کد خبر: ۲۲۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
فرداد گفت: هزار و ۲۲۶ فروشگاه تا کنون به طرح کالا برگ الکترونیکی متصل شده اند و از ۸۰۰ فروشگاه خرید صورت گرفته است.

امروز میز اقتصاد به بررسی فرصت ها و چالش های اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی  با حضور آقای وزیری مدیر کل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان هرمزگان، آقای فرداد مجری طرح کالا برگ الکترونیک پرداخت.

 

سوال :چند فروشگاه به سامانه متصل شده اند؟

وزیری: هزار و ۲۲۶ فروشگاه تا کنون به این طرح متصل شده اند و از ۸۰۰ فروشگاه خرید صورت گرفته است. ما نکته منفی در این طرح مشاهده نکردیم. سیستم مرکزی دست ما نیست اما طبق آمار من حدود چهار هزار تراکنش انجام شده است. ما خوشبختانه هیچ نکته منفی را در میز ها نداشتیم. 

 

سوال: طرح تا کنون چگونه پیشرفت  داشته است؟

فرداد: ما در این دوازده روز کمترین خطای ممکن و تقریبا نزدیک صفر داشتیم. ما حدود هزار و ۹۰۰ فروشگاه فعال داریم. مردم از فرآیند خرید رضایت داشتند و می‌توانند راحت از آن عبور کنند.

حدود ۹۰ درصد افراد رضایت داشتند و حدود یک میلیارد و خورده ای خرید انجام شده است. سیصد و پنجاه فروشگاه در حال اضافه شدن هستند. چهار الی پنج روز اتصال فروشگاه به سامانه انجام میشود. صد درصد فروشگاه ها برای موضوعیت این طرح مشکلی ندارد. من فکر میکنم با این تعداد که اضافه شده است ده تا پانزده روز آینده ما صد درصد فراگیری را داشته باشیم. از امروز ما از همه ی فروشگاه های سه استان دعوت میکنیم که اپلیکیشن را دانلود کنند و فعالیت خود را آغاز کنند. 

سوال :چه کالاهایی شامل هستند؟

فرداد: ده گروه قلم کالا معرفی شده اند. شیر بطری یک لیتری کم چرب،پنیر یو اف،برنج،شکر سفید فله ای،مرغ،روغن مایع پخت و پز،تخم مرغ کیلویی،قند شکسته فله ای،ماست دبه ای از جمله این موارد هستند.

 

ما در استان هرمزگان یک نقطه ابهام داشتیم،با اینکه تبلیغات خوبی صورت گرفته مردم برای مراجعه به سامانه هنوز نگرانی دارند. یارانه کسی قرار نیست قطع شود. اگر به طور مثال قیمت روغن افزایش پیدا کند،سهم پرداختی دولت افزایش پیدا میکند. اگر مرغ افزایش قیمت داشته باشد،دولت سهم پرداختی را می‌پردازد.

سوال: سود مصرف کننده از این قضیه چیست؟

فرداد:دو مزیت علی رقم بقیه وجود دارد،یک مزیت اینکه یک ماه زودتر دولت اجازه میدهد کالا های اساسی با این فرمول خریداری شود. اگر روغن در این مدت افزایش قیمت داشت پرداختی همان قیمت قبلی خواهد بود و این مبلغ از یارانه ماه بعد کم خواهد شد. یک فرد میتواند قبل از بیستم از یارانه اش استفاده کند. در آن تاریخ که یارانه پرداخت شد،اعتبار ماه بعدش شارژ خواهد شد. 

سوال: چرا گوشت در جدول وجود ندارد؟

فرداد: پروتئین به ازای گوشت مرغ در نظر گرفته شده است و در این جدول کالا هایی وجود دارند که قیمت مصوب دارند. به همین دلیل ما گوشت مرغ را در نظر گرفتیم. این طرح برای مشمولان یارانه است. اما اگر بقیه اعتراض دارند میتوانند در سامانه هدایت یارانه خودشان را بررسی کنند و اگر مشمول شوند می‌توانند از این استفاده کنند. 

سوال : حتما باید طبق چارچوب جدول خرید انجام شود؟

فرداد: دولت مبنای کالا ها را مبنای کالا های پر مصرف قرار داده است تا بتواند نیاز مردم را تامین کند. از هر نشان تجاری که بطری خریداری شود،هیچ تفاوتی ندارد. دولت همان میزان را پرداخت می‌کند. مثلا اگه شخص شیر پر چرب خریداری کند و مبنای پرداختی همان باشد،میتواند خریداری را انجام دهد و محدودیتی وجود ندارد. وزارت بهداشت این جدول را دیده اند و مصوب کرده اند. این سبد خوبی است که برای سلامت  مردم دیده شده است. اگر این جدول با بُعد خانوار دیده شود همه را شامل می‌شود. 

سوال: مردم لیست فروشگاه را از کجا دریافت کنند؟

فرداد:از نرم افزار شما میتوانند دسترسی پیدا کنند. در روز های آینده سه استان دیگر هم اضافه خواهند شد و مردم می‌توانند اطلاعات را در این سامانه ببینند. من جمعیت دقیق استان ها را ندارم. فروشگاه های خرد از امروز می‌توانند ثبت نام کنند. آنها هم می‌توانند به شبکه بدون هیچ هزینه ای متصل شوند. همه فروشگاه ها می‌توانند متصل شوند. اکنون از این هزار و سیصد و فروشگاه حدود پنجاه هزار عدد آن زنجیره ای است بقیه همه فروشگاه های خرد هستند. من از استاندار هرمزگان تشکر میکنم. ما با چندین دستگاه ارتباط برقرار کردیم و یکی از دستگاه ها که واقعا زحمت میکشند،وزارت جهاد کشاورزی است. ما طرح های حمایتی دیگری هم داریم. موضوع اصلی ما طرح کالابرگ الکترونیک است. 

سوال: طرح چه زمانی سراسری میشود؟

فرداد: ما تمام تلاش مان را میکنیم که با حفظ متناسب سازی برای تمام کشور فعال شود. ما امیدواریم تا پایان سال بتوانیم آن را سراسری کنیم. ما این طرح را به بخش حداقلی خوبی خواهیم رساند. در حال حاضر طرح های دیگر در رفت و آمد مجلس و دولت است. این طرح ادامه دار خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار