کد خبر: ۲۲۰۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۵۵
طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله عمل می‌تواند این اندازه‌ای که مجریان و دست‌اندرکاران نشان می‌دهند، محبوب نباشد. به‌همین منظور قرار است تا پایان مرحله آزمایشی صبر پیشه کنیم و اگر واقعا این سازوکار برایمان مناسب نبود، کنارش بگذاریم.

طرح کالابرگ الکترونیکی چیست و باید از آن ترسید؟

طرح کالابرگ الکترونیکی همیشه هیبت ترسناکی داشته؛ مردم معمولا با نگرانی به آن فکر می‌کنند و گاهی به هم می‌گفتند دولت قصد دارد یارانه نقدی را ازشان بگیرد و در عوض یک‌مشت کالای به‌دردنخور تحویل‌شان بدهد. در آغاز دور آزمایشی اجرای طرح کالابرگ، بزرگترین دغدغه‌مان رفع شده و حداقل می‌دانیم دریافت کالابرگ قرار نیست اجباری باشد. یعنی اگر از میان مشمولان دریافت یارانه نقدی، کسی نگران سلامت غذایی خود و خانواده‌اش بود، می‌تواند با فراغ بال بین ۱۰ کالای پرمصرف مثل شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارانی، قند و شکر خوب بگردد و هر چیزی نیاز دارد را با تخفیف و پشتوانه اعتبار دولتی تهیه کند. اعتبار کالابرگ الکترونیکی، در این حالت یک ماه جلوتر به دست مشمولان می‌رسد تا مشمولان بتوانند از آن بهتر استفاده کنند، اما حق و حقوق سایر مشمولان که می‌خواهند همچنان یارانه را به‌شکل نقدی تحویل بگیرند، دست‌نخورده باقی می‌ماند. این گروه که ترجیح می‌دهند یارانه را به سایر زخم‌های زندگی‌شان بزنند، قادر هستند سر موعد مقرر به عابربانک مراجعه کرده و یارانه‌شان را به‌شکل اسکناس دریافت کنند. حتی در هفته گذشته یک مقام مسئول در سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد اگر پس از مدتی جمع‌بندی‌ها نشان داد استقبال مردم از کالابرگ سرد است، حاضر هستند با شجاعت بساط آن را جمع کنند.

جزییات طرح کالابرگ الکترونیک

به گزارش فرارو، طرح کالابرگ الکترونیک شامل ۱۰ قلم کالای اساسی از جمله شیر یک لیتری کم‌چرب، پنیر ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی کم‌چرب، مرغ کشتار روز، تخم‌مرغ، ماکارونی ۷۰۰ گرمی رشته‌ای، قند شکسته فله‌ای، شکر سفید فله‌ای و برنج می‌شود. هزینه خرید کالاها، از دو بخش سهم پرداختی مردم و میزان تخصیص اعتبار یارانه تشکیل می‌شود. به‌عنوان مثال نرخ مصوب فروش شیر بطری یک لیتری کم‌چرب ۵۴ هزار تومان است که از این مقدار، ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان میزان سهم پرداختی مردم و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان آن از اعتبار تخصیصی خواهد بود. نرخ مصوب فروش پنیر ۴۰۰ گرمی نیز ۳۷ هزار تومان خواهد بود که ۱۷ هزار تومان آن سهم پرداختی مردم و ۲۰ هزار تومان دیگر از اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک کسر خواهد شد.

طرح کالابرگ الکترونیک طوری برنامه‌ریزی شده که از قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومانی فروش ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی، سهم پرداختی مردم ۲۱ هزار تومان و سهم اعتبار از محل یارانه ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان باشد. نرخ مصوب هر کیلو مرغ کشتار روز ۶۳ هزار تومان است. در طرح کالابرگ الکترونیکی سرانه در نظر گرفته شده دو کیلوگرم خواهد بود و سهم پرداختی مردم و سهم اعتبار را باید به‌ترتیب ۶۰ هزار تومان و ۶۶ هزار تومان درنظر گرفت. در طرح کالابرگ الکترونیک قیمت قیمت تخم‌مرغ کیلویی ۴۷ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود. ۱۵ هزار تومان این رقم سهم مردم و ۳۲ هزار و ۲۰۰ تومان دیگر توسط اعتبار تامین می‌شود. قیمت ماکارونی رشته‌ای ۷۰۰ گرمی، ۲۴ هزار تومان است که هفت هزار تومان آن توسط مردم و ۱۷ هزار تومان دیگر سهم اعتبار تخصیص یافته در کالابرگ خواهد بود.

طرح کالابرگ الکترونیک همچنین شامل قند و شکر می‌شود. بررسی جزییات نشان می‌دهد هر دو را با نرخ مصوب ۲۰ هزار تومان می‌فروشند. در یک خانوار چهار نفره، سهم هر نفر ۲۵۰ گرم می‌شود که نرخ پرداختی مردم دو هزار و ۱۲۵ تومان و اعتبار موجود در کارت‌ها دو هزار و ۸۷۵ تومان خواهد بود. در این طرح همچنین نرخ مصوب هر کیلوگرم برنج ۶۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که با توجه به سرانه دو کیلوگرمی هر خانوار، سهم پرداختی مردم ۶۰ هزار تومان و سهم اعتبار تخصیص یافته معادل ۶۰ هزار تومان خواهد بود. قیمت نهایی دو کیلوگرم برنج در طرح کالابرگ الکترونیکی ۱۲۰ هزار تومان محاسبه شده است. نرخ فروش روغن ۸۱۰ گرمی نیز ۶۲ هزار تومان است که ۱۴ هزار تومان آن را مردم در قالب سهم خود پرداخت می‌کنند و ۴۸ هزار تومان دیگر از محل اعتبار یارانه کسر خواهد شد.

طرح کالابرگ الکترونیکی توسط طراحان طوری برنامه‌ریزی شده تا در مجموع برای خرید هر ۱۰ قلم کالای اساسی با توجه به سرانه، افراد مبلغ ۵۳۰ هزار تومان پول نیاز داشته باشند. از این رقم ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومان سهم پرداختی مردم و ۲۹۴ هزار و ۲۵۰ تومان توسط طرح کالابرگ قابل خریداری خواهد بود.

بیشتر بدانید | طرح کالابرگ به‌شکل آزمایشی در هرمزگان اجرا شده است و این روند تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند. قرار است یک استان دیگر به اجرای طرح پایلوت بپیوندد، اما تصمیم‌گیری نهایی درباره اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به آخر سال موکول شده

همه‌چیز درباره ابهامات طرح کالابرگ الکترونیک

طرح کالابرگ الکترونیک در مرحله عمل می‌تواند این اندازه‌ای که مجریان و دست‌اندرکاران نشان می‌دهند، محبوب نباشد. به‌همین منظور قرار است تا پایان مرحله آزمایشی صبر پیشه کنیم و اگر واقعا این سازوکار برایمان مناسب نبود، کنارش بگذاریم. تا آن زمان می‌توان یک‌سری ابهامات را رفع و رجوع کرد.

آیا در طرح کالابرگ الکترونیک کالای خاصی ارائه می‌شود؟
پاسخ: خیر، افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه خرید خود انجام دهند.

کدام اصناف زیر پوشش طرح کالابرگ الکترونیک هستند؟
پاسخ: عمده فروشی‌ها، خواربارفروشی، سوپرمارکت و فروشگاه‌های محصولات غذایی، فروشندگان گوشت بسته بندی شده و یخ زده، فروشگاه‌های محصولات لبنی و فروشگاه مواد غذایی متفرقه

سرپرست خانوار در طرح کالابرگ الکترونیک چه کسی است؟
پاسخ: شخصی که مبلغ یارانه نقدی خانواده به حسابش واریز می‌شود

اگر در طرح کالابرگ الکترونیک، پذیرنده از ارائه جنس با کیفیت خودداری کند یا خریداران را ملزم به استفاده از برند خاصی کند یا فروشنده کم‌فروشی و گران‌فروشی کند مردم چگونه شکایت کنند؟
پاسخ: شکایت از واحد صنفی توسط سامانه تلفنی ۱۲۴، داخلی ۶ تعریف شده است.

آیا در طرح کالابرگ الکترونیک از برند کالایی خاص باید خرید کرد؟
پاسخ: خیر. مشمولان طرح کالابرگ الکترونیک، می‌توانند از تمام برند‌های تولیدکننده کالا‌های مجاز خرید کنند.

آیا در طرح کالابرگ الکترونیک، امکان خرید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد؟
پاسخ: بله لیست فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سایت Shoma.sfara.ir موجود است.

طرح کالابرگ الکترونیکی چیست و چرا نباید از آن ترسید؟طرح کالابرگ الکترونیکی طوری طراحی شده تا حق و حقوق طرفداران یارانه نقدی دست‌نخورده باقی بماند

آیا در طرح کالابرگ الکترونیک، می‌توان کل اعتبار را صرف خرید یک یا چند قلم کالای اساسی کرد؟
پاسخ: بله می‌توان کل اعتبار را صرف خرید یک قلم کالا به‌طور مثال روغن یا برنج کرد. در صورت ضرورت مشمولان می‌توانند کل مبلغ اعتبار خود را در هر مرحله به خرید برنج اختصاص دهند.

چه کسانی مشمول دریافت اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک می‌شوند؟
پاسخ: خانواده‌هایی که در دهک یک تا ۹ معیشتی قرار گرفته‌اند و تاکنون یارانه دریافت می‌کردند، مشمول طرح کالابرگ الکترونیک به‌حساب می‌آیند.

روش ثبت‌نام در طرح کالابرگ الکترونیک چگونه است؟
پاسخ: پس از نصب اپلیکیشن «شما» نسبت به دریافت موجودی اعتبار اقدام کنید، در صورت نیاز با مرکز تماس فارا به شماره ۱۴۶۳ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید.

چگونه می‌توان از اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک در خرید استفاده کرد؟
پاسخ: با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و با استفاده از کارت سرپرست خانوار مانند خرید‌های معمولی با استفاده از کارتخوان می‌توان خرید انجام داد.

اعتراض به دهک‌بندی و ارائه درخواست بازبینی طرح کالابرگ الکترونیک چگونه است؟
پاسخ: ثبت اعتراض به دهک‌بندی خانوار فقط در سامانه وزارت تعاون قابل انجام است و پیگیری دریافت نتیجه اعتراض نیز فقط از طریق سایت همین وزارتخانه امکان‌پذیر است.

از چه فروشگاه‌های می‌توان خرید انجام داد و آیا از هر فروشگاهی این خرید امکان پذیر است؟
پاسخ: از کلیه فروشگاه‌های مجاز که لیست آن‌ها از طریق مراجعه به سایت شما به آدرس Shoma.sfara.ir یا از طریق برنامه کاربردی شما (فارا) قابل مشاهده است، اما فروشگاه‌هایی که در این طرح تعریف نشده‌اند امکان خرید وجود ندارد.

آیا شخص دارنده کارت باید به فروشنده بابت خرید کارمزد پرداخت کند؟
پاسخ: در طرح کالابرگ الکترونیک قرار نیست کارمزدی به فروشنده پرداخت شود در این طرح همچون خرید عادی هیچ هزینه و کارمزدی برای مصرف‌کننده پیش‌بینی نشده است و دریافت وجه اضافی تخلف خواهد بود.

آیا امکان استفاده از اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک در خرید‌های اینترنتی وجود دارد؟
پاسخ: بله به زودی امکان خرید از فروشگاه‌های مجازی که به سامانه «شما» متصل شوند وجود خواهد داشت.

آیا در طرح کالابرگ الکترونیک می‌توان از کارت‌های بانکی دیگر استفاده کرد؟
پاسخ: در طرح کالابرگ الکترونیک می‌توان با استفاده از تمامی کارت‌های سرپرست خانوار خرید کالا‌های اساسی ۱۰ گانه را انجام داد، اما امکان استفاده از کارت سایر اعضای خانواده برای خرید پیش‌بینی نشده است.

اگر از اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک استفاده نکنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟
پاسخ: استفاده از اعتبار طرح کالابرگ الکترونیک کاملا اختیاری است در صورت استفاده نکردن از مزایای این طرح، مشمولان دریافت یارانه دولتی می‌توانند مانند گذشته از یارانه خود به‌صورت نقدی در موعد واریز استفاده کنند.

کددستوری کالابرگ به چه درد می‌خورد؟
پاسخ: مردم استان هرمزگان می‌توانند در حال حاضر با شماره‌گیری کد دستوری ستاره، ۷۸۸، ستاره، ۲۸، مربع میزان اعتبار خود را استعلام کنند. همچنین برای استعلام میزان اعتبار و مشاهده کالا‌های مصوب و قیمت‌ها، می‌توانید برنامه کاربردی «شما» (مخفف عبارت شبکه ملی اعتبار) را برای دستگاه‌های اندرویدی از بازار و مایکت دانلود کنید. امکان نصب اپلیکیشن همچنین روی درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir وجود دارد.

قیمت محصولات مشمول طرح کالابرگ الکترونیک چقدر است؟
پاسخ: طرح کالابرگ الکترونیکی یک مزیت قیمت هم دارد. کالا‌های مشمول این طرح با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ محاسبه شده است و مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه پرداخت می‌شود. همچنین در صورت افزایش قیمت کالاها، تمهیدات جبرانی پیش‌بینی شده است. به‌عنوان مثال به ازای هر نفر عضو خانواده یک روغن ۸۱۰ گرمی به قیمت ۶۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است. اگر این فرد روغن ۸۱۰ گرمی را تهیه کند ۱۴ هزار تومان خودش می‌دهد و ۴۸ هزار تومان از اعتبارش پرداخت می‌شود و اگر به‌جای روغن آفتابگردان، روغن کنجد بخرد، همان ۴۸ هزار تومان از اعتبارش کسر شده و مابه‌تفاوت رقم را باید خودش نقدی پرداخت می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار