کد خبر: ۲۲۰۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۳
اکوایران : برخی رسانه‌های خارجی به نقل از منابع آمریکایی مدعی‌اند که حمله شب گذشته در اصفهان توسط نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا و یک کشور دیگر انجام شده است.

در ادامه این ادعاها گفته شده در این حملات، مخازن نگهداری از موشک‌های بالستیک هدف قرار گرفتند و برخلاف آنچه از سوی ایران اعلام شده، حمله‌ای موفقیت‌آمیز بوده است.

این در حالی است که وزارت دفاع در اطلاعیه دیشب خود درباره واقعه اصفهان اعلام کرد که حمله ناموفق بوده و انفجار رخ‌داده بخاطر انهدام ریزپرنده‌ها در تله پدافندی بوده است.

العربیه به نقل از منابع ادعایی خود نوشته که پیام این حمله، جلوگیری از ساخت موشک‌های بالستیک توسط ایران بوده است. از سوی دیگر اما ادعاهای دیگری از سوی منابع اوکراینی مطرح شده است.

هرچند در گزارش العربیه از کشور ثالث دخیل در این حمله نامی آورده نشده است، اما ممکن است ادعای مقامات اوکراین، نوک پیکان را به سمت این کشور سوق بدهد. «میخائیلو پودولیاک» - مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین - در توییتی از «حساب پس دادن» در برابر اوکراین سخن گفته و با اشاره به «انفجار شبانه در ایران»، آن را مربوط به «محل تولید پهپاد و موشک» عنوان کرده و نوشته «اوکراین به شما هشدار داد.»

همچنین «یوری ایهنات»، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین هم مدعی شده که انفجارهای ایران «پیامد» سیاست تهران در حمایت از روسیه است.

به نظر می‌رسد اشاره مشاور زلنسکی و سخنگوی نیروی هوایی اوکراین به نام ایران در جریان جنگ روسیه با اوکراین، مربوط به ادعایی باشد که بارها از سوی مقامات این کشور مطرح شده و طی آن مدعی‌اند که ایران به روسیه کمک پهپادی کرده است؛ ادعایی که بارها از سوی مقامات ایران تکذیب شده و تنها یک‌بار وزیر امور خارجه ایران گفته بود خیلی پیش‌تر از جریان جنگ اوکراین ایران پهپادهایی به روسیه داده بود اما مدرکی دال بر استفاده از آنها علیه اوکراین وجود ندارد.

در قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز مشابه ادعای مقامات اوکراین تکرار شد و یکی از دلایل فشار بر ایران همین مسأله عنوان شده بود.

از سوی دیگر، نیویورک تایمز در گزارشی نوشته که به احتمال زیاد پهپادهای دخیل در حمله دیشب از داخل خاک ایران هدایت شده بودند. استدلال قابل تامل این رسانه مربوط به نوع پرنده‌های استفاده شده در این حمله است. به نوشته نیویورک تایمز در حمله دیشب از کوادکوپتر استفاده شده که برد زیادی ندارد و منطقا باید از داخل خاک ایران و نزدیکی هدف به پرواز درآمده و هدایت شده باشند.

این البته تنها ادعای نیویورک تایمز نیست و خبرگزاری فارس هم در مطلبی ضمن اشاره مجدد به ناموفق بودن حمله دیشب، نوشته سه کوادکوپتر در حمله دخیل بوده‌اند که یا منهدم شدند یا با اختلال سامانه‌های جمینگ، سقوط کردند. نکته مشترک در هر دو گزارش اما تایید استفاده از نوع کوتاه‌برد پهپادهاست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار