کد خبر: ۲۱۹۶۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
تجارت نیوز نوشت:پارلمان اروپا روز پنجشنبه سپاه پاسداران را در فهرست جدید تحریم‌های ضدایرانی خود قرار داد؛ این اقدام به سرعت اثر خود را در بازارهای ارز و طلا نشان داد. بازار سرمایه هم امروز هفته را منفی آغاز کرد. برخی معتقدند منفی شدن بورس به دلیل اصلاح موقت پس از یک دوره رشد پی در پی است اما برخی دیگر این روند را به تحریم‌های جدید مربوط می‌دانند.

در آخرین روز دی ماه پارلمان اروپا تصمیم گرفت در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌ای ضدایرانی را تصویب کند.

متمم پیشنهادی مربوط به درج نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحا تروریستی اتحادیه اروپا که دیروز پس از رای‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید. قطعنامه مذکور در ادعایی از مقام‌های ایرانی خواسته است به تعهدات بین‌المللی از جمله تعهدات تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) پایبند باشند.

در ادامه این متن، از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا خواسته شده فهرست تحریم‌ها را به همه افراد و نهادهای مسئول «نقض حقوق بشر» و اعضای خانواده آن‌ها بسط دهند و از برخی مقامات کشورمان و کلیه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید و امور ایثارگران نام برده شده است.

اثر منفی بر بورس کوتاه‌مدت است

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در این باره به تجارت‌نیوز گفت: «تحریم سپاه در وهله اول شوک قیمتی به دلار وارد می‌کند. زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند بورس با یک گپ زمانی پشت سر این افزایش حرکت می‌کند.»

وی ادامه داد: «بر اساس تجربه زمانی که شوک‌ها و افزایش‌ قیمت‌ها رخ می‌دهد، مقداری پول از بازار سرمایه خارج می‌شود و به سمت کالاهای دلارمحور می‌رود.»

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «تحریم سپاه و به دنبال آن افزایش قیمت دلار می‌تواند به صورت کوتاه‌مدت روی بورس تاثیر بگذارد و روند آن را منفی کند. اما این تاثیر، کوتاه‌مدت است و پس از آن بازار نیز دنباله‌روی دلار خواهد بود.»

عصاری با اشاره به پیش‌بینی هفتگی بورس گفت: «بر اساس پیش‌بینی هفتگی، بورس این هفته منفی خواهد بود و به علت نقدشوندگی بالا هجوم سهامداران برای فروش سهام و تبدیل آن به دلار افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته وی نقدشوندگی بالای بورس در ایران می‌تواند یکی از عوامل منفی شدن بازار باشد.

به طور کلی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد روی بورس تاثیر موقت دارد؛ یعنی با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد بورس به علت نقدشوندگی بالا در کوتاه‌مدت منفی می‌شود و پس از آن دوباره به روند معقول و روبه بالای خود باز می‌گردد.

سهامداران بورسی سهم خود را می‌توانند در چند دقیقه نقد کنند و پس از آن برای سود بیشتر چند روزی به سراغ بازار آزاد دلار می‌روند و در نهایت دوباره سرمایه خود را وارد بورس می‌کنند که این روند در کوتاه‌مدت به صنایع بورسی آسیب می‌زند.

بیشتر بخوانید:

35217

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار