کد خبر: ۲۲۰۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۶
در هفته‌ای که گذشت؛
در این هفته کاری شاخص کل بورس با رشد ۰.۰۵ درصدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحد قرار گرفت.

در هفته کاری که به اتمام رسید شاخص کل هم وزن با کاهش ۰.۴۸ درصدی در پله ۴۸۵ هزار و ۵۶۵ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۱۴ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۲۷۹ واحدی ایستاد.

روند شاخص کل بورس

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت ذغال سنگ با افزایش ۸.۰۶ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت وسایل ارتباطی با افزایش ۶.۴۴ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. بیشترین کاهش نیز مربوط به صنعت منسوجات با اُفت ۷.۴۷ درصدی بوده است.

هفته قبل صنعت منسوجات با افزایش ۷.۷۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۸ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که یکشنبه ۵ هزار و ۵۴۷ میلیارد، دوشنبه ۴ هزار و ۲۷۳ میلیارد، سه‌شنبه ۴ هزار و ۳۳۹ میلیارد و چهارشنبه ۴ هزار و ۳۱ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هفته قبل مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۳۰ هزار و ۹۲۱ میلیارد تومان بود.

یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد

به گفته او، در هر ۴ روز کاری خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار ثبت شد. به طوری که یکشنبه ۹۵۱ میلیارد، دو‌شنبه ۳۶۷ میلیارد، سه‌شنبه ۱۶۲ میلیارد و چهارشنبه ۲۲۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی افراد حقیقی از بازار را داشته‌ایم. در مجموع در این هفته کاری یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

هفته قبل نیز سه هزار و ۹۴۶ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شده بود.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

هفته کاری قبل سرانه خرید افراد حقیقی ۲۲ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش افراد حقیقی ۲۴ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان بود.

او در ادامه در خصوص عملکرد صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: در این هفته کاری صندوق‌های با درآمد ثابت ۷۴۷ میلیارد تومان شاهد ورود نقدینگی بودند و تنها یک روز را خروج نقدینگی داشتند. به طوری که یکشنبه ۲۰۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی را شاهد بودند. دوشنبه ۲۴۱ میلیارد تومان، سه‌شنبه ۶۳ میلیارد تومان و چهارشنبه ۶۴۷ میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها ثبت شده است.

به گفته آسایش، از مهم‌ترین خبرهای اثرگذار در روند معاملاتی هفته گذشته بازار موضوع رفت و برگشت عرضه خودرو در بورس کالا بود که با تصویب عرضه خودرو در بورس کالا و استقامت مناسب سازمان بورس روند بازار متعادل تر شد.

خانم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: در این هفته بازار شروع هفته خود را  با  خبر انحصاری دانستن خودرو توسط شورای رقابت و احتمال عدم تداوم عرضه در بورس کالا شروع کرد که این شوک منفی خبری، کلیت بازار را پرعرضه کرد. واکنش‌های مختلف به این موضوع در نهایت منجر به اعلام خبر کمیسون تلفیق مجلس در میانه‌ی هفته و متعادل شدن سهام این صنعت و اکثریت بازار شد. حتی در آخرین روز معاملاتی هفته هرچند پرتقاضا نبود، اما حجم عرضه از طرف فروشندگان هم وجود نداشت.

اخبار منفی که اعتماد سهامداران به بازار را از بین می‌برد!

او در ادامه افزود: واکنش هیجانی کلیت بازار به خبر منفی مرتبط با یک صنعت، به ازبین رفتن اعتماد سهامدار برمی‌گردد.با اینکه اکثر سهام اصلاح قیمتی قابل توجهی داشتند و در تک سهم‌ها بخشی از آن جبران شد، اما کلیت بازار حالت رکودی به خود گرفته است. یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های تایید کننده این موضوع اُفت ارزش معاملات خرد به کانال ۴ هزار میلیاردی تومانی در طول هفته است.

به گفته وفایی، سهام بنیادی با درآمد و نرخ فروش مناسب می‌توانند فارغ از کلیت بازار روند معاملاتی مناسبی داشته و بازدهی‌های مناسبی برای سهامداران خود داشته باشند. به نظر می‌رسد تغییر نرخ دلار پتروشیمی‌ها و تغییرات در بودجه بتواند باعث رونق مجدد بازار شود. نرخ‌های فروش خوب شرکت‌های فولادی در بورس کالا و چشم انداز رشد سود صنایع دارویی، غذایی و..‌ در زمستان، نوید معاملات بهتری را برای آن‌ها می‌دهد.

او گفت: خبر کمیسیون تلفیق مجلس در مورد لزوم عرضه‌ی خودرو از طریق بورس کالا و تصویب این الزام در بودجه ۱۴۰۲ توسط کمیسیون تلفیق، با جزئیاتی همراه بود که ظاهرا باید ۸۵ درصد از رقم رقابت شده نسبت به قیمت پایه توسط مجلس به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای توسعه ناوگان عمومی تخصیص پیدا کند که این نیز از جمله اخبار حائز اهمیت حوالی بازار بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار