد: یک خطر بسیار بزرگ با آمدن طالبان ما را تهدید می‌کند و تغییر الگوی کشت مواد مخدر در حال اتفاق است چنانچه مواد اولیه پیش سازه و دانش فنی به افغان‌ها آموزش داده شده است و از کشت سنتی تریاک رو به سوی تولید شیشه آورده‌‌اند که احتمالا به زودی این شیشه‌ها وارد ایران شود.

گلایه رئیس‌کل دادگستری استان از ستاد مبارزه با مواد مخدر

قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان هم بیان کرد: ما از ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گلایه مند هستیم چرا که هرمزگان دومین استان در آمار کشفیات مواد مخدر است و شهدای بسیاری را هم تقدیم کرده است اما در توجهات ستاد باید به استان جایگاه خوبی نداریم.

وی تأکید‌کرد: لازم است سهمیه پذیرش معتادان در کمپ‌های استان  افزایش پیدا کند و متناسب با آن بودجه‌هایی به استان اختصاص داده شود.

کامرانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز در این آیین تأکید‌کرد: اگر استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان مرزها را رها کنند و مبارزه با مواد مخدر را رها کنند کل اروپا را مواد مخدر خواهد گرفت بنابراین حوزه بین‌الملل نیز باید به کمک ایران بیاید.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار