کد خبر: ۲۲۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفت: در منطقه‌ای که زلزله اتفاق افتاده بیش از ۳۰ سد بزرگ و کوچک وجود داشته که همگی ترک خورده‌اند. سد آتاتورک نیز ترک خورده و دریچه‌های آن را باز کرده‌اند که آسیب بیشتری را متحمل نشود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، مهدی زارع؛ استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله در برنامه تلویزیونی تهران 20، درباره اثر زلزله اخیر ترکیه بر سدهای این کشور اظهار کرد: در منطقه‌ای که زلزله اتفاق افتاده بیش از 30 سد بزرگ و کوچک وجود داشته که همگی ترک خورده‌اند و این ترک خوردگی طبیعی است. همچنین سد آتاتورک نیز ترک خورده است و دریچه‌های آن را باز کرده‌اند که آسیب بیشتری را متحمل نشود و آن را تعمیر کنند.

وی ادامه داد: به دلیل باز کردن دریچه‌ها در پایین دست آن حالت سیلابی اتفاق می‌افتد.

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله گفت: سد آتاتورک بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی موجود ترکیه را ایجاد کرده که 47.8 میلیارد مترمکعب آب پشت آن ایستاده است. محور این سد با گسلی که فعال شده 55 کیلومتر فاصله دارد، و انتهای دریاچه سد نیز حدود 120 کیلومتر با زون گسل فاصله دارد؛ بنابراین گسل آناتولی شرقی در محل دریاچه نیست چرا که اگر دریاچه روی گسل ساخته شده بود، این متوقف کردن آب منجر به حرکت گسل می‌شد.

زارع درباره اثر این سد بر روی زلزله گفت: این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد اما به نظر می‌رسد که این گسل‌هایی که از محور سد و از دریاچه رد می‌شوند، ممکن است تحریک‌های آن‌ها به طور غیرمستقیم اثراتی را روی زون گسل گذاشته و موجب حرکت گسل شده باشد.

وی درباره علت زلزله در ترکیه و سوریه توضیح داد: حرکت و بالا آمدن ورقه عربی و ورقه آفریقایی موجب این زلزله بود. در مرز این 2 گسل، گسل بحرالمیت وجود دارد که درست زمانی که گسل بحر‌المیت به گسل آناتولی رسید، زلزله اتفاق می‌افتد. صفحه عربی یک حرکت چرخشی نیز دارد که فشاری را به صفحه ایران وارد می‌کند.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی تأکید کرد: زلزله خوی به گسل‌های ایران ربط داشته و ارتباطی میان این زلزله با زلزله ترکیه و سوریه نیست. محلی که زلزله آمده با مرز ایران 700 کیلومتر فاصله دارد و این گسل‌ها به هم متصل نیستند.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار