کد خبر: ۲۲۰۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۷
شاخص کل بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، افت بیش از سه درصدی داشت. کارشناسان در گفتگو با تجارت‌نیوز معاملات هفته آینده‌ بورس را پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل بورس در هفته گذشته، روی عدد یک میلیون و 611 هزار واحدی بود و این هفته به رقم یک میلیون و 557 هزار واحدی رسید. به عبارتی افت 3.3 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد.

شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 4.7 درصدی در پله ۴۸۷ هزار و ۵۵۷ واحدی قرار گرفت. شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۳.۴۷ درصدی در سطح ۲۰ هزار و ۲۵۱ واحدی ایستاد؛ به طور کلی با کاهش شاخص کل بورس این هفته بقیه شاخص‌ها نیز کاهشی شدند.

در این هفته شاهد خروج سنگین نقدینگی از بازار بودیم. بر همین اساس روز شنبه هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان، روز یکشنبه هزار و ۹۲۴ میلیارد تومان، روز دوشنبه ۵۹۴ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۸۵ میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه ۲۰۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سهام داشتیم.

ارزش معاملات بازار سهام در این هفته به ۳۰ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان رسید. به طوری که ارزش معاملات روز شنبه ۶ هزار و ۸۰۴ میلیارد تومان، روز یکشنبه ۷ هزار و ۱۱۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۶ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان، روز سه‌شنبه ۵ هزار و ۹۸۳ میلیارد تومان و چهارشنبه نیز ۴ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان شد.

پیش بینی بورس هفته سوم بهمن

پیش‌بینی بورس

بورس در دو هفته اخیر وضعیت بدی را پشت سر گذاشت و در این مدت شاهد روند نزولی شاخص‌های بازار سرمایه بودیم. کارشناسان علت این موضوع را مسئولان می‌دانند؛ چرا که هر یک با دخالت‌های خود باعث شدند که بازار سهام وضعیت نامطلوبی را تجربه کند.

در حال حاضر تنها راه نجات بورس، آرامش و ثبات است. یعنی هیچ ارگان یا نهادی در عرضه‌ها و عملکرد بازار سرمایه دخالت نکند و اجازه دهد بازار آرامش نسبی را تجربه کند. زمانی که وضعیت بازار آرام می‌شود، اعتماد سهامداران نیز افزایش می‌یابد و در نهایت ورود نقدینگی به بازار سرمایه رخ می‌دهد.

از سوی دیگر قیمت دلار و نرخ سود بانکی نیز می‌تواند وضعیت بازار سرمایه را تغییر دهد. اگر در اولین روز کاری هفته پیش رو قیمت دلار باز هم رکورد شکنی کند احتمالا بورس تهران نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان دهد و در نهایت صعود مطلوبی را تجربه کند.

از سوی دیگر در میانه هفته اخیر بانک مرکزی در بخشنامه‌ای مصوبه شورای پول و اعتبار درباره اصلاح نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی را به شبکه بانکی ابلاغ کرد؛ طبق این بخش‌نامه سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی پنج درصد تعیین شد که نسبت به سقف نرخ قبلی پنج درصد کاهش یافت.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که دستکاری بیش از حد نرخ سود توسط بانک مرکزی به ماهیت بازار سرمایه آسیب می‌زند و تاثیر منفی روی معاملات خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار