کد خبر: ۲۲۰۶۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران گفت: نرخ شست و شوی فرش امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است که از آذرماه اعمال شده است و با نزدیک تر شدن به ایام عید این قیمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ های مصوب با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد.

افزایش 35 درصدی قیمت در قالیشویی ها

همشهری نوشت:رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران گفت: نرخ شست و شوی فرش امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است که از آذرماه اعمال شده است و با نزدیک تر شدن به ایام عید این قیمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ های مصوب با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد.

نوروز کم کم از راه می رسد و طبق سنت قدیمی ما ایرانی‌ها، خانه‌تکانی و تغییرات برای سال نو از نیمه‌های بهمن تا آغاز عید انجام می‌شود. شست و شوی فرش یکی از کارهای اساسی در خانه تکانی است که هر سال بازار قالیشویان را هم داغ می کند.

قدیم ترها که بیشتر خانه‌ ها حیاط دار بود بیشتر مردم فرش ها و موکت هایشان را در حیاط منزل یا روی آسفالت کوچه پهن می کردند و می شستند اما رفته رفته با آپارتمانی شدنی منازل و نبود جایی برای شست و شو، فرش ها و موکت ها روانه قالیشویی‌ها شد و اینگونه بود که بازار این کسب و کار با نزدیک شدن به ایام عید رونق می گرفت هرچند قیمت ارزان شست و شو هم فشاری به مردم نمی آورد و آنها به راحتی می توانستند از پس هزینه های شست و شو برآیند.

قیمت اتحادیه در سال ۱۴۰۰ برای شست و شوی انواع فرش ماشینی به ازای هر مترمربع ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان و برای فرش های مدرن پرتراکم تر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود و کرایه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(برای یک آدرس) هم۳۵ هزار تومان؛ اما امسال قیمت شست و شوی فرش ماشینی معمولی به ازای هر مترمربع ۱۴۳۰۰ تومان است البته این قیمت برای فرش های ماشینی که تراکم بالای ۲۴۰۰ به بالا دارند یا مدرن و گل ابریشم هستند ۳۰ هزار تومان در هر مترمربع است یعنی یک خانواده برای شست و شوی یک فرش ماشینی ۱۲ متری باید مبلغ ۳۶۰ هزار تومان هزینه کند و هر چه تعداد این فرش ها بیشتر باشد هزینه ها هم سنگین تر می شود. به این هزینه، کرایه رفت و برگشت بابت هر تخته فرش در سراسر تهران(برای یک آدرس) را هم باید افزود که ۴۷ هزار تومان است.

حمید محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران در گفت و گو با همشهری آنلاین در این خصوص گفت: نرخ ها امسال ۳۵ درصد گران تر از سال گذشته است که از آذرماه اعمال شده است البته با نزدیک تر شدن به ایام عید این قیمت ها گران تر نخواهند شد. گرچه نرخ های مصوب با گرانی مواد اولیه همخوانی ندارد.

محمدی کمسرخ با بیان اینکه، قالیشویان چند سالی به خاطر کرونا به لحاظ مالی متضرر شدند چرا که مردم کمتر دست به خانه تکانی زدند و ترجیح دادند فرش های خود را برای شست و شو نفرستند. در شرایط کنونی هم گران تمام شدن شست و شوی انواع فرش ها موجب شده تا این کسب و کار رونق سابق را نداشته باشد،‌افزود: در سال های کرونا بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد همکاران این صنف را ترک کردند. این شغل نیز مانند سایر شغل ها از آسیب های تورم و گرانی دور نمانده است. گرانی مواد اولیه مورد نیاز این صنف که کلر، آب ژاول، پودر و شامپو به طور سرسام‌آور گران شده و ادامه کار به این قیمت‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه داد: رونق قالیشویی ها هم مانند سابق نیست؛ برخی از مردم در قدیم دو بار در سال فرش می شستند اما الان به همان یک بار شستن اکتفا می کنند و برخی از آنهایی که سالی یک بار می شستند هر دو سال یک بار اقدام به شست و شوی فرش هایشان می کنند.

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران افزود: برخی هم اگر بتوانند در پارکینگ آپارتمان یا کوچه اقدام به شست و شوی فرش ها می کنند تا برایشان به صرفه تر باشد. امسال به نظر نمی رسد بازار شست و شوی فرش و قالی خیلی پر رونق باشد البته هنوز قضاوت در این وبیشتر سفارشات از ابتدای اسفندماه شروع می شود اما نیمه آخر بهمن سفارش کارها معمولا بالاست.

رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران گفت: بیشترین شست و شوی قالیشویی ها در بخش فرش های تراکم ۲۴۰۰ به بالا و فرش های معمولی است.

سواستفاده از اعتماد مردم

از مردم که در مورد شست و شوی فرش در اسفندماه می پرسیم این پاسخ را می شنویم که می گویند؛ تمیز نمی شویند، فرش ها را بعد از عید یا تابستان که سرشان خلوت شود، می دهیم. در واقع بسیاری از مردم از شست و شوی فرش ها از سوی قالیشویی به ویژه در روزهای پایانی سال راضی نیستند و هر ساله افراد زیادی به خاطر شست و شوی مجدد یا پارگی و پوسیدگی فرش ها متحمل خسارات گاها میلیونی می شوند. محمدی کمسرخ در این خصوص توضیح می دهد: مشکل اساسی که هر سال با آن مواجه می‌شویم این است که در آستانه نوروز افرادی که اصلا قالیشو نیستند با یک شماره تلفن و یک وانت‌بار، اقدام به چاپ تراکت و تبلیغات در دنیای مجازی می‌کنند و با این کار موجب ضرر و زیان شهروندان می‌شوند که قابل پیگیری هم نیست.

وی توضیح داد: اگر مشتریان نسبت به قیمت انجام خدمات یا ضرر و زیان در اثر پاره‌شدگی، پوسیدگی و تمیز نشستن فرش ها شکایتی از واحدهای صنفی مجاز داشته باشند می‌توانند روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به اتحادیه مراجعه کرده و مطمئن باشند که کارشناسان ما در اسرع وقت نسبت به تعیین خسارت اقدام کرده و به شکایت آنها رسیدگی خواهند کرد.

طبق گفته رئیس اتحادیه صنف قالیشویان تهران، در سایت اتحادیه لیست بیش از ۴۰۰ واحد قالیشویی مجاز وجود دارد که اگر در طول کار با مشکلی مواجه شدند، اتحادیه می تواند جوابگو باشد و از واحد شکایت شده می خواهد که خسارت بدهد. اما در مورد واحد های قالیشویی که زیر نظر اتحادیه نیست، هیچ مسئولیتی با اتحادیه نیست.

همچنین شهروندان تهرانی اگر شکایتی دارند با تلفن های ۶۶۸۸۰۷۳۵ ،۶۶۸۸۱۲۴۳ و شماره فکس ۶۶۸۵۹۷۰۲ تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام کنند تا در اسرع وقت پیگیری شود.

قالیشویی ها نزدیک عید تمیز نمی شویند؟/ جدیدترین قیمت شست و شوی فرش را ببینید

 

 

 

 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار