کد خبر: ۲۱۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
افزایش همکاری های بازرگانی بین ایران و روسیه، از اصلیترین مباحث نشست کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور در مسکو است که در آن راهکارهای عملیاتی رشد مبادلات تجاری تعیین می شود.

اعضای هیات های اتاق بازرگانی و بخش خصوصی ایران و روسیه در مذاکرات خود، تمام زیربخش های همکاری را در این حوزه به ویژه صادرات دو جانبه و منطقه ای، برنامه ریزی برای گسترش آن و رفع موانع احتمالی بررسی خواهند کرد.

همچنین نمایندگان بخش های مختلف دولتی و خصوصی ایران که به سرپرستی «محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در دوازدهمین نشست کمیسیون همکاری های مشترک ایران و روسیه در مسکو به سر می برند، امروز (چهارشنبه ) با همتایان خود در کارگروه های تخصصی موضوع های حوزه های تحت مسوولیت را بررسی خواهند کرد.

نتایج نهایی مذاکره و رایزنی اعضای هیات های ایران و روس در پیش نویس پروتکل گنجانده خواهد شد تا پس از ارزیابی های لازم و تصمیم گیری نهایی توسط معاونان روسای بخش های دولتی کمیسیون، برای امضای واعظی رئیس ایرانی و «الکساندر نوواک» رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور آماده شود.

اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ها به عنوان بزرگترین نشست دو کشور در این زمینه، دیروز سه شنبه با حضور واعظی و نوواک وزیر انرژی روسیه به عنوان رییس روسی این نشست در مسکو آغاز شد. 

کارشناسان و اعضای هیات های دو کشور در این نشست سه روزه، درباره بخش های مختلف از جمله توسعه همکاری های انرژی، نفت، نیروگاهی، صنعتی، بازرگانی، علمی و فناوری، فرهنگی و گسترش فعالیت بخش خصوصی مذاکره و نقشه راه توسعه همکاری های ایران و روسیه را از روند رو به رشد کنونی به سطح بسیار بالاتری ترسیم خواهند کرد. 

ایران و روسیه پایینترین سطح روابط تجاری را پیش از آغاز به کار دولت یازدهم در سال 1392 و با سقوط از چهار میلیارد دلار به کمی بیش از یک میلیارد دلار تجربه کردند. اکنون این رقم بر اساس برنامه های توسعه ای دو جانبه به حدود دو میلیارد دلار رسیده است. 

دو کشور براساس راهبرد اتکا به یکدیگر برای تامین نیاز بازارهای داخلی، درصدد استفاده از مزیت ها و تولیدات در ایران و روسیه هستند تا همزمان با کاهش هزینه تمام شده به دلیل هم مرز بودن دو کشور، زمینه ارتباط بیشتر بخش های خصوصی نیز فراهم شود. 

«مهدی سنایی» سفیر ایران در روسیه نیز از روند رو به رشد مبادلات بازرگانی ایران و روسیه و قابلیت رسیدن به سطح 10 میلیارد دلار در سال خبر داده گفت: ارزش مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال 2014 با پنج درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به رقم یک میلیارد و 700 میلیون دلار نزدیک شده است. 

بر اساس نتایج مذاکرات سه روزه مسکو، این بخش می تواند اصلیترین مسیر برای رسیدن به هدف ارتقای همکاری های بازرگانی به سطح 10 میلیارد دلار بین دو کشور باشد.


منبع:ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: