فرشید گلزاده کرمانی
افزود: اطلاعات ما نشان می دهد که در عراق برای کالای ایرانی تقاضای بالایی
وجود دارد و اکنون با توجه به شرایط ایجاد شده، فرصت خوبی برای حضور و
عرضه کالای ایرانی فراهم شده است.
وی، یکی از سیاست های کشور را موضوع
اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات بیان کرد و گفت: در این زمینه به زیرساخت
مناسب برای عرضه کالای ایرانی در خارج از مرزها نیاز است و رفاه به عنوان
یک ماموریت ملی و در جهت توانمندسازی این رویکرد، فعالیت برون مرزی را در
دستور کار خود قرار داده است.
این مقام مسئول افزود: علاوه بر عراق،
اکنون در ترکیه با مشارکت مجموعه فروشگاه های زنجیره ای این کشور، برنامه
همکاری در دست بررسی است؛ همچنین در کشورهای حاشیه دریای خزر نیز این موضوع
در حال مطالعه است.
گلزاده کرمانی تاکید کرد: برای توسعه فروشگاه های
زنجیره ای رفاه در خارج از کشور، دولت نیز کمک کند تا به عنوان یک رویکرد
ملی بتوان این مهم را برای تقویت صادرات کالاهای ایرانی پیش برد.
وی افزود: رفاه اکنون کشورهای مختلفی را هدفگذاری کرده است.
مدیرعامل
فروشگاه های زنجیره ای رفاه با بیان اینکه شرایط کنونی اقتصادی کشور و
منطقه فعالیت رفاه در خارج از کشور را فاقد توجیه اقتصادی ساخته است،
افزود: این مجموعه آمادگی دارد در صورت همکاری دولت برای سرمایه گذاری برون
مرزی، به عنوان یک رویکرد بلندمدت برای ایجاد زیرساخت مناسب اقدام کند.
وی ادامه داد: بر این اساس بتوانیم با این رویکرد، حضور کالاهای ایرانی در کشورهای همسایه را تثبیت کنیم.
گلزاده خاطرنشان ساخت: برای تأمین و عرضه کالا در کشورهای مورد نظر، به تسهیلات مناسب بانکی و گمرکی نیاز است.
براساس ارزیابی های جهانی، موفق ترین بازارهای نوظهور خرده
فروشی مربوط به کشورهای چین، اروگوئه، شیلی، قطر، مغولستان، گرجستان،
امارات متحده عربی، برزیل، مالزی و ارمنستان است.
برآورد مشخصی از سهم
خرده فروشی در تولید ناخالص داخلی ایران وجود ندارد؛ فعالیتی که به واسطه
سهل الوصول بودن فرآیند راه اندازی آن، روندی رو به رشد در کشور داشته و
طبق برآوردهای غیررسمی، روند رشد ایجاد واحدهای خرده فروشی در ایران،
سالانه 12 درصد افزایش دارد.
گزارش های جهانی نشان می دهد بازارهای
نوظهور خرده فروشی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از نقاط دنیا رو به
افزایش است، اما این روند در سال 2014 میلادی در اروپا نسبتا کاهش یافته
است.
شرکت فروشگاه های زنجیره ای رفاه با 20 سال سابقه فعالیت هم اکنون
با حدود 220 فروشگاه و نزدیک به سه هزار و 500 نفر نیروی انسانی در بسیاری
از شهرهای کشور حضور دارد و سهامداران عمده آن بانک های ملی، صادرات، ملت،
تجارت، سپه، شهرداری ها و سایر سهامداران حقوقی و حقیقی هستند.
منبع:ایرنا