کد خبر: ۲۲۰۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۶
ایسنا : سردترین مکان کانادا بر حسب میانگین دمای سالانه «یوریکا» است، اما روستای «Snag» در یوکان مکانی است که سردترین دمای کانادا در آن به ثبت رسیده است. در سال ۱۹۴۷ در این مکان؛ دمای منفی ۶۳ درجه سلسیوس ثبت شد.

در اواسط ماه ژانویه دمای شهر «یاکوتْسک» واقع در شرق سیبری به منفی ۵۰ درجه سلسیوس رسید. این شهر سردترین ماه سال را در ماه ژانویه تجربه می‌کند؛ با این حال یاکوتسک در هشتمین جایگاه فهرست سردترین مکان‌های جهان قرار دارد.

به گزارش «یاکوتسک» در حدود ۴۵۰ کیلومتری مدار شمالگان واقع شده است و امسال در ماه ژانویه سرما را برای مدت طولانی‌ تجربه کرد. «نمی‌شود با سرما مبارزه کرد. یا باید خودتان را با آن وفق بدهید و لباس مناسب بپوشید یا رنج بکشید.» این‌ها جملات یکی از شهروندان «یاکوتسک» در گفت و گویی با «رویترز» در ماه ژانویه ۲۰۲۳ است، درحالی که دو شال، دو جفت دستکش، چندین کلاه و روپوش بر تن داشت.

سرزمین‌های جنوبگان و یوکان در کانادا، از جمله ۱۰ مکانی هستند که تاکنون به عنوان سردترین نقاط کره زمین شناسایی شده‌اند.

۱. فلات شرقی جنوبگان، جنوبگان

سردترین نقاط زمین را بشناسید

در ماه اوت سال ۲۰۱۰، دمای منفی ۹۵ درجه سلسیوس در فلات شرقی جنوبگان واقع‌ در سردترین قاره جهان به ثبت رسید. این دما رکورد قبلی سردترین دما در این منطقه زمستانی که از سال ۱۹۸۳ تاکنون شکسته نشده بود را تغییر داد. با این حال، این دما که علاوه‌بر استفاده از دماسنج‌های روی زمین، با استفاده از حسگرهای راه دور و از طریق ماهواره اندازه‌گیری شده است، اغلب به عنوان رقیبی برای رکورد رسمی که قبلا به ثبت رسیده است، در نظر گرفته نمی‌شود.

۲. پایگاه وستوک، جنوبگان

سردترین نقاط زمین را بشناسید

پایگاه وستوک که زمانی در صدر این فهرست قرار داشت و همچنان از نظر بسیاری به عنوان سردترین مکان کره زمین شناخته می‌شود، به طور رسمی در سال ۱۹۸۳ دمای منفی ۸۹.۹ درجه سلسیوس را به ثبت رساند.

این پایگاه تحقیقاتی که در یکی از سردترین مکان‌های جهان واقع شده است، همزمان در یکی از آفتابی‌ترین نقاط جهان نیز قرار دارد. این منطقه هر سال در ماه دسامبر بیش از ۲۲ ساعت شاهد تابش نور آفتاب روزانه است.

۳. ایستگاه جنوبگان آمونسن ـ اسکات جنوبگان

سردترین نقاط زمین را بشناسید

این ایستگاه یکی از سه ایستگاه تحت اداره «برنامه جنوبگان ایالات متحده آمریکا» است. این ایستگاه در فلات مرتفع جنوبگان واقع شده است و با توجه به دمای منفی ۸۲.۸ درجه سلسیوس که در سال ۱۹۸۲ میلادی به ثبت رسیده،   یکی از سردترین نقاط کره زمین به شمار می‌آید.

این ایستگاه هرساله توسط یخسار زیر آن، حدود ۱۰ کیلومتر رانش دارد.

۴. دنالی، آلاسکا، ایالات متحده آمریکا

سردترین نقاط زمین را بشناسید

«دنالی»، مرتفع‌ترین کوه آمریکای شمالی به شمار می‌آید و یکی از سردترین مقاصد جهان است. البته حضور این مکان در این فهرست ممکن است بحث‌برانگیز باشد.

دنالی که سومین قله بلند در بین «هفت قله» محسوب می‌شود، برای زمستان‌های شدید و کاهش دمایی شهرت دارد که در مقطعی از تاریخ به منفی ۷۳ درجه سلسیوس رسیده است.

دنالی با وجود سرمای شدید، مقصد گردشگران ماجراجویی است که برای اسکی و کوهنوردی به آن سفر می‌کنند.

۵. ایستگاه «کلینک» (Klinck)، گرینلند

سردترین نقاط زمین را بشناسید

رَدِ سردترین دمایی که تاکنون در نیم‌کره شمالی به ثبت رسیده است، ما را به ایستگاه «کلینک» واقع در یخسار گرینلند می‌رساند.

سازمان جهانی هواشناسی در دسامبر سال ۱۹۹۱ دمای منفی ۶۹.۹ درجه سلسیوس را در این ایستگاه اندازه‌گیری کرد. این دما توسط یک ایستگاه هواشناسی اتوماتیک ثبت شده بود. دسترسی به این مکان دورافتاده فقط با برف‌رو امکان‌پذیر است و به همین دلیل محققان باید برای انتقل تجهیزات حساس اندازه‌گیری دما از بین گذرگاه‌های صعب‌العبور برفی، بسیار مراقب می‌بودند.

۶. اویمیاکن، سیبری، روسیه

سردترین نقاط زمین را بشناسید

در جمهوری یاقوتستان واقع در سیبری شرقی، روستایی به نام «اویمیاکن» وجود دارد که یکی از سردترین مکان‌های مسکونی جهان است. این روستا در سال ۱۹۳۳ شاهد دمای منفی ۶۷.۷ درجه سلسیوس بود.

چند صد نفر ساکن در این مکان با رژیم غذایی که اغلب از ماهی یخ‌زده و گوشت گوزن شمالی تشکیل شده است، زنده مانده‌اند. سال گذشته در این مکان سردترین ماراتون جهان برگزار شد و شرکت‌کنندگان سرمای شدیدی را در مسیر ۴۲ کیلومتری تحمل کردند و ابروها و مژه‌های بسیاری از آن‌ها یخ زد.

۷. نورث آیس، گرینلند

سردترین نقاط زمین را بشناسید

این ایستگاه واقع در گرینلند که اکنون متروکه است، پیش‌تر تصور می‌شد به دلیل این‌که در ژانویه سال ۱۹۵۴ میلادی دمای منفی ۶۶.۱ درجه در آن به ثبت رسیده است، سردترین مکان در نیم‌کره شمالی باشد، اما این عنوان پس از کشف دمای ایستگاه «کلینک» از نورث آیس گرفته شد. با این حال این ایستگاه همچنانی یکی از سردترین نقاط جهان است. این ایستگاه از ۶۹ سال پیش رها شده است.

۸. یاکوتسک، سیبری، روسیه

سردترین نقاط زمین را بشناسید

وقتی دما در شهر «یاکوتْسک» به منفی ۵۰ درجه رسید، این شهر در ماه ژانویه تیتر اخبار جهان شد. البته این سردترین دمایی نیست که تاکنون در این شهر اندازه‌گیری شده است. در سال ۱۸۹۱، سرمای یخبندانی با دمای منفی ۶۴.۴ درجه سلسیوس در این شهر ثبت شد.

۹. Snag، منطقه یوکان، کانادا

سردترین نقاط زمین را بشناسید

سردترین مکان کانادا بر حسب میانگین دمای سالانه «یوریکا» است، اما روستای «Snag» در یوکان مکانی است که سردترین دمای کانادا در آن به ثبت رسیده است. در سال ۱۹۴۷ در این مکان؛ دمای منفی ۶۳ درجه سلسیوس ثبت شد.

۱۰. پروسپکت کریک، آلاسکا، ایالات متحده آمریکا

سردترین نقاط زمین را بشناسید

این مکان که از دهه ۹۰ میلادی متروکه است، یکی از سردترین مکان‌های جهان محسوب می‌شود. این «شهر ارواح کوچک» در سال ۱۹۷۱ میلادی شاهد دمای منفی ۶۲.۱ درجه سلسیوس بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار