کد خبر: ۲۲۰۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
رئیس جمهور که به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای آسیایی، عازم چین شده است، وارد فرودگاه پکن شد.

ورود رئیس جمهور و هیئت عالی‌رتبه همراه به پکن

سید ابراهیم رئیسی که به دعوت رسمی رئیس جمهور چین به این کشور سفر کرده است، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، وارد فرودگاه بین‌المللی پکن شد و از سوی وزیر فرهنگ و گردشگری چین مورد استقبال قرار گرفت.
رئیسی تا ساعاتی دیگر در محل کنگره چین از سوی رئیس جمهور این کشور مورد استقبال رسمی قرار خواهد گرفت.
این اولین سفر رسمی دولتی رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین پس از ۲۰ سال است.
دیدار با رئیس جمهور چین و امضای اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه در حضور روسای جمهور دو کشور و همچنین دیدار نخست‌وزیر و رئیس کنگره ملی خلق چین با رئیسی از جمله برنامه‌های نخستین روز سفر رئیس جمهور در این سفر سه روزه است.

در همین حال یک فعال سیاسی با بیان اینکه همکاری ایران و چین می‌تواند توطئه‌های غرب علیه ایران را خنثی کند، می‌گوید: این سفر می‌تواند فصل جدیدی را در روابط بین دو کشور ایجاد کند و موجب توسعه روابط اقتصادی باشد.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین و واکنش غرب به این سفر اظهار داشت: استراتژی آمریکا و غرب هم مهار ایران و هم منزوی کردن و فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران است که مانع رشد اقتصادی کشور شود.
وی تصریح کرد: غرب در واقع تلاش می‌کند تا ایران نتواند تعهداتش را به مردم و در جهت پیشرفت کشور براساس رشد 8 درصدی محقق کند بنابراین طبیعی است ارتباط ایران با چین و توافقاتی که زمینه‌سازی‌های آن از قبل صورت گرفته و قراردادهای مربوط به سند 25 ساله نیز در حال نهایی شدن است، این مسائل و تمام توطئه‌ها و دسیسه‌های آمریکا علیه ایران خنثی شود.
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه افزود: بنابراین روابط ایران-چین اجازه منزوی شدن تهران را نمی‌دهد و به ایران کمک می‌کند تا رشد اقتصادی مناسب برای عبور از مشکلات به دست آورد.
ترقی خاطرنشان کرد: بعد از 20 سال اولین سفر رئیس جمهور اسلامی ایران در این سطح به کشور چین انجام می‌شود و با توجه به همکاری چینی‌ها در طول تحریم‌ها علیه ایران، این سفر می‌تواند فصل جدیدی را در روابط بین دو کشور ایجاد کرده و موجب توسعه روابط اقتصادی باشد.
وی درباره اهمیت سیاسی این سفر نیز بیان کرد: با تلاش‌های ایران، آمریکا تقریبا مجبور شده است بسیاری از نیروهایش را از منطقه غرب آسیا، افغانستان و عراق خارج کند و بسیاری از طرح‌ها و برنامه‌هایش در منطقه با شکست روبرو شده است.
این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه همچنین گفت: حضور چین جایگزین خلأ آمریکا خواهد بود، رویکرد آمریکا دوشیدن شیر کشورهای عربی است اما چین براساس روابط اقتصادی برد-برد روابطش را با این کشورها تنظیم می کند. بنابراین چین در منطقه خاورمیانه با حضور خودش و سرمایه‌گذاری و توسعه در این مناطق موجب تضعیف هژمونی آمریکا در این منطقه می‌شود و می‌تواند اتحاد استراتژیک بین کشورهای عضو شانگهای را تقویت کند.
وی در پایان گفت: همچنین همکاری‌های ایران، چین و روسیه که نقش بسیار موثری در نظم آینده جهانی دارند به طور طبیعی می‌توان زمینه عبور از پیچ تاریخی بوده و به سمت چند جانبه گرایی برود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار