کد خبر: ۲۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
رئیس کل سازمان خصوصی سازی :
رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه در14 سال گذشته هیچ سرمایه گذار خارجی به صورت مستقیم از سازمان سهم دریافت نکرده است؛ گفت: امید داریم با رفع ابهامات سیاسی و مشکلات اقتصادی راه برای حضور سرمایه گذاران خارجی در واگذاری های دولت باز شود.
عبدالله پوری حسینی روز سه شنبه در همایش 'اقتصاد ایران در پساتحریم ، کیش دروازه ورود' و در پنل تخصصی بررسی راه کارهای جذب سرمایه گذاری خارجی و رفع چالش ها حقوقی و سیاسی در پسا تحریم به تعریفی از خصوصی سازی و تفاوت آن با سایر سرمایه گذاری ها پرداخت و گفت: انتقال مالکیت و مدیریت از بخش دولتی به غیردولتی در راستای ارتقا بهره وری است و تفاوت آن با سایر فعالیت های اقتصادی این است که اگر کشوری قصد سرمایه گذاری در ایران ازطریق ایجاد شرکت یا راه اندازی کارخانه و نیروگاه را داشته باشد با سازمان خصوصی سازی کاری ندارد و باید مجوزهای لازم را کسب کند.
وی تاکید کرد : سازمان خصوصی سازی در جائی پاسخگو خواهد بود که صنعت، دارایی و طرحی شکل گرفته و تایید شده باشد اگر چه به بهره برداری کامل نرسیده باشد ، در صورتی که سرمایه گذار تمایل به ادامه فعالیت در کار خود را داشته باشد باید به سازمان مراجعه کند .
پوری حسینی با بیان اینکه ارزیابی دقیقی از باقیمانده سهام دولت برای واگذاری نداریم افزود : سازمان خصوصی سازی از سال 80 تا کنون حدود یکصد میلیارد دلار ( 137 هزار میلیارد تومان) به غیر دولتی ها سهام داده است که نیمی از آن یعنی 60 هزار میلیارد تومان آن از بابت واگذاری سهام عدالت یا رد دیون دولت به طلبکاران بوده و خصوصی سازی اطلاق نمی شود و حدود 76 هزار میلیارد تومان از واگذاری ها با تعریف خصوصی سازی انطباق دارد که آنهم از طریق مزایده و یا شرابط رقابتی به بخش غیردولتی یا خصوصی واگذار شده است .
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت : سهام باقیمانده ارزش گذاری نشده است اما بر اساس اطلاعات موجود معادل آنچه که در 14 سال گذشته از فیلتر خصوصی سازی عبور و به غیر دولتی ها واگذار شده است دولت برای عرضه سهام دارد که عمده آنها در حوزه های چون واحدهای پتروشیمی ، معادن ، ماشین سازی ، فولاد سازی ، نیروگاههای آماده با انرژی های نو ، خدمات ارتباطی ، مخابرات ، حمل ونقل و کشتیرانی سهام و دارایی و ... که به مررو واگذار می شود .
وی در مورد ویژگی ها و جذابیت شرکت های قابل واگذاری به سرمایه گذاران خارجی نیز گفت : شرکت های باقیمانده دولت بازدهی خوبی برای آنها خواهد داشت اما از آنجا که اقدامی در این زمینه انجام نشده است امید داریم با رفع ابهامات سیاسی و مشکلات اقتصادی راه برای حضور سرمایه گذاران خارجی در واگذاری های دولت باز شود.
پوری حسینی به فضای تحریم موجود در کشور اشاره کرد و گفت : اززمان ابلاغ اصل 44 قانون اساسی هیچ سرمایه گذارخارجی در طول 14 سال گذشته به صورت مستقیم از سازمان خصوصی سازی سهم دریافت نکرده چرا دولت در این بازه زمانی مجاز به واگذاری سهام به شرکت های کوچک بود و به همین دلیل مسیر پاکسازی و لایروبی نشده است .
رئیس سازمان خصوصی سازی این همایش را فرصت خوبی برای تبادل نظر ، برطرف شدن ابهامات و پاسخگوئی عنوان کرد و گفت : تلاش ما فراهم کردن مسیر مناسب برای حضور سرمایه گذاران در ایران در قالب فعالیت های خصوصی سازی و دریافت سهام و دارایی دولت و یرون آوردن اقتصاد از دست دولت و قرار دادن در اختیار بخش خصوصی است .
پوری حسینی در پایان در مورد برنامه ها و تسهیلات این سازمان برای ورود سرمایه گذاران خارجی به واگذاری های دولت اظهار داشت : ما در ابتدای راه هستیم ، به دلیل طولانی شدن بحث توافق هسته ای ایجاد و ترسیم فضای پسا تحریم با تاخیر روبرو شد ، انچه را که باید به سرانجام برسانیم محقق نشده اما کار را شروع کرده ایم .
همایش دوروزه 'اقتصاد ایران در پسا تحریم، کیش دروازه ورود 'امروز سه شنبه با حضور اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی ، علی اصغر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ، عبدلله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی ، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، محمد خزاعی معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در مرکز همایشهای بین المللی جزیره کیش شروع آغاز بکار کرد .
این همایش با برگزاری هفت پنل تخصصی در دو نوبت صبح و عصر امروز و فردا در مرکز همایش های بین المللی کیش پیگیری می شود .
11سفیر خارجی در همایش اقتصاد ایران در پساتحریم، کیش دروازه ورود، هفتمین نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری کشور و دومین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی کیش شرکت دارند.
دومین نمایشگاه بورس ، بانک ، بیمه و خصوصی سازی و هفتمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه گذاری در ایران نیز که روز دوشنبه فعالیت خود را در مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش آغاز کرده تا 21 آبان ماه پذیرای بازدید کنندگان است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار