کد خبر: ۲۱۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
مهر نوشت:این روزها اصلی ترین دغدغه مردم خرید خانه است چرا که خرید مسکن نیازمند سرمایه مالی کلان است.

نکته این است که یکی از روش‌هایی های برطرف کردن کسری بوجه برای خرید خانه تسهیلات است که می‌توانید خانه دار شوید و به جای مبلغی که دریافت می‌کنید ماهیانه به صورت اقساط پرداخت کنید.

از سوی دیگر خرید خانه‌های آپارتمانی نوساز شانس گرفتن وام بانکی از سوی سازنده بیشتر است. خرید آپارتمان با وام مسکن علاوه بر اینکه برای زوجین جوان مناسب است، روشی برای صاحب خانه شدن بسیاری از افراد است که توان مالی مناسب برای خرید نقدی و کامل خانه ندارند.

راه‌های دشوار برای دریافت وام مسکن

برای دریافت وام مسکن باید اول اوراق تسه خریداری شود که تقریباً یک سوم وام برای خرید اوراق صرف می‌شود باز پرداخت این وام ۱۲ ماهه است و اگر وام جعاله دریافت کنید بازپرداخت ۵ ساله دارد

این تسهیلات به دو صورت فردی و زوجین ارائه می‌شود که سقف اعتبار فردی ۲۰۰ میلیون تومان و سقف اعتبار زوجین با ارائه عقدنامه کتبی، ۴۰۰ میلیون تومان است. همچنین حداکثر زمان بازپرداخت این وام ۱۴۴ ماه یعنی ۱۲ سال است. ضمن اینکه به این مبلغ اعتبار، ۸۰ میلیون هم وام جعاله یا همان تعمیرات مسکن اضافه می‌شود که شما می‌توانید به صورت فردی مجموعاً ۲۸۰ میلیون و به صورت زوجین، ۴۸۰ میلیون تومان دریافت کنید. حداکثر زمان بازپرداخت وام جعاله که به اقساط وام مسکن اضافه می‌شود.

خرید سه متر خانه با وام مسکن در تهران

هر برگ از تسهیلات مسکن نسبت به هفته گذشته، روند افزایشی داشته و متأهل های تهرانی برای وام باید حدود ۱۲۱ میلیون تومان پرداخت کنند.

آخرین وضعیت قیمت ارواق مسکن (تسه) سال گذشته فروردین ماه به ۱.۲۴۰.۰۰۰ هزار ریال و در اردیبهشت ماه ۱.۲۰۰.۷۰۰ هزار ریال و در خرداد ماه ۱.۲۴۰.۱۰۰ هزار ریال بود و این اوراق در دی ماه سال گذشته نیز با قیمت ۱.۲۰۰.۰۰۰ هزار تومان معامله می‌شد و در سال جاری با قیمت ۱٬۲۶۴٬۰۰۰ معامله شده است.

هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان، در مرداد سال گذشته ۱۲۵ هزار تومان و در شهریور سال گذشته نیز ۱۲۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان، در آبان ماه ۱۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان و آذر ماه ۱۲۵ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد.

اوراق تسهیلات مسکن در دی و بهمن سال گذشته نیز با قیمت‌های ۱۲۵ هزار و ۳۰۰ و ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال جاری ۱۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت دارد که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

خرید خانه با وام بانکی و مشکلاتی که دارد

در خانه‌های که وام دارند اگر خانه نوساز باشد شرایط متفاوت است و پس از سند زدن خانه می‌تواند وام را دریافت کنید اما در خانه‌های قدیمی که وام دارند چنین کاری امکان پذیر نیست و این امر باعث می‌شود که خانه را وکالتی خریداری کنید که این کار هم درسرهایی دارد در کنار اینکه خانه‌های وام دار به نفع خریدار و فروشنده است اما می‌تواند کلاهبرداری از سوی کلاهبرداران باشد و می‌تواند برای خریدار ضرر باشد.

مثلاً ممکن است فروشنده پیش از آزادسازی سند از دنیا برود و وکالت‌نامه شما باطل شود. یا به هر دلیلی فروشنده به مشکل مالی بخورد و سند خانه‌اش توقیف شود. در این صورت شما می‌مانید و یک قولنامه و خانه‌ای که برای بازپس‌گیری‌اش باید مدت‌ها در راهروهای دادگاه بالا و پایین بروید.

معامله قولنامه‌ای خانه‌های وام‌دار برای کلاه‌برداران نیز موقعیت بسیار مناسبی فراهم می‌کند. از آنجا که به صورت رسمی سند خانه به نام شما انتقال پیدا نمی‌کند، فروشنده می‌تواند خانه را به عنوان خانه وام‌دار به صورت قولنامه‌ای به چند نفر بفروشد و بعد فرار کند.

به همین دلیل هنگام خرید خانه وام‌دار باید مطمئن شوید که فروشنده آدم درستی است و این خانه قبل از شما به شخص دیگری فروخته نشده. کاری که البته آسان نیست.

۳ متر خانه با وام مسکن

بیت الله ستاری، کارشناس مسکن درخصوص اینکه وام مسکن می‌تواند زوجین را خانه دار کند یا خیر گفت: وام مسکن هم از اول پرداخت تسهیلات که ۳۰ میلیون تومان بود ۱۰ متر خانه در تهران خریداری می‌شد حالا با این وام ۳ متر خانه در تهران می‌شود خرید چرا که قیمت ملک براساس تورم افزایش چشمگیری داشته است. البته بماند که تورم در مسکن را هر سال یا هرماه نمی‌توان ارزیابی کرد و باید رد بلند مدت افزایش یا کاهش قیمت مسکن مرود ارزیابی قرارگیرد.

وی در ادامه بیان کرد: در تهران با این وام نمی‌توان خانه خرید اما در برخی از شهرستان‌ها با یان تسهیلات می‌توان خانه خرید کرد اما پرداخت تسهیلات هم به نوعی بازی با مسئله است چرا که قدرت حل مسئله را نداریم. موضوع اصلی بازار مسکن کسری است که طی سال‌های اخیر ایجاد شده است و با ساخت ۱ میلیون ۳۰۰ هزار واحد در سال هم نمی‌توان مشکل را برطرف کرد از سوی دیگر دولت بخش خصوصی را در ساخت وساز فراموش کرده است و این امر هم باعث شده تا خانه سازی صورت نگیرد.

این کارشناس مسکن در پایان بیان کرد: تسهیلات کمکی بر خانه دار شدن نمی‌کند بلکه مردم را درگیر پرداخت اقساط نیز خواهد کرد.

وام پاک کردن صورت مسئله خانه دار شدن

به گزارش خبرنگار مهر؛ وزارت راه وشهرسازی باید به جای اینکه نحوه و قیمت وام مسکن را تغییر دهد ساخت وساز را تسریع بخشد یعنی برای انبوه سازان و سازندگان تسهیلات ویژه در نظر بگیرد تا ساخت و ساز در زمین‌های دولتی آغاز شود و این روند ساخت و ساز تسریع شود.

بیشتر بخوانید:

۳۵۲۱۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار