کد خبر: ۲۱۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
در دولت هماهنگی و تعامل وجود ندارد زیرا در حال حاضر وزارت‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند تا صادرات بهبود یابد اما وزارت اقتصاد و اموردارایی ناخواسته سنگ‌اندازی می‌کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از صادرکنندگان زعفران صورت نمی‌گیرد.
 
غلامرضا میری منطقه خراسان اظهار کرد: متاسفانه در دولت نهم و دهم موانع زیادی برای صادرات زعفران به وجود آمد و در این دولت هم تاکنون هیچ حمایتی دیده نشده است.
 
وی در خصوص حمایت دولت از صادرکنندگان، بیان کرد: هیچ‌گونه حمایتی از صارکنندگان زعفران صورت نگرفته چراکه اگر حمایتی وجود داشته باشد تاجر ایرانی با مشکلاتی نظیر نبود نقدینگی و بازار مواجه نمی‌شود.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی با بیان اینکه دولت کنونی خواستار ایجاد روان‌سازی صادرات زعفران است، عنوان کرد: در دولت هماهنگی و تعامل وجود ندارد زیرا در حال حاضر وزارت‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی تلاش می‌کنند تا صادرات بهبود یابد اما وزارت اقتصاد و اموردارایی ناخواسته سنگ‌اندازی می‌کند.
 
میری با اشاره به نواسانات قیمت زعفران در داخل کشور، تصریح کرد: دولت باید درصدد باشد تا صدور یک بخش‌نامه و یا مجوز به گونه‌ای نباشد که صادرات زعفران را با مشکل مواجه کند.
 
وی 80 درصد محصول زعفران استان را صادراتی خواند و افزود: بسته‌بندی زعفران ایران با برندهای بین‌المللی در کشورهای هدف توزیع می‌شود اما تنها مقدار 20 تا 25 درصد از زعفران ایران در خارج ازکشور بسته‌بندی مجدد شده و مابقی به صورت صنعتی استفاده می‌شود.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی تاکید کرد: در شرایطی که ایران برخی محصولات نظیر برنج، چای، ادویه‌جات، قهوه و ... را به صورت فله‌ای وارد و سپس در کشور بسته‌بندی می‌کند، انتظار بیجایی است کارخانه‌ای که میزان زیادی زعفران نیاز دارد، این محصول را در بسته‌بندی خریداری کند.
 
وی در خصوص تنوع بسته‌بندی زعفران، اعلام کرد: زعفران ایران در بسته‌بندی‌های یک تا 500 گرمی تولید و صادر می‌شود و هیچ‌گونه مشکلی در تنوع بسته‌بندی‌ها وجود ندارد.
 
میری میزان صادرات در سال گذشته را حدود 170 تن اعلام کرد و گفت: ارزش ریالی این صادرات حدود 300 میلیون دلار بوده و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات به دلیل کاهش قیمت زعفران در داخل کشور افزایش یابد.
 
وی رعایت استانداردهای بهداشتی در حین برداشت زعفران را ضروری دانست و عنوان کرد: کشاورز برای برداشت زعفران از زمان گل‌دهی تا برداشت تنها 24 ساعت زمان دارند.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی ادامه داد: کشاورزان اغلب به صورت سنتی اقدام به برداشت زعفران خود می‌کنند و سعی دارند تا مطابق خواسته صادرکنندگان استانداردهای بهداشتی را رعایت کنند.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر: