کد خبر: ۲۲۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
ایسنا نوشت:یک تولیدکننده محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی با بیان اینکه در حال حاضر واردات به صورت اسمی ممنوع است، اما به صورت قاچاق زیاد وارد می‌شود و بعضا برخی برندها با نام خارجی به صورت زیرپله‌ای تولید می‌شوند که باید از آن جلوگیری شود، گفت: معلوم هم نیست دقیقاً داخل محصولات زیر پله‌ای چه چیزی وجود دارد و فقط اسم برند را یدک می‌کشند؛ بنابراین محصولی که به صورت تقلبی ساخته شده، با یک قیمت گزاف به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و مصرف‌کننده هم فکر می‌کند محصول واقعی و اصل است.

امیرحسین دانایی با بیان اینکه محصولات آرایشی هم یکی از نیازهای کشور است، گفت: اگر محصولات آرایشی در داخل تامین نشود، مثل بخشی از همین محصولاتی که در مترو عرضه می‌شود، به صورت زیر پله یا قاچاق وارد می‌شود که بعضاً آلوده هستند، مواد سرطان زا در آن‌ها استفاده شده و برای سلامتی ضرر دارد. بنابراین بهتر است محصولات آرایشی با رعایت استاندارد و تحت نظارت بهداشت داخلی تولید شود.

فروش محصولات زیرپله‌ای به قیمت گزاف

وی با بیان اینکه در حال حاضر واردات به صورت اسمی ممنوع است، اما به صورت قاچاق زیاد وارد می‌شود و بعضا برخی برندها با نام خارجی به صورت زیرپله‌ای تولید می‌شود که باید از آن جلوگیری شود، گفت: معلوم هم نیست دقیقاً داخل محصولات زیر پله‌ای چه چیزی وجود دارد و فقط اسم برند را یدک می‌کشند. بنابراین محصولی که به صورت تقلبی ساخته شده، با یک قیمت گزاف به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و مصرف‌کننده هم فکری می‌کند محصول واقعی و اصل است.

دانایی در پاسخ اینکه کدام ارگان‌ها مسئول رسیدگی به این موضوع هستند؟ تصریح کرد: ارگانهای مختلف از جمله وزارت بهداشت، صمت، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان ملی استاندارد دخیل هستند. اگر بخشی از سختگیری‌ها در مراحل طولانی مجوز دهی را کم کنیم، اما نظارت و سخت گیری را بر مبارزه با قاچاق بگذاریم، نتیجه بهتری می‌گیریم.

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی در پاسخ به اینکه مصرف کننده چگونه می‌تواند کالای قاچاق را تشخیص دهد؟ گفت: با توجه به اینکه واردات اسما ممنوع است، اگر کالای خارجی در بازار است باید با پایش‌های میدانی مشخص شود چرا همچنان کالای خارجی در بازار عرضه می‌شود. در حال حاضر فقط کالاهایی وارد می‌شوند که تولید داخل ندارند.

دانایی همچنین در پاسخ به اینکه آیا لوازم آرایش قاچاق فقط در مترو فروخته می‌شود؟ تصریح کرد: مراکز عرضه متفاوت است. اما موضوع مهم این است که در برخی برندها ممکن است فرایند تولید سالم نباشد، مجوز نداشته باشد و به اسم برند خارجی وارد شده باشد که این موضاعات باید کنترل شود.

توان تولید داریم، به جز چند قلم مثل مداد

وی درباره توان تولید داخل نیز گفت: اگر از تولید حمایت شود، نه تنها توان تولید برای نیاز داخلی، بلکه برای حضور در بازارهای صادراتی نیز هم در بخش محصولات شوینده و هم آرایشی وجود دارد. در اقلام آرایشی فقط چند قلم مثل مداد وجود دارد که فقط در چند کشور جهان تولید می‌شود.

دانایی در پاسخ به اینکه با این حساب علت وفور کالای قاچاق در کشور چیست؟ تصریح کرد: با توجه به تبلیغات گسترده برندهای خارجی این ذهنیت در مردم ایجاد شده که محصول خارجی بهتر است یا بعضا به دلیل نوع بسته‌بندی که کامل انگلیسی نوشته شده و به ظاهر زیباتر به نظر می‌رسد، اما برند ایرانی مجبور است فارسی بنویسد. این تفاوت ظاهری جذابیت بصری برای فرد ایجاد می‌کند. فرد هم آگاهی ندارد محصول کجا و با چه موادی تولید شده و صرفا به اسم برند خارجی آن را می‌خرد. اما نمی‌داند ممکن است در مکان نامعتبری تولید شده باشد.

وی درباره تولید مشترک با برندهای خارجی در ایران نیز گفت: در حال حاضر در برخی شرکت‌ها تولید مشترک با برندهای خارجی با فرمول شرکت خارجی و تحت نظارت آن‌ها و همچنین وزارت بهداشت انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید:

۴۶۲۲۰

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار