کد خبر: ۲۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۷
نماینده سازمان آب و برق خوزستان از آغاز همکاری بین المللی برای احیای کارون خبر داد و گفت: در این راستا هیاتی از نمایندگان سازمان ملل و دولت محلی ژنو سوئیس چهارشنبه از این رودخانه دیدن کردند.

مهران افخمی روز چهارشنبه اظهار کرد: به دنبال درخواست سازمان آب و برق خوزستان و وساطت برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP)، هیاتی چهار نفره از نمایندگان دولت محلی ژنو سوئیس از چهار روز پیش به خوزستان سفر کرده اند.

وی افزود: این هیات قرار است طرح 'بازطبیعی سازی' کارون را به صورت مشترک اجرا کنند به این معنی که با مدیریت کیفیت این رودخانه، کارون از نظر پوشش گیاهی، سواحل، جریان آب، موجودات و آبزیان، قایقرانی و ماهیگیری به حالت طبیعی گذشته خود بازگردد.

این محقق محیط زیست با اشاره به بازدیدهای این هیات در سه روز گذشته اظهار کرد: این هیات در نخستین روز این سفر از بالادست رودخانه کارون شامل سد گتوند علیا و شاخه های شطیط، گرگر و دز دیدن کردند.

وی اضافه کرد: بررسی وضعیت رودخانه در جنوب اهواز، پرورش ماهی ها، پساب های نیشکر، ایستگاه پمپاژ مارد، آبادان و خرمشهر و اروند موضوع بازدیدهای روز دوم این هیات بود.

افخمی ادامه داد: در روز سوم نیز دیدن رودخانه کارون در محدوده اهواز از بندقیر تا جنوب اهواز و مشکلاتی که این رودخانه با آنها روبه رو است مانند تخلیه زباله و فاضلاب ها، برداشت های غیرمجاز، ساخت و سازهایی که برای رودخانه مشکل ساز می شود در برنامه بوده است.

به گفته وی، تصمیم گیری برای اینکه طرح در کدام قسمت رودخانه و به چه نحو اجرا شود، در جلسه ای که قرار است روز چهارشنبه برگزار شود، انجام می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به آغاز همکاری بین المللی برای مدیریت کیفیت و ارتقا وضعیت کارون، گفت: نمایندگان دولت محلی ژنو، متخصص در کیفیت آب رودخانه، کمیت آب رودخانه، بازطبیعی سازی رودخانه و آگاه سازی و مشارکت های مردمی هستند که قرار است نتایج این سفر را به همکاران خود در ژنو منتقل تا پروژه و نحوه اجرای آن تعریف شود.

نماینده سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: تجربه این گروه بیشتر در کشور سوئیس و سایر کشورهای اروپایی، قاره آفریقا و کره جنوبی در آسیاست.

وی هدف از این پروژه مشترک را همکاری برای احیای رودخانه کارون و استفاده از تجارب علمی در جهان عنوان کرد و افزود: برای محقق شدن این پروژه باید سازمان آب و برق، سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگان ها به همفکری برسند.

افخمی با اشاره به حمایت استانداری خوزستان و سازمان آب و برق و محیط زیست از این پروژه گفت: دولت محلی ژنو و سازمان ملل قرار است بخشی از هزینه های این پروژه را تقبل کنند.

هیات بازدید کننده متشکل از علی نظری دوست رئیس گروه انرژی و محیط زیست سازمان ملل همچنین اتیل مونبارون مدیر بخش کیفیت آب، میگل لوپز مدیر بخش کیفیت آب، فرانک پیرو مدیر بخش بازطبیعی سازی و سپیده نعیمی مدیر بخش مشارکت های مردمی و آگاهی رسانی از دولت محلی ژنو، یکشنبه 17 آبان وارد اهواز شدند.

رودخانه کارون که روزی به عنوان پرآب ترین و تنها رودخانه قابل کشتیرانی کشور مشهور بود، از نظر کیفی و کمی اکنون در وضعیت نامناسبی است. سدسازی های بی رویه و اجرای 12 طرح انتقال آب از سرشاخه های آن از یک سو و تخلیه فاضلاب های شهری و زهاب های کشاورزی و زهاب های نیشکر همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه کارون با مشکل جدی روبه رو کرده است.

گری لوئیس نماینده سازمان ملل در ایران در دومین سفر خود به خوزستان در اردیبهشت گذشته وعده کرده بود که زمینه همکاری بین المللی برای بازطبیعی سازی رودخانه کارون را فراهم کند.

وعده دیگر گری لوئیس جلب حمایت بین المللی برای احیای تالاب بین المللی شادگان بود که در همین راستا هیاتی متشکل از سفرای پنج کشور در شهریور امسال از این تالاب دیدن کردند.

برنامه توسعه سازمان ملل و سازمان حفاظت محیط زیست هم اکنون طرح حفاظت از تالاب بین المللی شادگان را در دست اجرا دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: