کد خبر: ۲۲۰۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴
دور دوم عرضه ربع سکه در بورس با یک تفاوت مهم در تعیین قیمت این کالا آغاز شده اما به نظر می‌رسد بی‌توجهی برخی افراد به این تفاوت درکنار سوء‌استفاده برخی دلالان باهدف برهم زدن بازار، باعث شده ربع سکه در مواردی با قیمت‌های خارج از عرف نیز به فروش برسد.

اشتباه عجیب خریداران ربع سکه در بورس

اواسط دی ماه بود که بانک مرکزی اعلام کرد از ۲۴ دی‌ماه تعداد ۵۰۰ هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی از طریق بورس کالای ایران عرضه می‌شود. در این عرضه سه روزه، دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین شد.

اما در دور دوم عرضه که از سه‌شنبه هفته قبل آغاز شده و قرار است طی ۱۰ روز کاری ۴۵۰ هزار گواهی سکه در بورس عرضه شود، نحوه تعیین قیمت فرق کرده است. این بار دیگر قیمت توسط بانک مرکزی تعیین نمی‌شود و دارای دامنه نوسان است. به همین دلیل اگر یک متقاضی قیمت ربع سکه را بالاتر از قیمتی که تعیین شده ثبت کند کالا را با آن قیمت خواهد خرید.

درواقع بر خلاف دوره قبل که اگر فردی بالاتر از قیمت تعیین شده ثبت سفارش می‌کرد بانک مرکزی ربع سکه را با همان قیمتی که خودش تعیین کرده بود می‌فروخت، این بار اگر فردی بالاتر از قیمت بانک ثبت سفارش کند (در حداکثر قیمت تعیین شده)، سکه را با همان قیمت بالاتر خریداری خواهد کرد.

به نظر می‌رسد برخی ثبت سفارش‌ها از سوی دلالان برای برهم زدن قیمت عرضه در کنار بی‌توجهی یا بی اطلاعی برخی خریداران درباره روند درست خرید، باعث شده است در روزهای اخیر شاهد فروش ربع سکه در بورس کالا با قیمت‌های بالاتر از بازار باشیم. در این روزها حتی شاهد خرید برخی قطعات ربع سکه ۱۶ میلیون تومانی هم بودیم، موضوعی که برخی خریداران، معتقد بودند کارگزار بورس‌شان اطلاعات کافی را درباره نحوه خرید صحیح سکه در اختیارشان نگذاشته است.

آخرین فرصت خرید سکه/ ساعت معامله

بر اساس این گزارش، پنج روز از دور دوم عرضه گذشته و این روند قرار است تا پنج روز کاری دیگر ادامه یابد. متقاضیان برای خرید ربع سکه به کد بورسی نیاز دارند و میتوانند این سکه را با نماد (سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶)  خریداری کنند.

عاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود. بدین منظور دوره ثبت سفارش خرید از ساعت ۹ صبح شروع می شود و تا ساعت ۱۳ ادامه دارد. مطابق شرایط عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه ربع سکه طلای بهار آزادی را خریداری کنند.

خریداران می توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس کالا، به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به  بورس، به صورت فیزیکی معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار